Szukasz sposobu na wsparcie sprzedaży? Chcesz zbudować społeczność? Postaw na content marketing, czyli marketing treści. Publikuj artykuły, posty, webinary oraz video. Bądź autentyczny/-a. Dowiedz się, jak wykorzystać angażujące treści w Twoim biznesie.
W tym artykule dowiesz się, jak działa content marketing, jak wdrożyć działania content marketingowe w firmie i co możesz zyskać dzięki content marketingowi.
Spis treści
Content marketing – czym jest? – Cele content marketingu
Strategia content marketingu polega na systematycznym tworzeniu różnych form, które są następnie dystrybuowane w odpowiednich kanałach. Celem content marketingu treści jest:
- dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych usługą/produktem,
- zainteresowanie odbiorców ofertą,
- skłonienie do podjęcia konkretnego działania, np. zapisu na webinar, zakupu,
- zwiększenie rozpoznawalności marki i budowanie wizerunku eksperta,
- wzrost sprzedaży.
Czym różni się marketing treści od innych form marketingu? Tutaj buduje się relacje. Zamiast krzyczeć jak na targowisku: Kup, kup ode mnie!, pozwól się poznać z różnych stron: jako człowiek, przedsiębiorca, pasjonat…
Odbiorcy powinni Cię najpierw poznać i polubić. Wtedy wzrasta szansa, że wybiorą Twoją ofertę. Zadbaj o jakość treści.
Jak się już pewnie domyślasz, tworzenie treści powinno być przemyślane. Budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą wymaga czasu.
Dlaczego?
Wyobraź sobie, że chcesz znaleźć żonę/męża. Jeśli ktoś wpadnie Ci w oko, nie zaproponujesz mu ślubu za tydzień lub dwa. To byłoby szaleństwo. Podobnie jest w sprzedaży za pomocą content marketingu. Musisz przekonać klienta, dlaczego powinien wydać swoje pieniądze u Ciebie, a nie u konkurencji. Content marketing doskonale sprawdza się w wielu lejkach sprzedażowych. W ten sposób trafisz do ludzi, którzy nie mają jeszcze uświadomionej potrzeby.
Co to jest inbound marketing?
Inbound marketing to strategia marketingowa skoncentrowana na przyciąganiu klientów za pomocą wartościowego contentu. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod marketingowych, takich jak reklama telewizyjna czy billboardy, ta technika przyciąga klientów w sposób naturalny. Opiera się na tworzeniu i dystrybucji treści, takich jak: artykuły blogowe, e-booki, webinary, posty w mediach społecznościowych czy infografiki. Dzięki temu potencjalni klienci trafiają na firmę, szukając odpowiedzi na swoje pytania lub rozwiązania swoich problemów. Ważna jest tu też optymalizacja treści.
Czym są materiały kontekstowe?
Marketing kontekstowy to strategia marketingowa polegająca na dostarczaniu reklam lub treści w odpowiednim miejscu i czasie, w zależności od kontekstu, w jakim znajduje się użytkownik. Dzięki analizie danych, takich jak:
- lokalizacja,
- wcześniejsze zachowania użytkownika w sieci,
- słowa kluczowe wyszukiwań,
- treść przeglądanej strony,
rReklamy kontekstowe są dopasowane do aktualnych potrzeb i zainteresowań odbiorcy. Przykładem marketingu kontekstowego może być reklama hotelu wyświetlana użytkownikowi, który właśnie szuka informacji o podróżach do danego miasta.
Content marketing różni się od marketingu kontekstowego pod względem podejścia i celu. Pierwszy dostarcza spersonalizowane reklamy w czasie rzeczywistym. Drugi koncentruje się na tworzeniu wartościowych, angażujących treści, które budują długotrwałe relacje z odbiorcami i pozycjonują markę jako eksperta w danej dziedzinie. Content marketing nie koncentruje się na reklamach, lecz na treściach edukacyjnych, takich jak blogi, artykuły, e-booki, webinary, które przyciągają użytkowników na stronie marki.
Rodzaje treści w content marketingu – Poznaj różne formy
Content marketing wykorzystuje różne formy treści. Realizują one różnorodne cele biznesowe. Oto najpopularniejsze rodzaje treści oraz przykłady ich zastosowań:
Artykuły blogowe i artykuły eksperckie
Publikuj artykuły na blogu firmowym. Rozwiązuj w nich problemy odbiorców. Twórz poradniki, relacje, wydarzeń branżowych, w których bierzesz udział. Pisz o trendach. Zanim rozpoczniesz publikowanie treści, zrób analizę słów kluczowych. Wypisz sobie najczęściej zadawane pytania. Dobrej jakości artykuł ekspercki opublikuj jako wpis gościnny lub artykuł sponsorowany. W ten sposób trafisz do nowych odbiorców.
E-book i raporty branżowe
E-book oraz raporty to świetny lead magnet. Z ich pomocą zwiększysz Twoją bazę e-mailową. Będzie ona bardziej wartościowa od kupnej, ponieważ znajdą się w niej kontakty, które są realnie zainteresowane Twoją ofertą.
Infografiki
Wizualizacja skomplikowanych danych lub statystyk ułatwia zrozumienie problemu. Starannie przygotowane materiały graficzne są chętnie udostępniane w sieci.
Podcast
Rozmowy z ekspertami z branży budują autorytet marki. Ciekawe podcasty angażują słuchaczy. Publikowane treści mogą niszowe, np. Podcast dla copywriterów albo skierowane do szerszej publiczności, np. podcast o zdrowiu.
Filmy video
Video must have w social mediach. Doskonale angażuje odbiorców. Publikuj je tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa. Dłuższe materiały doskonale sprawdzą się na YouTubie. Dystrybucja treści na tym wcale nie musi się skończyć. Dłuższy materiał to świetna baza, by stworzyć krótkiego viralowego TikToka czy reels’a na Instagramie.
Posty w mediach społecznościowych
W postach pokazuj, jak pracujesz, jakie masz efekty, czym się zajmujesz. Udzielaj odpowiedzi na pytania zadawane przez klientów. Przeplataj to rekomendacjami oraz poradami. Dobrze sprawdzą się tu infografiki. Docieraj do grup odbiorców, którzy znajdują się na różnych etapach lejka sprzedażowego. Pamiętaj, Twoja grupa docelowa nie jedno ma imię.
Postaraj się, jeśli chcesz zbudować wizerunek eksperta. Brakuje Ci na to czasu, deleguj. Montaż może zrobić ktoś za Ciebie. W ten sposób znajdziesz czas na kręcenie kolejnych video. Ktoś inny zajmie się contentem graficznym, optymalizacją treści i ich dystrybucją w różnych kanałach. Dzięki temu zachowasz kontrolę. Nadal będziesz zaangażowany/-a w proces budowania marki.
Prowadzenie social mediów nie polega na: zleć i zapomnij. Tak to nie działa. Tu potrzebne jest Twoje zaangażowanie: akceptacja zaproponowanego content planu, zrobie zdjęć/nagrań, wyznaczanie celów. Jeśli nie chcesz się angażować tylko zapomnieć i liczysz, że to wszystko samo się zrobi, najprawdopodobniej się mylisz. W wielu przypadkach koszt działań content marketingowych jest wysoki. Gdy brakuje wyników, przedsiębiorca czuje się oszukany. Nie chce już niczego zlecać. Nie musisz być w takiej sytuacji.
Newslettery
Materiały mailingowe to świetne narzędzie. Docierają do osób, które interesują się tym, co robisz. Chcą poszerzyć swoją wiedzę, dowiedzieć się o promocjach. Systematycznie wysyłane wiadomości budują relację z grupą docelową. Taki content marketing doskonale sprawdza się e-commerce.
Case study
Case study przedstawia historie klientów. Pokazywanie historii klienta i tego, jak Twoja firma rozwiązała jego problem, buduje zaufanie do marki. To świetna opcja na skuteczny content marketing w Twoim przedsiębiorstwie.
Webinaria
Szkolenia online edukują klientów. Dostarczają im wiedzę na temat produktów lub usług. Rozwiązują problemy. Bezpłatne webinaria przydają się do zwiększenia sprzedaży. Z ich pomocą możesz skłonić uczestników do zakupu.
Recenzje klientów
Opinie klientów, którzy skorzystali z oferty przekonują innych do zakupu. Bardzo ważne jest tu to, by były one PRAWDZIWE. Pod żadnym pozorem nie kupuj ich w sieci. Zadbaj o dobry PR Twojej marki. Zadbaj o to, by skutecznie zbierać recenzje produktów lub usług.
Interaktywny content
Wymaga aktywnego udziału użytkownika. Zachęca odbiorców do wykonania konkretnego działania. Materiały interaktywne mają różne formy: quizy, ankiety, interaktywne infografiki, kalkulatory, e-booki z możliwością klikania czy gry online.
Jak widzisz, formy content marketingu są przeróżne. Strategia tworzenia treści powinna zawierać rozmaite formaty. Przygotujesz je z pomocą narzędzi content marketingu. Wiele z nich jest prostych w obsłudze. Na początku korzystaj z bezpłatnych wersji. Przetestuj je, a potem zdecyduj, czy potrzebujesz bardziej rozbudowanych funkcji.
Strategia content marketingowa – 10 porad na temat publikacji content marketingu
Content marketing to jeden z elementów strategii marketingowej firmy. Nie może być odrębnym bytem. Wszystkie działania powinny być spójne. Poznaj dekalog marketingu treści.
- Określ grupę docelową. Na tej podstawie stwórz kilka buyer person. Dzięki temu będzie Ci łatwiej tworzyć różne rodzaje treści, które odpowiadają na realne potrzeby i zainteresowania odbiorców.
- Ustal cele. Zastanów się, co chcesz osiągnąć: zwiększyć świadomość marki, wygenerować leady, zwiększyć lojalność klientów?
- Przeanalizuj Twoją konkurencję. Niektóre elementy strategii content marketingowej, możesz wdrożyć też u siebie. Nie małpuj ich, inspiruj się nimi. Działaj po swojemu. Bądź prawdziwy/-a w tym, co robisz. Dzięki temu wyróżnisz się na rynku.
- Stwórz harmonogram publikacji. W ten sposób będzie Ci łatwiej systematycznie prowadzić działania marketingu treści. Po kilku miesiącach, ok. 3 pierwsze efekty powinny być widoczne, jeśli rozpoczynasz od zera.
- Treści content marketingowe publikuj w odpowiednich kanałach. Bądź tam, gdzie są Twoi klienci. Pamiętaj, że wartościowy content jest dopasowany do kanału. Inaczej wygląda na Instagramie, inaczej na TikToku, inaczej na LinkedIn.
- Skuteczny content odznacza się jakością. Jest użyteczny dla odbiorcy. Może mieć charakter informacyjny, edukacyjny, rozrywkowy. Niech zaspokaja różne potrzeby. Nie ograniczaj się do jednej.
- SEO copywriting zwiększa widoczność w wynikach wyszukiwania, pozwala na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów.
- Monitoruj wyniki i analizuj KPI (np. liczba odwiedzin, zaangażowanie użytkowników). Dzięki modyfikacja strategii marketingowej stanie się prostsza. pozwala na bieżąco dostosowywać strategię.
- Zachęcaj odbiorców do komentowania, udostępniania lub zadawania pytań. To zwiększa interakcję z treściami oraz zasięgi. Buduje relacje z klientami, odpowiadając na komentarze i odpisując na wiadomości.
- Regularnie aktualizuj strategię. Dostosowuj się j do zmieniających się trendów i zachowań odbiorców.
Dodasz do tego, coś jeszcze?
Tworzenie content marketingu – deleguj część zadań, by zobaczyć szybciej efekty
Tworzenie wartościowych treści wymaga:
- czasu,
- kreatywności,
- znajomości trendów,
- śledzenia algorytmów,
- obsługi różnych narzędzi.
Jeśli chcesz budować silną, rozpoznawalną markę, będzie Ci trudno robić wszystko samodzielnie. Postawa Zosi Samosi bardziej Ci zaszkodzi niż pomoże. Wartościowy content absorbuje twórców i odbiorców.
Nagrywanie, montowanie, robienie zdjęcie, obróbka, pisanie, publikowanie treści… To tylko niektóre z zadań, które trzeba wykonać. Poza tym musisz jeszcze pozyskiwać klientów, obsługiwać ich, odpowiadać na maile, a także zamawiać towar, doskonalić się w branży, wystawiać faktury.
To ogrom pracy! A co z czasem dla siebie dla siebie, rodziny, przyjaciół? Zatrzymaj się na chwilę i popatrz a swoje życie. Czy jesteś z niego zadowolony/-a? A może ucieka Ci przez palce, bo ciągle pracujesz? Niebawem nadmiar obowiązków, brak czasu na odpoczynek i dla bliskich Ci osób, sprawi, że się wypalisz. Podupadniesz na zdrowiu, relacje się rozsypią, a Ty popadniesz w depresję i zamkniesz firmę. Wrócisz na etat albo stwierdzisz, że praca nie ma sensu.
Wypalenie oraz samotność to zmora wielu przedsiębiorców. Chcesz robić wszystko sam? Widzisz efekty i biznes się kręci? Ok! Super! Czy zastanawiasz się, jakim kosztem? Być może koszt działań content marketingowych jest niższy od tego, który teraz ponosisz? Zastanów się, może nadszedł czas, by część zadań delegować specjalistom. Tak tworzony content marketing też może budować relacje oraz zaufanie.
Narzędzia content marketingu
Narzędzia content marketingu wspierają planowanie, tworzenie, dystrybucję oraz analizę treści. Zastanawiasz się, jakie narzędzia wykorzystuje content marketing manager? Poznaj topowy narzędziownik.
Google Analytics
To jedno z podstawowych narzędzi, które należy podpiąć do strony internetowej. Dostarcza szczegółowych informacji o ruchu na stronie. Pozwala na ocenę skuteczności poszczególnych treści.
Canva
Jest popularnym narzędziem do tworzenia atrakcyjnych wizualnie grafik, infografik czy postów w mediach społecznościowych. Nie wymaga zaawansowanych umiejętności projektowania. Możesz tworzyć tu content graficzny z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Google Search Console
Google Search Console wskazuje treści, które są popularne w danej branży i na świecie. Ułatwia identyfikację tematów tematów, które mogą zaangażować odbiorców. Dodatkowo ułatwia indeksację treści na stronie internetowej.
Google Trends
Google Trends to darmowe narzędzie od Google, które umożliwia analizowanie popularności określonych fraz i tematów w wyszukiwarce w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogą śledzić, jak zmieniało się zainteresowanie wybranym tematem lub słowem kluczowym w określonych przedziałach czasowych, lokalizacjach oraz językach.
Publer
To narzędzie do zarządzania i planowania postów w mediach społecznościowych. Umożliwia użytkownikom planowanie, automatyzację i publikowanie treści na różnych platformach, takich jak:
- Facebook,
- Instagram,
- Twitter,
- LinkedIn,
- Pinterest,
- Google My Business,
- YouTube.
Ułatwia organizację pracy dzięki kalendarzowi publikacji. Oferuje opcje automatycznego planowania postów czy generowania treści wizualnych za pomocą zintegrowanych narzędzi do edycji grafiki.
Ahrefs, Surfer SEO, Senuto, NeuronWriter
To narzędzia SEO, które pomagają w analizie słów kluczowych i optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Dzięki nim możliwe jest zwiększenie widoczności treści w internecie oraz dotarcie do nowych odbiorców. Z ich pomocą rozwiniesz Twojego bloga. Osiągniesz wysokie pozycje w Google.
Content marketing a marketing automation – jak upraszczać procesy?
Jak to połączyć? Automatyzacja procesów marketingowych to oszczędność czasu, a co za tym idzie pieniędzy i innych zasobów. Marketing automation pozwala na automatyczne dostarczanie spersonalizowanych treści w odpowiednim czasie oraz miejscu. To zwiększa zaangażowanie odbiorców i optymalizuje wyniki kampanii content marketingowych.
Jak to wygląda w praktyce? Oto przykład: Tworzysz newsletter. Wysyłasz go zawsze o tej samej porze. Ja korzystam z MailerLite. Wszystkie wiadomości wysyłam zawsze rano. Czy za każdym razem siadam rano i piszę newsletter? Otóż nie. Pracuję w blokach: tworzę kilka newsletterów i je planuję. Dzięki temu moi subskrybenci otrzymują je regularnie, a ja nie martwię się tym, że coś mi się przytrafi i nie zdążę.
W MailerLite, podobnie jak w innych narzędziach, możesz nie tylko tworzyć bazę mailingową, ale również tworzyć kampanie sprzedażowe. Podepnij landing page do tego narzędzia. Chcesz, żeby ludzie subskrybowali newsletter? Zaznacz, do jakiej grupy mają być dołączone kontakty. Po zapisie automatycznie zostanie wysłany e-mail powitalny. Bez problemu to wszystko ustawisz. Maile mogą być spersonalizowane. Jeśli chcesz budować relacje, możesz przygotować automatyzację, by wysyłać życzenia urodzinowe.
Content marketing a sztuczna inteligencja – jakich błędów unikać?
Content marketing i sztuczna inteligencja (AI) zrewolucjonizowały świat marketingu. Z AI korzysta wielu przedsiębiorców. Nie zawsze robią to umiejętnie. Popularny ChatGTP powinien być asystentem. Nie może Cię zastępować.
Chcesz napisać post do social mediów? Wpisujesz prompt i robisz kopiuj-wklej? Przestań to robić! W ten sposób podważasz Twój autorytet. Przestań się sabotować. To, co napisze AI, przeredaguj. Dodaj coś od siebie. Wzbudzaj emocje. Ludzie szukają dzisiaj autentycznych treści. Są powoli zmęczeni treściami generowanymi przez AI, które zalewają internet.
Dzięki narzędziom opartym na AI, takim jak generatory treści, chatboty czy algorytmy rekomendacyjne, firmy automatyzują część działań marketingowych i personalizują przekaz w czasie rzeczywistym. AI wspiera tworzenie spersonalizowanych newsletterów, rekomendacji produktów czy angażujących treści na stronie internetowej. Analiza treści dokonana przez AI może Ci pomóc lepiej przygotować skuteczny content marketing.
Content marketing a SEO – jakie są zależności?
Tworzenie wartościowych treści jest połączone z SEO. To ważne filary strategii marketingowej. Skuteczny content marketing dostarcza wartościowe, angażujące treści, które przyciągają odbiorców. Z kolei działania SEO zwiększają widoczność wyszukiwarkach.
Co z tego, jeśli napiszesz świetny artykuł, opublikujesz go na blogu, ale z jakichś powodów nie zostanie zaindeksowany i nikt go nie przeczyta. Tylko stracisz czas i pieniądze. Twój wysiłek pójdzie na marne. Strategia marketingu treści powinna być przynajmniej konsultowana z kimś, kto zna się na SEO.
Content marketing wykorzystuje działanie algorytmów w wyszukiwarkach oraz w social mediach. Słowa kluczowe, techniczna optymalizacja strony oraz linkbuilding sprawiają, że więcej osób trafia na Twoją ofertę. Dobrze opracowane artykuły blogowe, poradniki, infografiki czy filmy zoptymalizowane pod kątem SEO, mają większą szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Starannie przygotowany content pomoże Ci w budowaniu autorytetu oraz zdobywaniu zaufaniu.
Zatrzymuj z jego pomocą uwagę odbiorców. Zmieniaj ich w klientów.
Content marketing w e-commerce
Content marketing w e-commerce ułatwia budowanie relacji z klientami. Zwiększa ruch organiczny oraz wspiera procesy zakupowe. Poradniki zakupowe, recenzje produktów, artykuły z inspiracjami, szczegółowe opisy produktów pomagają potencjalnym klientom w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Zmniejszają liczbę reklamacji. Wykorzystując blogi, newslettery i media społecznościowe, zyskasz lojalność klientów.
Jeśli zastanawiasz się nad content marketingiem w e-commerce, skonsultuj ten pomysł ze specjalistą. Może to być pracownik agencji albo freelancer. Porównaj obie opcje i wybierz tę, która bardziej Ci się opłaca. Nie kieruj się wyłącznie ceną, bo to może być zgubne.
Content marketing a pozyskiwanie leadów
Content marketing jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi pozyskiwania leadów. Ułatwia budowanie relacji z potencjalnymi klientami jeszcze przed podjęciem przez nich decyzji zakupowej. Firma zwraca na siebie uwagę użytkowników i zachęca ich do pozostawienia swoich danych kontaktowych w zamian za dostęp do dodatkowych materiałów, takich jak:
- e-booki,
- raporty,
- webinary.
Dobrze zaprojektowany lead magnet – materiał oferowany użytkownikom za darmo w zamian za ich kontakt – ułatwia tworzenie bazy potencjalnych klientów. Strategie generowania leadów wykorzystują formularze zapisu na newsletter, CTA (call-to-action) w artykułach blogowych, a także promocje w mediach społecznościowych, które zachęcają do zapisania się i śledzenia marki. Pozyskane kontakty umożliwiają prowadzenie spersonalizowanych kampanii content marketingowej.
Content marketing a zaufanie klientów
Content marketing zwiększa zaufanie odbiorców. Relacjonuj Twój udział w wydarzeniu branżowym. Publikuj autorskie raporty branżowe. Dziel się postach Twoimi doświadczeniami i przemyśleniami. Chwal się zdobytymi certyfikatami i opiniami klientów. Po co to wszystko? By pokazać, że jesteś ceniony/-a w branży i znasz się na tym, co oferujesz.
Tworzenie treści tego typu, sprawia, że ludzie zaczynają się Tobą interesować. Nawiązują z Tobą relację, by Cię lepiej poznać, zaufać, a w przyszłości może zostać Twoim klientem albo partnerem biznesowym.
Content marketing B2B kontra content marketing B2C – czym się różnią?
Content marketing B2B (business-to-business) i B2C (business-to-consumer) różnią się od siebie zarówno pod względem strategii, jak i formy przekazu. Są skierowane do innych odbiorców. Realizują inne cele biznesowe.
W B2B głównym celem content marketingu jest budowanie zaufania oraz pozycji eksperta w branży. To przyciąga potencjalnych partnerów biznesowych i wspiera dłuższe, bardziej złożone procesy decyzyjne. Treści popularne w B2B to raporty branżowe, studia przypadków, białe księgi (white papers) czy webinary. Dostarczają one szczegółowych informacji, które ułatwiają podjęcie decyzji o inwestycji.
W B2C content marketing wywołuje emocje i angażuje klientów w taki sposób, żeby wpływać na ich decyzje zakupowe oparte na impulsach. Blogi, filmy, posty w mediach społecznościowych oraz poradniki, są proste w odbiorze. Publikuj je systematycznie.
Content marketing a marketing wirusowy – czy wszystko musi być viralem?
Content marketing i marketing wirusowy reprezentują dwa różne podejścia. Pierwszy koncentruje się na tworzeniu wartościowych, edukacyjnych lub angażujących treści, które przyciągają odbiorców oraz budują długotrwałe relacje z marką. Drugiemu zależy na szybkim zdobyciu uwagi dużej grupy odbiorców za pomocą kreatywnych, zaskakujących treści, które są chętnie udostępniane w sieci.
Kampanie wirusowe przynoszą imponujące rezultaty w krótkim czasie. Duże zasięgi nie zawsze przekładają się na duże zyski. Nie wszystkie treści muszą być „viralowe”, aby były skuteczne. Długofalowy sukces content marketingu polega na regularnym dostarczaniu wartościowego contentu oraz budowaniu zaufania.
Strategia tworzenia treści zakłada systematyczne, przewidywalne działania, które często są pozbawione efektu „wow”. Zrównoważ swoje działania. Twórz treści, które przyciągają odbiorców na co dzień. Nie szukaj tylko okazji do tworzenia kampanii wirusowych, które mogą podnieść ich rozpoznawalność i dotarcie do nowych segmentów rynku.
Content marketing a dane osobowe
Content marketing wymaga szczególnej uwagi ze względu na kwestie ochrony danych osobowych. Twoim obowiązkiem jako przedsiębiorcy jest przestrzeganie przepisów takich jak RODO (GDPR). Zbieranie danych o swoich odbiorcach – na przykład poprzez formularze zapisu na newslettery, rejestracje na webinary czy lead magnety – muszą działać zgodnie z przepisami dotyczącymi prywatności. Niezbędna jest transparentność w zakresie celu oraz zakresu przetwarzania danych.
Użytkownicy powinni wiedzieć w jaki sposób ich dane będą wykorzystywane oraz mieć możliwość wyrażenia zgody na ich przetwarzanie. Dbanie o ochronę danych chroni firmę przed konsekwencjami prawnymi. Buduje też zaufanie klientów, którzy czują się bezpieczniej. Dobrym rozwiązaniem jest publikacja regulaminów i polityki prywatności w witrynie.
Pamiętaj też o Consent Mode v2., szczególnie jeśli działasz w e-commerce. Co to jest? To nowa wersja trybu zgody Google. Umożliwia dostosowanie tagów Google do zgód użytkowników na śledzenie i reklamy. Jak to poprawnie wdrożyć na swojej witrynie. Użytkownicy WordPressa powinni zainstalować i skonfigurować odpowiednią wtyczkę. Jest ona bezpłatna.
Efekty content marketingu
Efekty content marketingu są wielowymiarowe. Przynoszą korzyści zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Skuteczna strategia content marketingowa przyciąga nowych odbiorców i zwiększa ruch na stronie internetowej dzięki wartościowym treściom, które odpowiadają na potrzeby klientów. Publikacja eksperckich artykułów, poradników czy studiów przypadków z czasem buduje pozycję marki jako autorytetu w branży. To bezpośrednio przekłada się na wzrost zaufania wśród klientów.
Content marketing umożliwia generowanie leadów za pomocą różnych form angażowania odbiorców. Przyciągają one potencjalnych klientów i zachęcają do interakcji z firmą. Systematyczne działania marketingu treści korzystnie wpływają na SEO. Poprawiają widoczność marki w wyszukiwarkach i umożliwiają dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Dzięki temu wzrasta konwersja, a pozycja marki na rynku się umacnia.
Przykłady działań content marketingowych
Dobrym przykładem marketingu treści jest Airbnb. Marka tworzy przewodniki i artykuły, które promują unikalne miejsca i lokalne atrakcje, angażując potencjalnych klientów. Dzięki temu użytkownicy mogą lepiej poznają dostępne miejsca. To ułatwia im podjęcie decyzji o zakupie. Przy okazji buduje lojalność.
Wartościowy content tworzy też Nike. Brand jest znany z tworzenia emocjonalnych kampanii, które opowiadają historie sportowców i motywują do działania. Przykładem kampanii content marketingowej jest „Just Do It” zawiera inspirujące historie osób, które przełamują własne ograniczenia. To bardzo mocno rezonuje z wartościami klientów.
Z kolei Sephora publikuje na swojej stronie oraz w mediach społecznościowych filmy instruktażowe z makijażu i pielęgnacji skóry. Użytkownicy poznają produkty, uczą się ich poprawnie używać. To pomaga w podjęciu decyzji zakupowej. To świetny sposób zaangażowanie w markę.
Strategia tworzenia treści jest bliska też IKEI, która angażuje klientów za pomocą publikowanych inspiracji do aranżacji wnętrz. „IKEA Ideas” to sekcja na stronie internetowej, w której klienci mogą znaleźć porady i inspiracje dotyczące organizacji przestrzeni w domach. W ten sposób marka zachęca do korzystania z jej produktów.
Koszty działań marketingowych – jak mierzyć skuteczność i jakie korzyści osiągniesz?
Koszty działań marketingowych są niemałe. Wiele zależy od pracy włożonej w rzetelne przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów. Do tego dochodzi jeszcze research, analiza i wiele innych działań. Cena może wydawać się na pierwszy rzut oka bardzo wysoka. Z tego powodu bardzo ważna jest systematyczna kontrola i analiza danych.
Raport content marketingu to dokument, w którym weryfikuje się skuteczność działań marketingowych opartych na tworzeniu i dystrybucji treści. Zawiera on najważniejsze parametry:
- koszt pozyskania klienta (CAC),
- zwrot z inwestycji (ROI),
- wartość życiową klienta (LTV),
- zachowanie użytkowników,
- wskaźniki konwersji.
Na ich podstawie firma może ocenić, które treści przynoszą najlepsze wyniki, jakie kanały dystrybucji są najbardziej efektywne oraz gdzie warto zainwestować więcej środków. Raporty pomagają także w identyfikacji tematów i formatów, które najbardziej interesują odbiorców.
Dzięki nim wytypujesz najbardziej opłacalne kanały oraz zoptymalizujesz kampanie w czasie rzeczywistym. Tym samym zaoszczędzisz pieniądze.
Mierzenie skuteczności działań marketingowych umożliwia poznanie zachowań klientów oraz ich preferencji. Dzięki temu łatwiej jest tworzyć bardziej spersonalizowane kampanie, które zwiększają lojalność i zaangażowanie odbiorców. Monitorowanie wyników pozwala firmie na modyfikowanie strategii, by osiągać wyższe wyniki sprzedażowe.
Specjalizacja: Meblarstwo, tapicerstwo, parenting, nauka języków obcych.
Michaela Fuchs, freelancerka, content writerka, copywriterka, wydawczyni portali internetowych. Prywatnie szczęśliwa żona, mama 4 dzieci i miłośniczka planszówek. Współpracuję z agencjami oraz przedsiębiorcami. Tworzę treści, które zwiększają ruch na stronie i rozpoznawalność marki w sieci. Pomagam w rozwijaniu społeczności.