Dobra komunikacja pobudza jak czarna kawa.
Ludzie nienawidzą się nudzić, a gdy poczują dopaminę, chcą ją chłonąć garściami. Twoim zadaniem jest im dać to, czego pragną – ciągłą uwagę i świeży content. Decydujące staje się więc trafienie do odpowiednich osób oraz ich oczekiwań.
Bez umiejętnie dobranej komunikacji marketingowej będzie to niezwykle ciężkie zadanie. Jeśli nie chcesz tracić czasu na niewydajne działania, koniecznie czytaj dalej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najważniejsze cele komunikacji marketingowej i które jej aspekty warto pielęgnować, aby skutecznie sprzedawać.
Przygotowania — czyli co warto zrobić przed wyborem celów komunikacji marketingowej?
Na samym początku odpowiedz na kilka kluczowych pytań:
- Czego dotyczy Twoja marka?
- Na czym się skupia?
- Jakie wartości wyznaje?
- Kto może skorzystać z jej usług?
Pewnie teraz sobie myślisz, co to ma wspólnego z celami komunikacji? Przecież Ty je wybierasz, więc masz wolną rękę. Oczywiście wszystko się zgadza, ale wyobraź sobie taką sytuację: przychodzisz do sklepu spożywczego, prosisz Panią przy stoisku z warzywami o trzy pomidory, a ona wręcza Ci dwie cytryny – brzmi dość abstrakcyjnie, prawda?
Komunikacja powinna być skrojona na potrzeby klienta, a jeśli uważnie słuchasz i dostrzegasz jego problemy, to łatwiej będzie Ci określić cele, ale przede wszystkim skuteczniej je zrealizujesz.
Cele komunikacji marketingowej
Przejdźmy zatem do konkretów, celami komunikacji marketingowej mogą być:
- Budowanie świadomości produktu/marki – wzmacniaj wizerunek, dzięki zastosowaniu spójnych komunikatów i tworzeniu charakterystycznych cech marki, które wbiją się w głowy klientów.
- Wpływanie na decyzje zakupowe – wiesz, na czym zależy konsumentowi, więc miej wpływ na jego decyzje, poprzez wykorzystanie języka korzyści.
- Informowanie, edukowanie – systematycznie udzielaj klientom informacji na temat Twojego produktu czy usługi, edukuj ich w danym zakresie i pokaż im, że zasługujesz na miano eksperta.
- Zatrzymanie obecnych klientów – pamiętaj, że nie ma nic cenniejszego niż oddany marce konsument; rozpieszczaj go i nieustannie komunikuj, że ma znaczenie.
Jak robią to najwięksi?
Wiesz, dlaczego biznesowi giganci odnieśli sukces i cały czas pomnażają zyski? Bo dbają o swoich klientów, poprzez dostarczanie im świeżego contentu. Realizują cele komunikacji marketingowej i są w tym świetni. Pozwól, że przedstawię Ci kilka przykładów:
- Ryanair – jeśli śledzisz social media, z pewnością widziałeś posty popularnej „żółtej harfy”. Prawdziwy wzór do naśladowania. Genialnie wplatają w swoje komunikaty tematy związane z lotnictwem i branżowe nowości. Memy to ich domena, a codzienna dawka humoru podbija wskaźniki interakcji.
- InPost – przykład z polskiego podwórka. Nie wiem, kto w tej firmie jest odpowiedzialny za działania marketingowe, ale należy mu się premia. Luźna konwencja postów i relacji, w których głównym bohaterem jest żółta „paczucha”, zdecydowanie robi robotę. Ich zabawa słowem od zawsze porusza odbiorców, a gdy trzeba, nie przechodzą obojętnie obok społecznych wyzwań.
- IKEA – różnorodność szwedzkiego giganta od wielu, wielu lat dostarcza konsumentom inspiracji. Praktyczne porady, pomysły na aranżacje wnętrz czy kreatywne spoty reklamowe zjednały sobie serca milionów. Dodatkowo Szwedzi promują społeczną odpowiedzialność i zrównoważony rozwój. Nic tylko brać przykład!
- Tymbark – kojarzysz turniej „Z podwórka na stadion”? To największy tego typu event piłkarski w Europie. Jego głównym sponsorem jest Tymbark. Wadowicka marka w swoich działaniach stawia na bliskość i autentyczność. Są twórcami popularnego talk-show na platformie YouTube, w który zaangażowanych jest wielu celebrytów. Fantastycznie wykorzystują lifestylowe treści, aby docierać do klientów.
Narzędzia komunikacji marketingowej
Wyznaczyłeś już swoje cele, ale zastanawiasz się, za pomocą jakich narzędzi dotrzeć do odbiorców? W tej kwestii masz szeroki wachlarz możliwość, nie ulegaj ograniczeniom! Warto korzystać ze wszystkich następujących narzędzi komunikacji marketingowej:
- reklama,
- media społecznościowe,
- poczta i katalogi (powoli wychodzą z obiegu),
- kampanie e-mailowe, biuletyny,
- webinary,
- ankiety,
- podcasty,
- targi czy wydarzenia branżowe.
Znaczenie komunikacji marketingowej
Jesteś początkującym przedsiębiorcą, właścicielem lokalnej firmy lub managerem wysokiego szczebla międzynarodowej korporacji? Naprawdę to bez znaczenia. Możesz mieć niezwykły produkt, w szeregach wielu utalentowanych ludzi, ale nic nie zastąpi dialogu i komunikacji z odbiorcą.
Aby Twoja sprzedaż wzrosła, musisz zainteresować klienta – konsument powinien dysponować wiedzą. Case study, historia marki, konkretne przykłady i dokonania to wszystko forma komunikacji. Nie bój się pokazywać lifestyle’u, zaplecza, procesu produkcji, bo właśnie w ten sposób utrzymujesz uwagę! Każdy odbiorca docenia różnorodność. Pamiętaj, że przy tym wszystkim złotą zasadą jest zachowanie regularności.
Komunikacja to broń w rękach marketerów. Prawdziwa wartość marki mierzona jest na podstawie tego, jak traktujesz klientów. Dzięki skutecznemu dialogowi otwiera się ścieżka zamienienia przypadkowego czytelnika w lojalnego konsumenta – a przecież tego każda firma pragnie.
Specjalizacje: Marketing, rozwój osobisty, nowinki technologiczne czy kino.
Stawka: 20zł/1000 zzs