Stworzenie dobrego tekstu to dopiero połowa sukcesu. Do pełni szczęścia potrzebny jest jeszcze wpływ kasy na konto. Jak to legalnie rozwiązać? Jest to baza wiedzy o rozliczeniach dla copy.

Od formy opodatkowania zależy to, ile zarobi copywriter. Z jakich form działalności może skorzystać copywriter? Jak się rozliczać, żeby dobrze zarobić, i nie dać się obrobić? O czym trzeba pamiętać przy rozliczaniu się za copywriting?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule. 

Umowa o dzieło w copywritingu

Jeśli specjalizujesz się w tworzeniu treści, a nie masz własnej działalności, to umowa o dzieło powinna być Twoim pierwszym wyborem. Jest to umowa cywilnoprawna, co oznacza, że może zawierać różne ustalenia, które nie są sprzeczne z prawem. Możesz w niej zapisać prawo do pochwalenia się stworzonym tekstem w swoim portfolio. Albo umieścić zapis, który zagwarantuje Ci zadatek lub zaliczkę przed wykonaniem pracy.

Pamiętaj, że w przypadku umowy o dzieło masz prawo do pomniejszenia osiągniętych przychodów o koszty ich uzyskania. Czyli mówiąc po polsku. Z całkowitej kwoty umowy o dzieło odliczasz 20% jej wartości na koszty uzyskania przychodów. Jest to stały procent określony w przepisach. Otrzymany wynik mnożysz przez stawkę podatku, która w pierwszym progu podatkowym to 12%, i w ten sposób obliczasz należny podatek dochodowy.

Prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie umów na kwoty większe niż 200 zł brutto. Jeśli masz umowę na mniejszą kwotę, to niestety zapłacisz podatek od całej jej wartości.

Pamiętaj, że Twoje dane osobowe przetwarzane będą przez zleceniodawcę w celu stworzenia umowy. Możesz też zaproponować własny wzór umowy, w którym umieścisz korzystne dla Ciebie zapisy dotyczące praw autorskich czy sposobu rozliczeń.

Jednym z serwisów, który rozlicza się na umowę o dzieło jest GoodContent – GOODCONTENT OPINIE. CZY WARTO?.

Umowa o dzieło vs faktura vat
Autor: Jakub Chmielecki

Umowa o dzieło z punktu widzenia zleceniodawcy

Dzięki takiej umowie zamawiający może wrzucić w koszty wydatki na copywriting. Dodatkowo mogą być w niej zapisy o przeniesieniu praw autorskich.

Jednak zawieranie umów o dzieło opiewających na niewielkie kwoty to sporo pracy. Jeśli dana firma zleca prowadzenie księgowości, to biuro rachunkowe może doliczać dodatkowe opłaty za obsługę takiej umowy. 

Wszystko dlatego, że dochody z takich umów są wykazywane w zeznaniu rocznym. Wobec tego zamawiający musi wysłać Ci formularz PIT-11, a to prowadzi do dodatkowych kosztów. Musi też odprowadzić za Ciebie zaliczkę na podatek dochodowy do urzędu skarbowego. W przypadku faktury VAT nie ma takiego problemu.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Umowa o dziełoDuża liczba umów może wiązać się z obowiązkiem założenia działalności gospodarczej.
Dla zamawiającego jest trudniejsza w obsłudze księgowej niż faktura VAT.
Na koniec roku zamawiający musi Ci wysłać PIT-11.
Najniższa z możliwych stawka podatkowa na poziomie 9,6%.
Nie musisz opłacać składki zdrowotnej.
Brak składki ZUS.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Umowa zlecenie dla copywritera

Taka umowa przewiduje określone wynagrodzenie za godzinę pracy. A przecież bardzo często copywriterzy rozliczają się za znaki. Jak zatem otrzymać na konto bankowe umówioną kwotę?

W praktyce napisane znaki najczęściej przeliczane są na godziny pracy. Ten rodzaj rozliczenia może nie jest do końca zgodny z zapisami umowy, ale uwidacznia się tu spora kreatywność przedsiębiorców w tworzeniu umów.

Umowa zlecenie może zawierać też zapisy o rozliczeniu ryczałtowym. Przykładowo do wykonania jest jakaś praca, na przykład prowadzenie fanpage firmy. Zleceniodawca określa stawkę, jaka się za to należy bez względu na ilość poświęconego na to czasu.

Trzeba jednak pamiętać o minimalnym wynagrodzeniu godzinowym. Z tego względu do umowy zlecenie koniecznie trzeba dołączyć ewidencję godzin pracy.

Może okazać się, że zgodnie z umową za prowadzenie firmowego profilu na Facebooku należy Ci się 500 zł, ale ponieważ spędziłeś nad tym 30 godzin, to zleceniodawca powinien wypłacić Ci więcej kasy. Gdyby tego nie zrobił, to złamałby przepisy o minimalnej stawce godzinowej.

Na szczęście nie ma takiego problemu, z którym przedsiębiorcy by sobie nie poradzili. Może z wyjątkiem wysokich podatków, ale i na to są sposoby. Dlatego wystarczy, że umowa ma zapis o tym, że przepracowane godziny muszą być zaakceptowane przez zleceniodawcę. I sprawa rozwiązana. Księgowość już dopilnuje, żeby nie było tam wpisanych zbyt wielu godzin.

Umowa o dzieło vs umowa zlecenie
Autor: Jakub Chmielecki

Umowa zlecenie z punktu widzenia zleceniodawcy

Podpisanie umowy zlecenie wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia takiej osoby do ZUS. Trzeba też opłacić należne składki i podatek dochodowy. Jest to więcej pracy dla księgowości.

Od takiej osoby trzeba ściągnąć dane, które wpływają na wysokość składek ZUS. Może nie jest to skomplikowane, ale wymaga czasu. A na koniec roku takiej osobie trzeba wysłać PIT-a. To też są dodatkowe koszty.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Umowa zlecenieObowiązek zgłoszenia do ZUS.        
Pełne składki ZUS dla osób bez zatrudnienia.
Bardziej problematyczna niż faktura.
Najbardziej korzystna forma rozliczenia dla studentów.
Nie musisz mieć własnej działalności.
Elastyczność w ustalaniu warunków współpracy.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Czy Useme to dobre rozwiązanie dla copywriterów

Jest to portal dla freelancerów, którzy nie mają działalności, a chcą wystawić fakturę. Oczywiście nie ma nic za darmo. Za swoje usługi Useme pobiera prowizję. Można tam też szukać zleceń na copywriting.

Bardzo często ten portal służy do wystawienia faktury za zlecenie, które złapiesz gdzie indziej. Zdania co do takiej praktyki są podzielone. Są prawnicy, którzy traktują to jako firmanctwo.

15SWx 3lQzys7iEaVzJylmVRRELDZ P2psry WaD9IBXgZpDk7y7MULT mWC0yCfWrDbVQ6yqsrgANZND1XhadWf4T 9pQONBFPAlAF08qOyJrEiY7PUkEob vbDX -

Useme z punktu widzenia zleceniodawcy

Wielu zleceniodawców może nie znać Useme. Czasem wytłumaczenie, że zastępuje to działalność gospodarczą, jest dość karkołomnym zadaniem. Zwłaszcza jeśli portal ma służyć tylko do wystawienia faktury. Twój zleceniodawca otrzymuje wtedy fakturę proformę, a dopiero gdy ją opłaci, otrzyma zwykłą fakturę.

Tutaj problemem są też prawa autorskie. Ich przekazanie wymaga formy pisemnej. Co prawda Useme ma formularz do przekazania takich praw, ale odbywa się to na podstawie skanu. Nie jest to zgodne z obowiązującym prawem.

Jeśli chcesz przekazać majątkowe prawa autorskie w formie elektronicznej, to musisz mieć kwalifikowany podpis elektroniczny, a jego wyrobienie jest płatne.

Forma rozliczeniaWadyZalety
UsemeProblemy z przekazaniem praw autorskich.
Niektórzy uważają to za firmanctwo.
Problemy z egzekwowaniem należności.
Prowizja.
Nie musisz mieć firmy, by wystawić fakturę.
Możliwość wystawienia faktury otwiera Ci drogę do większej liczby zleceń.
Szybko przekazują pieniądze wpłacone przez klientów za proformy.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Inkubatory przedsiębiorczości – czy to coś dla copywriterów?

Działają podobnie do Useme. Użyczają Ci swojej osobowości prawnej w zamian za opłatę abonamentową. W każdym mieście akademickim znajdziesz niejeden inkubator. Ale w tej formie możesz współpracować też całkowicie zdalnie.

Jak otrzymujesz płatności? Konto bankowe to miejsce, na które trafiają pieniądze za wykonane zlecenia. Co prawda fakturę wystawia inkubator, ale z Tobą najczęściej ma podpisaną umowę o dzieło i na tej podstawie wypłaca należną Ci kasę.

Co to jest inkubator przedsiębiorczości
Autor: Jakub Chmielecki

Inkubatory przedsiębiorczości z punktu widzenia zleceniodawcy

Podobnie jak w przypadku Useme, nie każdy słyszał o inkubatorach przedsiębiorczości. Taki sposób rozliczenia może wywołać zdziwienie zleceniodawcy. W końcu z kim innym umawia się na tekst, a kto inny wystawia fakturę.

Dłuższa jest też droga na przeniesienie praw autorskich. Najpierw przenosisz je na inkubator, a dopiero potem inkubator może przekazać je zleceniodawcy. Wiąże się to z dodatkowymi formalnościami, a te nie zawsze są mocną stroną takich inkubatorów.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Inkubator przedsiębiorczościWystawiasz faktury bez firmy.
Kojarzy się ze start-upami.
Daje możliwość coworkingu.
Skomplikowane i długie procedury.
Jeśli nie jesteś studentem, to w ten sposób rozliczysz jedynie umowy o dzieło.
Rozliczenie abonamentowe.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Nierejestrowana działalność gospodarcza

Oficjalnie znana jako nierejestrowa działalność gospodarcza (NDG). Jednak w powszechnym użyciu funkcjonuje nazwa nierejestrowana lub firma na próbę. W ten sposób możesz legalnie działać i sprzedawać bez zakładania prawdziwej firmy.

Ograniczeniem jest wysokość przychodu. W ciągu miesiąca nie możesz mieć wpływów większych niż połowa najniższej krajowej. Akurat ten limit może się już niedługo zmienić, bo jest projekt, który podnosi tę wartość do minimalnej krajowej.

Mając taką działalność, możesz legalnie wystawiać faktury. Nie musi być na nich NIP-u. Wystarczy Twoje imię i nazwisko. Nie musisz nawet podawać adresu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by podać więcej danych. Na takich fakturach możesz też posługiwać się stworzoną przez siebie nazwą firmy.

ZUS NDG -

NDG z punktu widzenia zamawiającego

Nie każdy słyszał o takim rozwiązaniu. Niektórzy przekręcają tę nazwę i dziwią się, że może być niezarejestrowana działalność.

Rachunku osoby działającej w ten sposób nie ma na białej liście. To też może wzbudzić niepokój zamawiającego. Czasami wystarczy jednak przesłać informacje ze stron rządowych, żeby potwierdzić legalność NDG.

Na NDG nie można wystawiać faktur za usługi. Jest to spory problem, bo copywriting to raczej działalność usługowa. Wykonanie usługi na NDG wiąże się z obowiązkiem zawarcia umowy zlecenie. A to z kolei wymaga opłacenia składek ZUS. Jest to bardzo niekorzystne dla zamawiającego, bo w tym wypadku zostanie obciążony dodatkowymi kosztami.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Nierejestrowana działalność gospodarcza (NDG)Nie możesz świadczyć usług.
Nie jest dostępna dla każdego.
Limit przychodów w wysokości połowy najniższej krajowej.
Brak składek ZUS.
Brak składki zdrowotnej.
Podatek płacisz po zakończonym roku. 
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Własna działalność gospodarcza

Zastanawiasz się, czy warto założyć własną działalność gospodarczą? Odpowiedź na to pytanie zależy od miejsca, w którym jesteś jako copywriter. 

Jeśli masz stałych klientów i nie martwisz się o środki na zapłatę składek i podatków – to jak najbardziej warto iść na swoje. Natomiast jeśli dopiero zaczynasz, to może lepiej wstrzymać się na jakiś czas z tym krokiem.

Działalność wiąże się z płaceniem podatków. Wiele osób decyduje się na rozliczenie w formie działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. W tym wypadku możesz skorzystać z pomniejszania przychodów opodatkowanych skalą podatkową o poniesione koszty uzyskania przychodów.

Jak to wygląda w praktyce? Gdy bierzesz udział na przykład w szkoleniach związanych z copywritingiem, to możesz zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów. Podobnie jest z zakupem książek, ebooków czy płatnych narzędzi przydatnych w pracy copywritera. Jeśli jesteś na Vacie, to możesz też od takich wydatków odliczyć podatek VAT. Ważne jednak, żeby takie zakupy miały ścisły związek z wykonywaną działalnością.

W ramach działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych masz prawo do wspólnego rozliczenia ze współmałżonkiem. Może to być korzystne w przypadku dużej dysproporcji zarobków.

copy z fakturą i bez
Autor: Jakub Chmielecki

Działalność gospodarcza z punktu widzenia zleceniodawcy

Osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, jest dla przedsiębiorcy najlepszym partnerem do współpracy. Rozliczenie na podstawie faktury jest najprostszą możliwą formą zapłaty za wykonane zlecenie.

Dodatkowo taka osoba jest bardziej wiarygodnym partnerem. Jest tak dlatego, że musi mieć środki na opłacenie składek i podatku. To może świadczyć o skali działalności i ugruntowanej pozycji. Skoro inni klienci powierzyli jej swoje zlecenia, to znaczy, że warto z kimś takim podjąć współpracę.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Własna działalność gospodarcza (JDG)JDG wiąże się ze składkami ZUS.
Masz obowiązek prowadzenia księgowości.
Za zobowiązania odpowiadasz całym swoim majątkiem.
Proste rozliczenia z kontrahentami.
Możliwość skorzystania z ulg podatkowych (ulga na start, mały ZUS).
Większa wiarygodność.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Spółka to wyższa szkoła jazdy. Założenie spółki wymaga więcej wysiłku niż otworzenie własnej działalności gospodarczej. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba się dobrze zastanowić, chociażby ze względu na wyższe koszty księgowości.

Jest tak dlatego, że spółka z o.o. wymaga prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Jest to bardziej pracochłonne, a co za tym idzie droższe.

W przypadku działalności gospodarczej można spróbować samodzielnie prowadzić księgowość. Na rynku jest sporo portali, gdzie za niewielką miesięczną opłatą (zwykle 50-100 zł) można samemu wprowadzać dokumenty.

Przy spółce z o.o. jest to raczej niewykonalne. Tu już trzeba mieć sporą wiedzę z zakresu księgowości. Widać to po cenach za taką usługę. Księgowość dla JDG kosztuje ok. 250 zł za miesiąc.

Przy spółce jako absolutne minimum za obsługę księgową można przyjąć 600 zł przy niewielkiej ilości dokumentów. Natomiast średni koszt będzie się wahał w okolicach 1000 do 1200 złotych.

Z tego względu ta forma prowadzenia firmy nie jest polecana dla osób początkujących. Jedynie bardzo nieliczni copywriterzy rozliczają się poprzez własną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

copywriter spółka z o o

Sp. z o.o. z punktu widzenia zleceniodawcy

Spółka z o.o. to brzmi dumnie. Ale nie oznacza to automatycznie, że jest bardziej wiarygodna niż jednoosobowa działalność. Dlaczego? Wszystko przez ograniczenie odpowiedzialności. Jeśli kapitał zakładowy jest niewielki, to w razie sporu trudno będzie wyegzekwować na przykład odszkodowanie.

Minimalny kapitał zakładowy to zaledwie 5 tysięcy złotych. Umowy NDA mogą opiewać na znacznie wyższe wartości. A spółka odpowiada za szkody tylko do wysokości swojego majątku.

Do załatwiania spraw związanych z działalnością spółki upoważnione są tylko osoby wymienione w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Jeśli pod umową podpisze się inna osoba, to nie będzie miała ona mocy prawnej. Dlatego zamawiający powinien to sprawdzić. Na szczęście łatwo to zrobić, ale jest to czynność, która zabiera dodatkowy czas.

Podobna zasada działa w drugą stronę. Jeśli jesteś copywriterem i podpisujesz umowę ze spółką, to może ją reprezentować wyłącznie osoba wykazana w KRS. Czasami potrzebne są nawet podpisy 2 osób ze spółki. Ustalenia mailowe z osobami pracującymi w spółce w świetle prawa mogą nie być wiążące.

Forma rozliczeniaWadyZalety
Spółka z o.o.Większe koszty założenia w porównaniu do JDG.
Wyższe koszty księgowości.
Podwójne opodatkowanie.
Większa papierologia.
Możesz sprzedać część spółki lub znaleźć inwestora.
Nie odpowiadasz za zobowiązania spółki.
Brak składek ZUS, gdy jest co najmniej 2 wspólników.
Najłatwiejszy sposób na zostanie prezesem.
Opracowanie własne Jakub Chmielecki

Podsumowanie

  • Do wyboru masz 7 różnych form rozliczenia z zamawiającymi.
  • Nie musisz od razu zakładać działalności gospodarczej.
  • Umowa o dzieło to najniższy możliwy podatek.
  • Umowa zlecenie musi być oskładkowana.
  • Firmy najchętniej rozliczają się za pomocą faktur.
  • Fakturę bez firmy wystawisz przez Useme lub inkubator przedsiębiorczości.
  • Możesz założyć „firmę na próbę” czyli nierejestrowaną działalność gospodarczą.
  • Własna działalność to większe możliwości pozyskiwania zleceń.
  • Spółka z o.o. to rozwiązanie dla zaawansowanych biznesów.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rozliczenia w copywritingu

Czy za copywriting mogę dostać kasę do ręki?

Są copywriterzy, którzy za swoje usługi chcą otrzymać przelew na prywatne konto. Jeśli nie jest to zapłata za wystawiony rachunek czy fakturę, to takie działanie jest niezgodne z prawem. Trzeba pamiętać, że od 1 lipca 2022 roku skarbówka może zaglądać na konta osób prywatnych. Jak znajdzie tam takie transakcje, to z pewnością upomni się o należny podatek dochodowy.
Niestety czasami zdarzają się takie sytuacje, gdy copywriter jako formę rozliczenia proponuje przelew na prywatne konto, zapłatę przez BLIK-iem czy zdalną wypłatę gotówki z bankomatu. Jest to działanie mało poważne i całkowicie nieprofesjonalne. Nie mówiąc już o tym, że firma, która płaci w ten sposób, nie będzie mogła zaliczyć takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Który sposób rozliczenia za pracę jest najlepszy dla copywritera?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na przykład dla studenta do 26 roku życia najlepsza będzie umowa zlecenie, bo nie zapłaci od niej ani podatku, ani składek ZUS. Najmniejsze obciążenia podatkowe są przy umowie o dzieło, ale nie powinno to być Twoje jedyne źródło dochodu. W przeciwnym razie mogłoby to zostać potraktowane jako prowadzenie działalności gospodarczej. Musisz przeanalizować wady oraz zalety każdej z metod i wybrać tą, która Ci najbardziej pasuje.

Kiedy przy usługach copywritingu trzeba założyć firmę?

Jeśli jest to Twoje jedyne źródło utrzymania, to niestety Twoje działania mogą podpadać pod definicję działalności gospodarczej. Nie ma tu znaczenia, że na wszystko masz na przykład umowy o dzieło. Skala Twojej copywriterskiej twórczości może świadczyć o działalności ciągłej, zorganizowanej i wykonywanej we własnym imieniu. Te 3 przesłanki wystarczą, aby ZUS upomniał się o należne i zaległe składki od działalności. W przypadku gdy masz pracę na etacie, a copywritingiem zajmujesz się dodatkowo, to sprawa jest prostsza. O ile przychody z pisania nie przekraczają tych z etatu, to raczej możesz spać spokojnie.

Copywriter – jakie pKD?

Dla copywritera odpowiednie będą dwa numery PKD:
– 90.03. Z – Artystyczna i literacka działalność twórcza,
– 73.11. Z – Działalność agencji reklamowych.

Jaki ryczałt dla Copywritera?

Jeżeli jako copywriter decydujesz się na ryczałt, stawka podatku dla Ciebie to będzie 15%.

Rozliczać się za znaki czy za projekt?

Rozliczaj się, jak Ci pasuje, ale raczej dostosowuj się do oczekiwań klienta. W SEO copywritingu np. klienci będą raczej prosić o cenę za znaki. Przy zleceniach indywidualnych bywają bardziej elastyczni.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *