Siema, witam Cię w kolejnym odcinku na temat mitów o copywriting, hashtag moc. I dzisiaj rozbijemy kolejny mit, czyli copywriting to pisanie. Jeżeli do tej pory wierzyłeś lub wierzyłaś, że copywriting to pisanie, niezależnie czy jesteś przedsiębiorcą, który zamawia treści, czy copywriterem, który będzie te treści wykonywać, ten odcinek jest dla Ciebie.

Dlaczego ludzie myślą, że copywriting to pisanie?

No dobra, zacznijmy od tego, dlaczego wielu osobom się popierdziliło, że copywriting to pisanie. Mianowicie, najczęściej prawdopodobnie dlatego, że efektem copywritingu, efektem pracy copywritera jest tekst. A skoro tekst, to znaczy, że to co robi copywriter, to copywriter pisze. I to jest bardzo dalekie od prawdy, dlatego że na podstawie swojego już 5-letniego w tej chwili doświadczenia, mogę powiedzieć, że większość mojej pracy to nie jest pisanie.

Czym naprawdę jest copywriting?

Bardzo dużo jest tutaj rozkminiania, bardzo dużo jest pytania, bardzo dużo jest dowiadywania się różnych rzeczy, dlatego że, jak powiedział kiedyś Darek Puzyrkiewicz, nie ma braku natchnienia, jest tylko brak przygotowania. Więc jeżeli ja nie wiem, jak coś napisać, nie wiem, jak złożyć kopii, to prawdopodobnie dlatego, że nie wiem wystarczająco dużo. Więc research i rozkminianie to jest główna, powiedziałbym, część copywritingu, która dopiero potem owocuje pisaniem.

Copywriting jako element większej machiny marketingowej

Musisz zrozumieć jeszcze jedną rzecz, że copywritingu to nie jest jednolity byt. To nie jest tak, że jest sobie copywriting i wokół tego copywritingu dzieją się różne rzeczy. To tak jak kiedyś ludzie wierzyli, że Wszechświat kręci się wokół ziemi. Nie. I tak samo marketing nie kręci się wokół copyrightingu. Marketing to jest taka cała wielka machina, której copywriting jest elementem. A pisanie jest elementem copywritingu.

Znaczenie słuchania w pracy copywritera

I coś co też jest elementem copywritingu, jest chyba najbardziej istotnym elementem copywritingu, o którym bardzo mało się mówi, to jest słuchanie, umiejętność słuchania. Przy czym poprzez umiejętność słuchania, powiedziałbym raczej, umiejętność wchłaniania informacji i gromadzenia informacji, czego częścią jest słuchanie. Słuchasz swojego klienta, słuchasz klientów twojego klienta.

Skąd wziął się mit o copywritingu jako pisaniu?

I teraz skąd ten mit się wziął, że copywriting to tylko pisanie? No bo bardzo dużo się o tym mówi, że napisać copy. Może nie powinno się mówić pisać copy, może powinno się mówić jak Eugene Schwartz, że copy się składa. Może się powinno mówić jak Ewa Szczepaniak czy Aneta Łacwik, że tekst się projektuje. Czy Kamila Paradowska też mówi, że tekst się projektuje. Że copy się projektuje, że stronę internetową się projektuje.

Wpływ tanich kursów na postrzeganie copywritingu

To, że wiele osób wierzy w to, że copywriting to tylko pisanie, wynika prawdopodobnie z tego, że była plaga kursów bardzo tanich, bardzo dostępnych, które właśnie skupiały się na tym aspekcie pisania, czyli jak wziąć wytyczne i napisać. I to spowodowało takie tąpnięcie później, że mnóstwo copywriterów straciło pracę, bo oni się skupiali tylko na aspekcie pisania i umieli tylko pisać.

Copywriting a sztuczna inteligencja

A AI nie potrafi iść do klienta, zapytać go o potrzeby, zapytać go o potrzeby jego klienta, zrobić badań, słuchać. AI nie potrafi słuchać. AI wprowadzisz komendę i ono zrobi najlepiej jak umie. A czy to będzie dobrze? Ono nie wie czy to będzie dobrze. Zadaniem copywritera jest wiedzieć czy to jest dobrze.

Jak radzić sobie z klientami umniejszającymi wartość copywritingu?

Nie wiem co to jest do końca, myślę że to jest taki argument, taka próba wpędzenia nas w niskie poczucie własnej wartości, taka próba umniejszania nam kompetencji po to żeby nam zapłacić mniej. Zauważ, że świadomi klienci, jeśli masz przyjemność z nimi się obracać, ewentualnie posłuchaj bardziej doświadczonych copywriterów jeśli dopiero zaczynasz, bardziej świadomi klienci oni rozumieją co to jest copywriting i oni rozumieją, że copywriting to nie jest tylko pisanie.

Znaczenie psychologii w copywritingu

Uwierz mi, że najwięcej z copywritingu, najwięcej edukacji z copywritingu, największych przeskok w umiejętnościach dało mi poznanie psychologii. Psychologii i kwestii związanych z podświadomością. Z tym na jakie zasadzie ludzie podejmują decyzje. To mi chyba dało najwięcej.

Podsumowanie

W tym odcinku podcastu to jest tyle, mam nadzieję, że trochę rozwiałem tutaj wątpliwości może klienci trochę lepiej zrozumieją copywriting, chociaż nie klienci, którzy uważają, że copywriting to pisanie będą tak uważać i wątpię, żeby tu się coś zmieniło. A klienci, którzy wiedzą czym copywriting jest, nie potrzebują tego słuchać. Więc to jest bardziej dla Ciebie, żebyś zrozumiał lub zrozumiała, że copywriting to nie jest pisanie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *