Jeśli zlecasz wykonanie strony internetowej, wiesz, że bez paru rzeczy ani rusz. Najpierw trzeba przygotować logo, zdjęcia, teksty… a nie, chwileczkę. Z tekstami można poczekać. Wstawi się jakieś „Lorem ipsum”, a potem wrzuci docelowy tekst. I po sprawie.

Też tak myślisz? W takim razie sprawdź, co zyskasz, jeśli prace nad stroną zaczniesz właśnie od projektu treści. 

1. Unikniesz poprawek i wyższych kosztów

Dostajesz wypieszczony projekt strony, potem dostarczasz treści i… zaczyna się. Tekst nie pasuje do projektu graficznego, więc tu trzeba coś skrócić, tu wydłużyć, a tu jeszcze coś dopisać.  

Grafik może sam wprowadzić poprawki, ale przecież nie jest specjalistą od tekstów, więc poprawki mogą popsuć efekt, jaki świadomie zaprojektował copywriter. Może lepiej niech grafik przebuduje wygląd strony. Albo odeślijmy tekst do copywritera, żeby sam dopasował treści pod projekt graficzny.

Cokolwiek wybierzesz, skutek jest jeden – jeśli nie zaczniesz od projektu treści, czeka Cię seria nadprogramowych poprawek, za które dodatkowo zapłacisz. 

2. Otrzymasz wstępną makietę strony

Treści to pierwsza makieta strony – da Ci wstępne wyobrażenie o tym, jaki układ będzie miała Twoja witryna. Jeśli grafik otrzyma zaakceptowane przez Ciebie treści, jego projekt pewnie przypadnie Ci do gustu – a to znów oznacza mniej poprawek i szybszą realizację strony.

Jest jeden warunek.

Tekst na stronę internetową musi być zaprojektowany, a nie tylko „napisany”. Czyli powinien wskazywać strukturę treści i zawierać sugestie rozwiązań graficznych. 

  • Rozkład nagłówków i podnagłówków.
  • Rozkład poszczególnych sekcji na stronie.
  • Wyróżnienie ważnych  fragmentów (np. przez pogrubienie).
  • Układ treści w obrębie sekcji (tekst ciągły, wypunktowania, boxy z ikonami).
  • Rozmieszczenie przycisków akcji (call to action).

Zastanawiasz się, skąd się wzięła stawka za 1000 znaków ze spacjami? Przeczytaj ten artykuł:

3. Podkręcisz skuteczność strony

Żaden przedsiębiorca nie robi sobie strony WWW, żeby mieć stronę WWW.

Strona internetowa powinna realizować określony cel – budować wiarygodność, zachęcać do kontaktu czy do skorzystania z oferty. I choć wygląd strony ma w tym swój udział, pierwsze skrzypce grają treści. 

To tekst zatrzymuje na dłużej uwagę odbiorcy na stronie. To tekst przekonuje, że oferta rozwiązuje problemy klienta. To tekst rozwiewa jego wątpliwości. Dlatego layout strony powinien pomagać użytkownikowi w odbiorze tekstu, a nie przyćmiewać go efektownymi gradientami czy animacjami.

Jednak grafikowi trudno będzie podporządkować projekt tekstom, jeśli tych tekstów jeszcze nie ma. Nie zaczynaj więc strony od okładki, ale najpierw przygotuj dobrze zaprojektowaną treść.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o relacji między tekstem a wyglądem na stronie WWW, zajrzyj do mojego tekstu Co jest ważniejsze na stronie internetowej – tekst czy wygląd? 

4. Dokarmisz algorytmy Google’a

Minimalistyczne, hasłowe teksty dobrze wyglądają w projekcie graficznym. Ale dla robotów wyszukiwarek mogą wydać się podejrzane. Dla nich krótki tekst = mała wartość dla odbiorców. Do tego w krótkim tekście trudno umieścić wystarczającą ilość fraz kluczowych związanych z zapytaniami użytkowników w sieci.

Skutek? Twoja strona pojawia się na dziesiątej czy dwunastej stronie w wynikach wyszukiwania. Czyli dokładnie tam, gdzie większość użytkowników nie zagląda.

Jeśli chcesz, żeby na Twoją stronę wchodziło jak najwięcej osób, najpierw przygotuj teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarki i dopasuj do nich projekt graficzny.

Nie wiesz, na czym polega optymalizacja tekstów pod wyszukiwarki? Przeczytaj mój artykuł Teksty SEO – jedna rzecz, dzięki której napiszesz je naprawdę dobrze.

Poznaj najważniejsze zasady SEO copywritingu:

5. Uspójnisz wygląd i tekst

Swobodnie czy bardziej oficjalnie? Żartobliwie czy zupełnie na serio? Spokojnie czy dynamicznie? Jeśli masz opracowane wytyczne związane z identyfikacją wizualną i komunikacją swojej marki, projekt copywritera i grafika będą współgrały.

Ale co w przypadku, gdy projektant strony ma dopiero „coś zaproponować”? Wtedy przygotowany tekst to świetna inspiracja, w jakim stylu utrzymać wygląd całej strony.

Jeśli web designer najpierw przygotuje projekt, a dopiero potem „powkłada” w niego treść, ryzykujesz, że kolorystyka strony, zdjęcia czy rozwiązania graficzne nie będą spójne z charakterem treści. 

A to zepsuje wygląd Twojej strony i zapali w głowie odbiorców czerwoną lampkę: „Czy aby na pewno to firma, której mogę zaufać?”.

6. Nie wpadniesz w pułapkę „Lorem ipsum”

Język polski jest specyficzny. Długie wyrazy. Przecinki i kropki nad literami. Jakieś ogonki. Możesz zastąpić tekst na gotowej stronie słynnym „Lorem ipsum”. Tyle że „Lorem ipsum” na stronie wygląda inaczej niż tekst z polskimi znakami.

Jeśli grafik będzie od razu pracował z docelowymi tekstami, dostosuje do nich typografię – wielkość fontów, wysokość interlinii czy łamanie wersów. Będzie mógł też od razu sprawdzić, jak tekst prezentuje się w różnych rozdzielczościach – na smartfonie czy tablecie.

Co prawda w sieci znajdują się generatory, które miksują tekst z polskich słów. Ale to też nie gwarantuje, że po wprowadzeniu opracowanych tekstów, wszystko będzie dobrze wyglądało. A to oznacza – tak, dobrze się domyślasz – kolejne poprawki, które znów oddalają datę uruchomienia strony.

Jeśli masz zamiar przygotować swoją stronę samodzielnie (bo od czego w końcu jest WordPress 😉), pewnie zainteresuje Cię tekst: Chcesz, aby tekst na Twojej stronie wyglądał naprawdę pro? Pamiętaj o tych zasadach.

Wygląd i tekst – najlepiej ramię w ramię

Grafik i autor treści powinni ściśle ze sobą współpracować podczas realizacji strony. Mogą wtedy na bieżąco konsultować ze sobą projekt i wprowadzać zmiany, żeby warstwa słowna i wizualna pasowały do siebie w najdrobniejszych szczegółach. 

Tyle w idealnym świecie 😉 

Co zrobić, gdy zamawiasz osobno wykonanie strony i osobno teksty? Zdecydowanie najpierw opracuj projekt treści. Przyśpieszysz realizację strony, unikniesz nadprogramowych poprawek i przyciągniesz klientów.

Chcesz się dowiedzieć, na co uważać jako początkujący copywriter? Przeczytaj ten artykuł:

Praca jako copywriter: Jak zacząć? Jak zostać copywriterem?

O autorce

aneta_lacwik1 1-min

Aneta Łacwik

Tworzy, naprawia i ubiera treści dla biznesów online. Dobiera słowa, które budzą zaufanie, rozpalają emocje i skłaniają do działania. Dodaje tekstom polotu dzięki redakcji. Składa e-booki i publikacje do druku. Odwiedź ją na stronie https://wyslowiona.pl/.

Dla Anety miałem przyjemność pisać o wyszukiwaniu słów kluczowych.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *