Różnica pomiędzy miernym a dobrym copywriterem jest taka, jak pomiędzy osobą, która maluje płot, a artystą malującym obraz.
Płot pomaluje każdy, kto jest w stanie unieść pędzel i zamoczyć go w farbie. Obraz… wymaga czegoś więcej.
Podobnie dobry copywriting – wymaga czegoś więcej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest copywriter?
- co robi, a czego nie robi?
- na czym polega praca copywritera?
- kto może nim zostać, a kto nie powinien?
Na czym polega praca copywritera?
Na temat pracy copywritera narosło wiele mitów. Że jest prosta. Że wystarczą umiejętności wyniesione z podstawówki. Że każdy może być copywriterem. Że „co to jest napisać?” albo że „to raptem 20 minut roboty”. Że do pisania wystarczy komputer.
I wszystkie te mity są prawdziwe.
O ile chcesz być przeciętniakiem.
Copywriting ma niewiele wspólnego z tym, czego uczyli nas w szkole
Jedyną użyteczną rzeczą z lekcji polskiego jest znajomość jego zasad. A i to nie zawsze, bo niekiedy copywriter tworzy copy, które łamie te zasady.
Ale żeby łamać zasady, trzeba je najpierw znać.
Ewentualnie drugą użyteczną rzeczą są lektury, jeśli np. masz zamiar budować swoje copy na wielopoziomowym odniesieniu do „Lalki” czy innego „Nad Niemnem”. Aczkolwiek to się zdarza raczej rzadko.
Pierwsza szokująca rzecz, to powtórzenia. Na lekcji polskiego pani mówiła, że jedno słowo nie powinno powtarzać się w tym samym akapicie, a w tym samym zdaniu to w ogóle. W copywritingu nie ma takich ograniczeń.
Druga szokująca rzecz w zawodzie copywritera, to kwestia zrozumienia tego, jak ludzie czytają. Pani od polskiego czytała Twoje wypracowanie od deski do deski, bo to jej praca. Użytkownik Internetu tego nie zrobi. Masz kilka sekund, by go zainteresować, a potem całym tekstem musisz sprawić, żeby tego zainteresowania nie stracił, i żeby znalazł to, czego szuka. Jak nie dasz rady, to odbiorca wyjdzie ze strony i nie wróci.
Z tego wynikają tzw. „szkolne początki”. Przykładowo temat tego artykułu to: „Na czym polega praca copywritera?”. Szkolny początek rozprawki wyglądałby pewnie tak:
Praca copywritera polega na pisaniu tekstów reklamowych i użytkowych do Internetu.
Brzmi jak treść wypluta z AI. Użytkownika Internetu nie zainteresuje. Sprawdź początek tego artykułu.
Różnica pomiędzy miernym a dobrym copywriterem jest taka…
Przy słowie „taka”, chcesz wiedzieć, jaka jest różnica. To luka informacyjna, pojęcie, którego na lekcji polskiego nie poznasz.
Breaking news! Zawód copywritera to nie tylko pisanie tekstów reklamowych
Dość sporo początkujących osób wychodzi z błędnego założenia, że copywriter dostaje temat, pisze i święto. Jednak praca copywritera to o wiele więcej, niż tylko stukanie w klawiaturę.
Twoja praca zaczyna się w momencie, gdy musisz się dowiedzieć, o czym piszesz i dla kogo. To zajmuje więcej czasu, niż samo przeniesienie myśli na papier.
Kiedy już napiszesz i oddasz tekst, sprawdzasz, czy działa. Jeśli to tekst SEO, sprawdzasz pozycję. Jeśli tekst sprzedażowy, sprawdzasz konwersję. Jeśli mail – sprawdzasz open rate, click rate, skuteczność. Jeśli posty do social mediów, to w zależności od celu sprawdzasz zasięgi lub zaangażowanie.
Jest dobrze? Badasz, dlaczego dobrze wyszło i próbujesz to odtworzyć w przyszłości. Nie poszło? Badasz, dlaczego, i starasz się tego unikać.
Rodzaje copywritingu
O rodzajach copywritingu pisałem szerzej w artykule: „Copywriter: co to?”, więc po szczegóły odsyłam Cię do niego. Poniżej wymienię rodzaje copywritingu wraz z krótkim opisem:
- Klasyczny copywriting – tworzenie tekstów użytkowych, reklamowych, sloganów, nazw marek i produktów.
- Copywriting online – odnosi się do klasycznego copywritingu w Internecie.
- Copywriting sprzedażowy – teksty wiodące do sprzedaży i wzbudzające zainteresowanie odbiorcy.
- Direct response copywriting – tworzenie tekstów mających skłonić do bezpośredniej reakcji.
- Creative copywriting – tworzenie unikatowych koncepcji, nazw, claimów, sloganów, scenariuszy reklam.
- Copywriting reklamowy – teksty do kampanii reklamowych, np. kreacje reklamowe, scenariusze spotów.
- SEO copywriting – copywriter SEO tworzy teksty optymalizowane pod kątem słów kluczowych, mające na celu zdobycie wysokich pozycji w Google. Może to dotyczyć opisów produktów, opisów kategorii czy treści pod publikacje sponsorowane.
- Content writing – content writer zajmuje się tworzeniem treści edukacyjnych, głównie artykułów na bloga, eduletterów czy e-booków.
- UX Writing/Microcopywriting – tworzenie małych komunikatów ułatwiających poruszanie się po stronie i wspomagających konwersję.
- Copywriting techniczny (technical writer) – tworzenie instrukcji obsługi, manuałów, podręczników.
- Social media copywriting – tworzenie postów na media społecznościowe.
- E-mail copywriting – tworzenie treści e-maili, najczęściej w kampaniach sprzedażowych i newsletterach.
- Webwriting – polega na pisaniu tekstów do Internetu m. in. na strony www, obejmujące różne rodzaje tekstów.
Jakie umiejętności są potrzebne w zawodzie copywritera?
Potrzebne, nie niezbędne. Tak naprawdę nie musisz umieć zupełnie nic, nawet nie musisz stukać w klawiaturę, bo są programy speech to text, które przetwarzają mowę na słowa.
W życiu też nie musisz nic umieć. Ale masz prosty wybór:
- nauczysz się tego i zaczniesz robić,
- będziesz za to każdorazowo płacić.
Jeśli nie umiesz samodzielnie napisać umowy kupna-sprzedaży samochodu albo naprawić kranu w łazience, musisz zapłacić specjaliście.
Tak samo w copywritingu – jeśli nie znasz zasad języka polskiego, musisz sobie znaleźć korektora.
Umiejętności przydatne w zawodzie copywritera to:
- posługiwanie się danym językiem – trwa dyskusja, czy copywriter musi pisać poprawnie, czy nie. W mojej opinii powinien. To ułatwia pracę i eliminuje konieczność zatrudniania korektora.
- znajomość języków obcych – biegła znajomość obcej mowy otwiera Cię na rynki zagraniczne, ale ostrzegam – jeśli chcesz zacząć pracę za granicą, to jest tam o wiele trudniej.
- research – zdobywanie informacji z różnych źródeł to core pracy copywritera. Im więcej wiesz, im lepiej poznasz produkt i grupę docelową, tym lepsze copy wyprodukujesz.
- kreatywność – copywriter często tworzy coś z niczego. Jego praca nie zawsze oznacza reprodukcję top 10 Google. Niektóre teksty reklamowe wymagają zmóżdżenia.
- łapanie i utrzymywanie uwagi – uwaga w Internecie to towar deficytowy.
- opowiadanie historii – wplatanie historii do artykułów, poradników, tekstów czy newsletterów przykuwa i utrzymuje uwagę oraz sprzyja konwersji i budowaniu relacji. Warto to umieć, ale nie jest warunkiem koniecznym.
- SEO – SEO copywriter powinien je znać. Pozostali niekoniecznie.
- szybkie pisanie – przydaje się.
- łączenie kropek – użyteczne zwłaszcza w copywritingu kreatywnym przy tworzeniu haseł reklamowych, sloganów i nazw,
- tłumaczenie trudnych rzeczy w prosty sposób,
- umiejętność pracy pod presją czasu – copywriter często musi radzić sobie z napiętymi terminami, dlatego ważne jest, aby być w stanie pracować efektywnie i szybko, bez obniżania jakości treści.
- samodyscyplina – jako freelancer samemu musisz znajdować potencjalnych klientów i zaprząc się do pracy.
- zdolności interpersonalne – warto nawiązywać relacje z klientami, współpracownikami i innymi członkami zespołu, aby efektywnie współpracować i komunikować się podczas tworzenia treści.
- dar przekonywania – umiejętność znajdowania argumentów na poparcie danej tezy lub w celu przekonania potencjalnych klientów, że warto kupić dany produkt,
- przyjmowanie krytyki – i odróżnianie jej od hejtu. Krytyka to darmowy audyt Twoich umiejętności. Korzystaj. Ucz się. Zapamiętuj. Poprawiaj.
Copywriter freelancer czy praca na etacie?
To wybór, przed którym staje każdy copywriter, choć część z nich nawet się nad tym nie zastanawia. Większość copywriterów z góry zakłada, że copywriter to freelancer, a to błąd. Osobiście polecam rozpoczynanie kariery copywritera na etacie, nawet niekoniecznie w branży marketingowej. To daje poczucie stabilizacji i pole do nauki. Doświadczenie wykorzystasz w późniejszej pracy.
Jak wygląda praca copywritera na etacie?
Jako copywriter możesz pracować na etacie:
- w agencji reklamowej, marketingowej, SEO, interaktywnej,
- w dowolnej firmie z danej branży, np. meblarskiej, e-commerce, ubezpieczeniach czy budowlance.
Jakie są różnice?
W agencji reklamowej | W firmie z branży |
Możesz pisać na tematy z wielu branż | Piszesz na temat jednej branży |
Możesz poznać ludzi z branży na eventach. Firma może Cię nawet służbowo wysłać | Poznasz co najwyżej ludzi z firmy |
Najpewniej podpiszesz NDA, czyli umowę o zachowaniu poufności. Oznacza to, że nie umieścisz swoich tekstów w portfolio | Możesz podpisać NDA, ale firma raczej nie będzie robić problemów z portfolio. Mogą Ci nawet stworzyć stronę autora |
Możesz mieć zakaz konkurencji, co uniemożliwi lub ograniczy Ci łapanie zleceń | Możesz mieć zakaz konkurencji i podejmowania zleceń dla firm z branży, ale inne branże stoją dla Ciebie otworem |
A jakie są podobieństwa?
- piszesz wszystko, co Ci dadzą – maile, copy na adsy, landing page, artykuły, slogany, opisy,
- dostaniesz szkolenie – w agencji pewnie lepsze, ale i zwykłe firmy często inwestują w szkolenie swoich pracowników. Szef może Ci kupić kurs lub potrzebne narzędzia copywritera,
- dostaniesz wytyczne do tekstów i feedback – agencje raczej nie dają feedbacku freelancerom, ale na etacie już tak. Firma wewnętrznie też da feedback.
Praca copywritera freelancera
Freelancer ma o wiele więcej roboty, bo oprócz samego tworzenia treści, musi też:
- pozyskiwać klientów,
- obsługiwać ich,
- zajmować się dokumentami sprzedażowymi, fakturami, rozliczeniami,
- dokonywać płatności za podwykonawców czy narzędzia,
- pilnować płatności od zleceniodawców,
- budować markę osobistą,
- pracować nad profilami w mediach społecznościowych i na platformach,
- trzymać się za mordę.
Na początku nie stać Cię na pracowników czy podwykonawców, więc wszystko robisz samodzielnie. W mojej pracy szczególnie czynności administracyjne dają mi w kość (ale powoli dochodzę do etapu, w którym będę mógł to oddać).
Praca copywritera w praktyce – krok po kroku
Pokażę Ci teraz, jak wygląda moja praca z klientem krok po kroku.
Krok 1. Pozyskanie klienta
Na początku chodzisz za klientami. Jak to powiedział Bartek Popiel: „Pierwszych 100 klientów trzeba sobie wytuptać”.
Idziesz więc na Useme, Facebooka czy LinkedIna i oferujesz swoje usługi. Czekasz też na zlecenia, aż się pojawią, i aplikujesz.
Z czasem, kiedy Twoje umiejętności i portfolio rosną, masz swoją stronę internetową i zbudowane relacje, to klienci zaczną przychodzić do Ciebie.
Niezależnie od kanału pozyskania klienta, będzie trzeba wysłać ofertę. Możesz po prostu umówić się na rozmowę, wysłać PDF mailem lub nagranie wideo. Tutaj jest pełna dowolność.
Jak przekonać klienta do współpracy właśnie z Tobą? To temat na osobny artykuł.
Krok 2. Wywiad
Na tym etapie musisz się dowiedzieć, czego Twój klient od Ciebie potrzebuje. Najprostszym sposobem jest brief. Może mieć np. formę ankiety w Google Forms, w PDF czy pytań w Excelu. Ja mam tabelkę w Google Docsach.
Oprócz tego warto się zdzwonić z klientem i dodatkowo go wypytać. W trakcie rozmowy wychodzą na wierzch ciekawe insighty.
Krok 3. Research
Klient nie da Ci wszystkiego. A nawet jeśli da Ci wszystko, co ma, to i tak musisz wykonać research. Zdarza się też, że klient nie ma przygotowanej strategii marketingowej, analizy konkurencji czy badania rynku. Wtedy szyjesz z tego, co masz.
protip
Osobiście unikam takich klientów, bo choć bez dokumentacji masz swobodę tworzenia, to bardzo często klient oczekuje bardzo wiele, a sam chce włożyć minimum wysiłku. Jeśli klientowi zależy na jego biznesie, to będzie Ci chciał pomóc, a jeśli mu nie zależy, to Ci będzie utrudniał, a na koniec potrafi jeszcze negocjować stawkę.
Jeżeli piszesz treści SEO, to dodatkowo trzeba przejrzeć, co jest w top 10, dlaczego tam jest, z jakich elementów się składają wyniki wyszukiwania, jaka jest intencja użytkownika.
Krok 4. Tworzenie copy
Składanie copy to paradoksalnie najprostsza część. Kiedy już masz potrzebne informacje, research zrobiony, a Twój procesor międli dane, puzzle zaczynają wskakiwać na swoje miejsce i z chaosu wyłaniają się słowa. Trzeba je tylko złapać, zanim znikną.
Krok 5. Autoredakcja
Jest książka Rogeny Mitchell-Jones: „Write without fear. Edit without mercy”, co znaczy: „Pisz bez obaw, redaguj bez litości”.
Jesteśmy emocjonalnie przywiązani do naszego dzieła. To jak dziecko – znasz matkę, która powie: „Moje dziecko jest niedoskonałe?”.
Po stworzeniu odłóż copy na jakiś czas (ja lubię odłożyć przynajmniej na noc) i wróć do niego. Traktuj jak kawałek tekstu cudzego autorstwa. Nie ma miejsca na stwierdzenia w stylu: „To jest słabe, ale mi się podoba”. Jeśli przy danym słowie, frazie lub zdaniu się wahasz, to je popraw. Sam moment zawahania świadczy o wadach.
Czytaj na głos – przy czytaniu na głos wychodzą niedociągnięcia.
Protip
Jeśli masz problem z oceną samego siebie, znajdź bratnią duszę, która Ci w tym pomoże. Możesz odwdzięczyć się tym samym.
Krok 5a. Poprawki
Zdarza się, że tekst po autoredakcji jest akceptowalny, i klient nie ma uwag. To nie jest do końca dobrze. Oczywiście fajnie, kiedy nie musisz wkładać w tekst więcej pracy, ale to też oznacza, że tekst mógł pójść z błędami.
Poprawki od klienta to najlepsze, co może być w Twojej pracy. Feedback sprawia, że docierasz się z klientem, wchodzicie na inny poziom zrozumienia, co przełoży się na lepszą i płynniejszą pracę w przyszłości.
Krok 6. Publikacja
Po poprawkach klienta tekst trafia tam, gdzie miał trafić – na maila, media społecznościowe czy stronę internetową. Warto przejrzeć tekst po publikacji i sprawdzić, czy się coś nie wywaliło.
Krok 8. Rozliczenie
W zależności od tego, na którym etapie kariery się znajdujesz, rozliczenie następuje tutaj, albo przed tekstem. Bardziej doświadczeni i rozchwytywani copywriterzy kasują klienta przed zleceniem, bo mają pełny grafik i nie mogą sobie pozwolić na pracę bez wynagrodzenia.
Na początku najczęściej nie będziesz mieć tego komfortu, dlatego pisz umowę lub rozliczaj się przez Useme. Mam tu na blogu wywiad z prawniczką o umowach dla copywritera.
Krok 9. Analiza efektów
Dla wielu copywriterów praca kończy się w momencie, gdy wyślą tekst i fakturę.
To błąd.
Ja sprawdzam efekty swojej pracy.
Po pierwsze, jeśli nie widzę efektu, to daję klientowi znać, dzięki czemu:
- jest większa szansa, że tekst mimo wszystko odniesie efekt,
- zyskuję dodatkowe punkty u klienta za to, że nie mam go w dupie.
Efekty mojej pracy świadczą o mnie. Od tego, czy tego dopilnuję, zależy to, jak dana praca będzie wyglądała w portfolio i czy będzie pracować na mój wizerunek, czy nie.
Jak zostać copywriterem?
To prawda, że każdy może zostać copywriterem. Prawdą jest też, że nie każdy powinien.
Część copywriterów zaczyna pracę w branży bez odpowiedniego przygotowania. To tak, jakbym chciał zostać kierowcą rajdowym, a nie zrobiłbym nawet prawka. Potem zaś miałbym pretensje do całego świata, że mi nie idzie, a żaden zespół Formuły 1 nie chce mnie zatrudnić.
Jak zostać copywriterem? Jak zacząć?
- Sprawdź swoje predyspozycje – lubisz pisać? Wyszukiwać informacje? Możesz spędzać przed komputerem długie godziny? Umiesz łączyć kropki? Może faktycznie content marketing jest dla Ciebie.
- Przygotuj portfolio – tak, możesz to zrobić bez zleceń. Załóż swoją stronę, napisz kilka gościnnych artykułów blogowych na maksimum swoich możliwości, żeby tylko mieć co wstawić. Możesz napisać na Internetowe Portfolio – po to jest (sprawdź Zasady publikacji).
- Zdobądź wiedzę – ten krok możesz wykonywać jednocześnie z budową portfolio copywritera. w Internecie jest pełno darmowej wiedzy: Youtube, blogi, webinary, newslettery, darmowe kursy i e-booki. Sam mam takiego e-booka.
- Szukaj zleceń – tak, to dopiero czwarty krok. Jeżeli będziesz szukać zleceń bez przygotowania, to się wyłożysz i znienawidzisz tę pracę. Szukaj zleceń tam, gdzie jest łatwo, np. po rodzinie i znajomych. Pisz opisy produktów, posty na social media, maile czy artykuły, nawet za drobne. I weź referencje.
- Kup wiedzę – płatna wiedza kosztuje, ale daje dużo mocniejszego kopa dużo szybciej niż jakakolwiek darmoszka. Na początek to może być książka, potem wypasiony e-book, a wreszcie kurs za kilkaset złotych. Ważne! Nie kupuj kursu na samym początku. Znam ludzi, którzy kupili kurs za ponad 1000 zł, a potem odkryli, że copywriting nie jest dla nich.
- Ucz się – marketingu, biznesu, obsługi klienta, perswazji, psychologii podejmowania decyzji, ekonomii behawioralnej, UX i wielu wielu innych.
- Zbieraj opinie i potwierdzenia skuteczności – nic tak nie robi roboty copywriterowi, jak dowody skuteczności.
Gdzie szukać pracy, jako copywriter?
Mam cały artykuł o tym, gdzie szukać zleceń jako copywriter, więc tylko wkleję listę.
- Po rodzinie i znajomych.
- Portale ogłoszeniowe.
- WhitePress i Linkhouse.
- Agencje marketingowe.
- Facebook – grupy dla copywriterów.
- Rekomendacje.
- Organicznie.
- LinkedIn.
- Facebook – grupy branżowe.
- Reklamy.
- Bonus 1. Odwrócone reklamy w Google i na Facebooku.
- Bonus 2. Szewc bez butów.
- Bonus 3. Dołącz do społeczności.
- Bonus 4. Networking.
- Obcojęzyczne grupy na Facebooku.
- SurferSEO Content Writers Directory.
- Zagraniczne portale ogłoszeniowe.
Na czym polega praca copywritera – podsumowanie
- Praca copywritera to nie tylko pisanie tekstów.
- Możesz pracować jako copywriter na etacie w agencji lub w dowolnej firmie.
- Jako copywriter w agencji będziesz dostawać różne zlecenia, często także z różnych branż.
- Copywriter na etacie w firmie zajmuje się bieżącą obsługą potrzeb contentowych tej firmy.
- Praca copywritera freelancera polega na pozyskiwaniu klientów, badaniu ich potrzeb, tworzeniu copy i analizie wyników. Oprócz tego zajmujesz się też czynnościami administracyjnymi i budową marki osobistej, które z czasem możesz oddelegować.
- Jeżeli chcesz zostać copywriterem, przygotuj się odpowiednio. Bez przygotowania będzie Ci ciężko.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o to, co robi copywriter?
Dlaczego praca copywritera w Polsce kojarzy się z klepaniem w klawiaturę?
Bo przez długi czas tak właśnie było. Copywriting był pisaniem tekstów pod linka za 2 zł za 1000 znaków. Teksty nie miały sensu i żadnej wartości merytorycznej i nie wymagały posiadania umiejętności copywritingu. Potem doszły opisy produktów do sklepów internetowych, których potrzeba było dużo i w krótkim czasie.
Wiele osób do dziś nie wie, jak pracuje dobry copywriter, ani że w ogóle istnieje.
Kto to jest copywriter?
W najprostszej definicji copywriter to osoba, która tworzy copy. To, czym jest copy, zależy od zlecenia. Najczęściej jest to po prostu tekst tworzony w celu spełnienia funkcji i wywołania określonego efektu.
Czym zajmuje się copywriter?
Copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów na zlecenie. Charakter jego pracy zależy od rodzaju tekstów, które tworzy. Może pisać teksty blogowe, treści na strony internetowe lub do mediów społecznościowych, zajmować się pisaniem tekstów sprzedażowych. Copywriter kreatywny będzie tworzył hasła, slogany, nazwy marek i produktów.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera zależą od jego doświadczenia, formy zatrudnienia, pozycji w branży, umiejętności, dotychczasowych sukcesów i ilości pracy, jaką wykona. Początkujący copywriter zarobi ok. 500-1000 zł, doświadczony 2000 – 4000, dobry copywriter spokojnie weźmie ponad 5000 netto. Najlepsi zarabiają kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie.
Ile czasu zajmuje napisanie tekstu przez copywritera?
Samo pisanie zajmuje niewiele czasu. Doświadczony copywriter może pisać w tempie 50 – 80 słów na minutę (niektórzy nawet więcej), co przekłada się na 3000 – 4000 słów na godzinę.
Nie liczę tutaj przygotowania. Dla przykładu artykuły specjalistyczne zajmą więcej czasu niż treści SEO. Ale nie szybkość się tutaj liczy, tylko efekt końcowy.
Jak dostać pracę w agencji reklamowej?
Chcesz zostać copywriterem w agencji marketingowej? Drogi do tego są dwie. Możesz zaaplikować bezpośrednio na ofertę pracy lub udać się do takiej agencji i zaoferować swoje usługi. Jeśli agencja zobaczy w Tobie potencjał, spodoba im się Twoje portfolio copywritera, a stawka będzie akceptowalna, możesz dostać zlecenia.
Co jest najważniejsze w pracy copywritera?
Ile głów, tyle słów. Ja powiedziałbym, że najważniejsza jest dyscyplina. Ona każe Ci się uczyć, choć wydaje Ci się, że w danej dziedzinie wiesz już wszystko. Ona sprawi, że dowieziesz zlecenia na czas pomimo zmęczenia lub braku natchnienia. Ona pomoże Ci otrzymać skupienie.
Copywriter, marketer, memiarz. Założyciel firmy DBest Content. Pierwsze samodzielne kroki w marketingu stawiał na blogu Lekcja Życia. Autor gościnny artykułów o intencji użytkownika, wyszukiwaniu słów kluczowych, i guest postingu. Od maja 2022 autor artykułów blogowych porównywarki rankomat.pl.