Widząc skrajne wyniki, często dochodzę do wniosku, że coś nie gra, jednak prawda może być prostsza, niż myślisz. Na czym polega regression to the mean? To zjawisko dotyczące statystyki, które wskazuje, że ekstremalne wartości danych mają tendencję do powrotu w stronę średniej po kolejnych pomiarach. Idealnie nadaje się do zrozumienia sytuacji, w których nasze oczekiwania mogą być zbyt wysokie lub nieadekwatne wobec rzeczywistości. W tym artykule przyjrzymy się temu zjawisku w głębszy sposób, odkrywając jego pochodzenie oraz praktyczne przykłady z codziennego życia. Jestem pewien, że po przeczytaniu będziesz dostrzegać więcej w codziennych zjawiskach!
Na czym polega regression to the mean?
Regression to the mean (pol. powrót do średniej) to zjawisko statystyczne, które występuje, gdy ekstremalne wyniki pomiarów (bardzo wysokie lub bardzo niskie) są bliższe średniej w kolejnych pomiarach. Innymi słowy, jeżeli coś odbiega znacząco od normy, w kolejnych obserwacjach istnieje duże prawdopodobieństwo, że wynik będzie bliższy przeciętnej.
Nie oznacza to, że przyczyna wyników ekstremalnych została usunięta – to naturalne zjawisko wynikające z losowych fluktuacji i tendencji danych do oscylowania wokół średniej wartości.
Kto odkrył regression to the mean i w jaki sposób?
Zjawisko zostało odkryte przez Francisa Galtona, XIX-wiecznego statystyka i przyrodnika, w kontekście badań nad dziedziczeniem cech wzrostu w rodzinach.
Galton zauważył, że dzieci wyjątkowo wysokich rodziców są zwykle niższe od rodziców, ale wyższe od przeciętnej populacji. Podobnie dzieci bardzo niskich rodziców są zazwyczaj wyższe niż rodzice, lecz niższe od średniej populacji. Swoje obserwacje opisał w pracy „Regression Towards Mediocrity in Hereditary Stature” z 1886 roku. Wprowadził też termin „regresja” (ang. regression), który później zyskał szerokie zastosowanie w statystyce.
Jak powrót do średniej objawia się w życiu codziennym?
Edukacja i kary/nagrody
Efekt regresji do średniej sprawia, że nagradzanie czy karanie za skrajne zachowanie uczniów często nie prowadzi do rzeczywistej zmiany – ich zachowanie naturalnie „wraca do normy”.
Sport i wyniki zawodników
Kiedy sportowiec osiąga wyjątkowo dobry wynik w jednym meczu, w kolejnym często wraca do swojej typowej formy. Zjawisko to jest czasem mylone z brakiem motywacji, ale w rzeczywistości wynika z naturalnych fluktuacji.
Oceny i egzaminy
Uczniowie, którzy wyjątkowo dobrze (lub słabo) wypadają na jednym teście, często osiągają bardziej przeciętne wyniki na kolejnych. Często to efekt przypadkowych czynników, takich jak trudność testu czy stres.
Zdrowie i leczenie
Pacjenci, którzy odczuwają niezwykle intensywne objawy choroby, mogą odczuć poprawę nawet bez skutecznego leczenia. Jest to związane z naturalnym kursem choroby – ekstremalne stany zdrowotne często samoczynnie się stabilizują.
Wyniki finansowe
Firmy osiągające ekstremalne zyski lub straty w jednym kwartale często powracają do bardziej typowych wyników w kolejnym okresie, chyba że wystąpią długotrwałe zmiany strukturalne.
Z jakimi innymi błędami poznawczymi regression to the mean wchodzi w interakcje
Efekt regresji do średniej często współistnieje z takimi błędami poznawczymi jak:
Błąd potwierdzenia
Błąd ten polega na skupianiu się na informacjach, które potwierdzają nasze wcześniejsze przekonania, ignorując dane, które mogą je obalić. Gdy obserwujesz regresję do średniej, możesz koncentrować się tylko na przypadkach, które pasują do Twojej tezy.
Efekt halo
Efekt halo wpływa na nasze oceny innych osób lub zjawisk na podstawie jednego, pozytywnego aspektu. Jeżeli na przykład oceniasz jakość pracy copywritera na podstawie jego przyjemnego stylu, możesz nie zauważyć problemów z podanym przekazem, przez co mogą wystąpić zjawiska regresji.
Stereotypowanie
Stereotypy polegają na przypisywaniu cech grupie, co ogranicza dostrzeganie różnic między jednostkami. W kontekście regresji do średniej, można nie zauważyć, jak pewne cechy są specyficzne dla danej osoby, a traktować je jako właściwe dla całej grupy.
Jak przeciwdziałać efektowi regression to the mean
Aby skutecznie przeciwdziałać efektowi regresji do średniej, zastosuj następujące strategie:
Stosuj metody statystyczne
Używaj narzędzi statystycznych do analizy danych. Dzięki temu łatwiej zauważysz, które obserwacje są ekstremalne i które mogą być wynikiem błędów pomiarowych lub przypadkowych fluktuacji.
Zbieraj dane długoterminowo
Długoterminowe monitorowanie wyników pomoże lepiej zrozumieć rzeczywiste zmiany w czasie, co pozwoli uniknąć fałszywych wniosków na podstawie krótkoterminowych zdarzeń.
Uważnie analizuj wyniki
Analizując wyniki, bierz pod uwagę różnice indywidualne. Oceniaj, czy określone zmiany nie są wynikiem statystycznego efektu. Rozważmy, że wyniki mogą być wynikiem naturalnej zmienności, a nie jedynie regresji do średniej.
Jak wykorzystać regression to the mean błąd w copywritingu do tworzenia treści
W copywritingu efekt regresji do średniej może być użyty jako narzędzie do efektywniejszego budowania treści. Oto kilka zastosowań:
Wykorzystanie danych historycznych
Kiedy tworzysz strategię marketingową, analizuj wyniki przeszłych kampanii. Zidentyfikuj, które działania wprowadziły zmiany w sprzedaży, a które były tylko chwilowymi fluktuacjami. To pozwoli Ci lepiej przewidywać wyniki przyszłych działań.
Podkreślaj poprawę
Tworząc treści, możesz skupić się na poprawach w wynikach jako na „powrocie do normy” po wcześniejszych skrajnych wynikach. Klienci docenią Twoją umiejętność dostrzegania realnych zmian i docenienia ewolucji Twojej oferty.
Stwórz pozytywną narrację
W marketingu prezentuj regresję do średniej jako część naturalnego procesu. Wskaźniki mogą się wahać, ale na koniec dojdzie do stabilizacji. Taka narracja buduje zaufanie do marki, pokazując jej autentyczność oraz zdolność do adaptacji.
Copywriter, marketer, memiarz. Założyciel firmy DBest Content. Pierwsze samodzielne kroki w marketingu stawiał na blogu Lekcja Życia. Autor gościnny artykułów o intencji użytkownika, wyszukiwaniu słów kluczowych, i guest postingu. Pisał dla Rankomatu, PKO Ubezpieczenia, Marketu Ubezpieczeń, Surfera SEO czy Komputronika.