Niedawno Pixar wypuścił nową animację „Elio”. Jak to, nie słyszałeś o niej? Nie martw się, bo ja miałem tak samo. W większości była to wina tragicznego marketingu (Pixar wypuścił może jeden trailer).

Teraz pomyśl sobie. Jeżeli tak znane studio, ma problemy ze sprzedażą swojego produktu (Elio w weekend otwarcia zarobił zaledwie 35 mln dolarów na całym świecie), to co pozwala ci myśleć, że twój nikomu nieznany produkt poradzi sobie lepiej? Szczególnie gdy sprzedajesz go w internecie, gdzie konkurencja jest ogromna.

Nie musisz się jednak martwić, bo w tym artykule przedstawię ci kluczowe elementy skutecznego e-commerce marketingu. Zainteresowany? Zapraszam do lektury!

Czym jest e-commerce marketing?

E-commerce marketing to sztuka reklamowania się w internecie. Można by go porównać do ciasta twojej babci. Powinien: przyciągać swoim zapachem, być ładnie podany, wybornie smakować i dać się zapamiętać na dłużej. 

Do upieczenia pysznego ciasta potrzebne są jednak dobre składniki i tak samo jest z marketingiem. Potrzebujesz:

  • Brandingu,
  • Pozycjonowania,
  • Content Marketingu,
  • Reklamy internetowej. 
Jak sprawić by kupowali? Kluczowe elementy skutecznego e-commerce marketingu. 

Branding

Wiesz, na co 87,1% Polaków zwraca uwagę podczas zakupów? Otóż jak podaje portal o-m.pl zwracają oni uwagę na markę. Ba, ja sam często potrafię, przepłacić kilka złotych za jogurt z Piątnicy, zamiast kupować produkt nieznanego mi producenta. To wszystko dzieje się dlatego, że jako ludzie nie lubimy próbować nowych rzeczy, a trzymamy się starych sprawdzonych marek. 

Warto, więc już od początku tworzenia swojego sklepu internetowego, zająć się brandingiem, czyli procesem budowania wizerunku marki. 

Jak jednak to zrobić? Jak tworzyć skuteczny branding?

By się tego dowiedzieć, spojrzymy na tak znane marki jak: Adidas, Nike, Allegro, czy Decathlon? Wszystkie są rozpoznawalne u klientów. Jak jednak to osiągnęły?

  • Wymyśliły ciekawe logo i kreatywną nazwę – Adidas i Nike już od dawna są znane u swoich klientów przez niepowtarzalne logo (łyżwa u Nike i trzy paski u Adidasa) – pomogło im to, wyróżnić się spośród konkurencji. 
  • Zastosowały rozpoznawalny styl i kolory na stronie internetowej – gdy wejdziemy na stronę Allegro, zobaczymy charakterystyczne pomarańczowe wstawki. Najprawdopodobniej 95% z was od razu rozpoznaliby, że to sklep internetowy Allegro, nawet gdyby nie było tam ich loga  – ich charakterystyczny styl sprawił, że na trwale zapisali się w umysłach klientów.
  • Oferują produkty, które daje konsumentowi wartość – każda z tych firm oferuje jakościowe produkty, które dają się zapamiętać i sprawiają, że klient chce wrócić po więcej.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie, znane wszystkim internetowym wyjadaczom pod tajemniczą nazwą SEO (z ang. Search Engine Optimization), odpowiada za to jak wysoko w wynikach wyszukiwania znajdzie się twój sklep internetowy. Dodatkowo jest także przykładem jak podlizywanie się komuś, jest przydatne życiu. O co mi chodzi? 

Otóż pozycjonowaniem zajmują się algorytmy Google i dosyć łatwo można się im “podlizać”, czyli zbudować stronę, która spełnia ich kryteria. Niektóre z nich to:

  • Techniczna sprawność strony – boty tak samo jak twoi klienci będą uwielbiać twoją stronę za jej: szybkie ładowanie, certyfikat SSL, który zapewnia bezpieczne połączenie strony z serwerem, a także responsywność strony, czyli automatyczne dostosowanie wyglądu strony do ekranu, na którym konsumenci będą ją wyświetlać. 
  • Linkbuilding – to proces pozyskiwania linków z innych stron internetowych, które będą prowadziły do twojego sklepu. Zapamiętaj jednak, że musisz zdobyć jakościowe linki, czyli takie pozyskane z wiarygodnych stron. 
  • Content Marketing – oprócz produktów dawaj ludziom treści związane z nimi. Jeżeli napiszesz kilka artykułów, które znajdą się wysoko w Google, to cała strona także będzie wyżej. 
Elementy strony mem

Content Marketing i storytelling

Content Marketingu nie tworzymy jednak tylko po to, by „podlizać” się botom. Tworzymy go dla klienta. Pomyśl o tym w ten sposób. 

Jedną rzeczą, którą ludzie lubią robić, bardziej niż chodzić na zakupy to rozmyślać o nich. Sam pewnie kojarzysz ten dreszczyk emocji, który towarzyszy ci, przed zamówieniem produktu. Sprawa on, że chcesz dowiedzieć się o danej rzeczy jak najwięcej: jak ją używać? Jak czyścić? Co o niej myślą inni? 

To samo dzieje się w umyśle twojego konsumenta. Dlaczego, więc nie dać mu na nie odpowiedzi? Na tym właśnie polega Content Marketing. Oprócz produktu dajesz ludziom treści związane z nim. Mogą to być poradniki, recenzje, czy rankingi produktów (o dziwo twój towar zajmie w nim pierwsze miejsce 😁).   

A oto przykład dobrego content marketingu – sklep internetowy Botland, sprzedający elektronikę. Oprócz sklepu Botland ma też swojego bloga, na którym porusza techniczne zagadnienia. Pomaga to w zbudowaniu wizerunku eksperta i uzyskaniu zaufanie w oczach klienta. Stamtąd już tylko mały krok do kliknięcia przycisku: „dodaj do koszyka”. 

Screenshot strony Botlandblog z artykułem na temat prawa Ohma.

Napisanie dobrego artykułu, nie jest jednak takie łatwe. Musi być on: 

  • zoptymalizowany pod SEO,
  • stworzone zgodnie z zasadami tworzenia artykułów (artykuł na bloga różni się trochę wyglądem od artykułu zapleczowego lub opisu produktu),
  • posiadać storytelling.

Spośród tych trzech elementów najłatwiejszy do wdrożenia u ciebie będzie najprawdopodobniej storytelling. Jest to sztuka opowiadania takich historii, by wzbudzić emocje czytelnika. Dzięki temu łatwiej jest, przekonać go, do dokonania zakupu. Ja sam użyłem w tym artykule odrobiny storytellingu, porównując e-commerce marketing do ciasta twojej babuni (mam nadzieję, że wywołałem u ciebie nostalgię😄)!

Wiem jednak, że pisanie artykułów samemu, a także doszkalanie się z wiedzy o strategii SEO, czy odpowiedni zasadach, którymi rządzą się poszczególne treści w internecie, może być męczące i możesz nie mieć na to czasu. Jeżeli masz jednak trochę gotówki, to warto się zastanowić nad zatrudnieniem dobrego copywritera, który zrobi tę pracę za ciebie. 

Reklamy internetowe

Uwzględniłeś w swojej strategii e-commerce reklamę, prawda? 

Reklama jest najważniejszym elementem e-commerce marketingu i jeśli po przeczytaniu tego artykułu, miałbyś zapamiętać tylko jedną rzecz, to chciałbym, żeby był to właśnie ten punkt. Dlatego skup się teraz!

Jeśli chodzi o reklamę, to istnieją dwie drogi: szybka, ale płatna oraz wolna, lecz darmowa. Wybór zależy od twojego budżetu. 

Szybki sposób, to reklamowanie swojego produktu i sklepu internetowego przez wykupienie reklamy np. w Google Ads. Reklamy te będą, wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google (nad pod lub obok wyników organicznych), w karcie Zakupy w Google, a także w witrynach i aplikacjach należących do Google (np. YouTube, Gmail). Ktoś więc na pewno zobaczy twój produkt.

W ramach płatnych współprac warto też rozważyć polecenia przez influencerów. Tutaj liczby są bezlitosne. Jak podaje portal: widoczni.com aż 80% osób kupiło coś, kiedyś za rekomendacją influencera. Jeżeli twoim targetem są młodzi odbiorcy, to statystyki przedstawiają się jeszcze lepiej. Ten sam portal podaje, że na 22% dużych decyzji zakupowych młodych osób mają wpływ polecenia influencerów. Warto więc rozważyć, zainwestowanie środków w takie współprace.

Druga droga opiera się, na zbieraniu ruchu organicznego. Są to wszystkie osoby, które trafią do twojego sklepu internetowego za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Jak sprawić, by tak się stało? To bardzo proste:

Jak sprawić by kupowali? Kluczowe elementy skutecznego e-commerce marketingu. 

Podsumowanie – jak skutecznie robić e-commerce marketing

Pamiętaj, że twój marketing powinien być jak ciasto babci. Treściwy dzięki content marketingowi, przyciągający zapachem dzięki dobrej reklamie, ładnie podany algorytmom Google, a także kolorowy i zapadający w pamięć, bo chcesz budować swoją markę. Ruszaj, więc do pracy i upiecz najlepszy e-commerce marketing. Powodzenia! 

Źródła: 

https://botland.com.pl/blog/prawo-ohma-i-kirchhoffa/ – Botland, artykuł o tytule: „Prawo Ohma i Kirchhoffa”. 

https://o-m.pl/artykul/ocena-wplywu-marki-na-decyzje-zakupowe-konsumentow?– Online Marketing Magazyn, artykuł o tytule:  „Ocena wpływu marki na decyzje zakupowe konsumentów”.

https://widoczni.com/blog/decyzje-zakupowe-konsumentow/? – Widoczni, artykuł o tytule: „Jak wpływać na decyzje zakupowe konsumentów? 4 skuteczne strategie”. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *