Można zauważyć, że w ostatnim czasie SEO Copywriting cieszy się coraz większą popularnością. Wciąż jednak znaczenie tego pojęcia dla wielu osób bywa nie do końca jasne. W związku z tym czas zebrać najważniejsze informacje na temat pisania treści do sieci. A dokładniej tworzenia ich pod wyszukiwarkę Google oraz użytkownika

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest SEO copywriting,
  • skąd się wzięło pisanie pod SEO,
  • jakie umiejętności powinien posiadać SEO copywriter,
  • gdzie warto szukać zleceń jako SEO copywriter.

Miłej lektury 🙂

Czym jest SEO Copywriting?

SEO Copywriting to tworzenie tekstów, które będą odpowiadać na potrzeby użytkownika oraz Google. Muszą być one odpowiednio zoptymalizowane pod względem algorytmów wyszukiwarki, tak, aby pojawiały się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Jeden z czołowych specjalistów w dziedzinie marketingu, Neil Patel, uważa, że takie teksty powinny dodatkowo skłaniać internautów do udostępniania ich w mediach społecznościowych.

Zdaniem Michała Suskiego, CPO w SurferSEO, pisanie tekstów SEO to pisanie tekstów wysokiej jakości z optymalizacją pod wyszukiwarki, czyli uzupełnianiem słów kluczowych, nagłówków, wstawianie danych strukturalnych, obrazków, uzupełnianie parametrów alt itd.

Tutaj pojawia się niebezpieczna sytuacja. Wielu copywriterów, ale i klientów, poprzez „pisanie tekstów pod SEO” lub pojęcie „copywritingu SEO” rozróżnia dwie odrębne sytuacje:

  1. Pisanie tekstów niższej jakości na zaplecza.
  2. Pisanie tekstów zoptymalizowanych dla Google, gdzie użyte są konkretne słowa kluczowe.

Nie ma już na stronach internetowych pisania pod SEO czy pod wyszukiwarki. Google chce tego, czego chce użytkownik. A użytkownik chce treści, a nie słowa kluczowe.

Historia SEO copywritingu, czyli jak to się zaczęło

Jak słusznie wskazuje w swoim artykule Michał Całka z Octamedia, w czasach dawnego pozycjonowania, 10-20 lat temu, ogromny wpływ na pozycję strony internetowej miała liczba prowadzących do niej linków. Niektóre strony powstawały tylko po to, żeby dać linka. Nazwano je presell pages, których spolszczona nazwa brzmi “precle”. Do dzisiaj na niektórych portalach i grupach na FB można spotkać ogłoszenia, gdzie ktoś zamawia treści w jakości preclowej. 

Co to jest jakość preclowa? To właściwie brak jakości. Nic więc dziwnego, że za 1000 znaków precla ludzie płacili jednocyfrowe kwoty.

To też w znacznym stopniu wpłynęło na zepsucie rynku copywritingu. Wiele osób utożsamiało teksty preclowe z normalnymi tekstami, jak opisy produktów, opisy kategorii czy artykuły blogowe.

Czym się  różni precel od artykułu

Robert Niechciał w podcaście u Damiana Sałkowskiego wspomina czasy, kiedy treść na stronie kompletnie nie miała sensu, struktura tekstu nie istniała, a słowa kluczowe biły po oczach. Z jednego porządnego artykułu za pomocą oprogramowania tworzyło się nawet 500 tekstów na stronę i tak przygotowane treści trafiały na stronę. We współczesnym content marketingu to nie przejdzie.

Z czasem jednak algorytmy Google zrobiły się mądrzejsze i zaczynały rozpoznawać strony istniejące tylko po to, żeby dać linka. Szczególny wpływ na to miał update algorytmu zwany Pingwin, który wykrywał tzw. schematy linków (link schemes).

Tutaj pozycjonerzy stanęli przed wyborem:

  1. Porzucić praktyki.
  2. Zmodyfikować je.

Większość zrobiła to drugie. Dzisiaj zatem teksty na zaplecza mają o wiele lepszą jakość, niż kiedyś. Niektóre zaplecza, jak np. w mojej firmie (rankomat.pl) osiągają jakość danego tekstu porównywalną z główną domeną.

Granica pomiędzy SEO Copywritingiem a copywritingiem stale się zaciera

Jest rok 2010. Z jednej strony mamy zwykłe strony, które ciężką pracą i wartością merytoryczną generycznie pchają się w górę wyników wyszukiwania. Z drugiej strony mamy zaplecza, które istnieją tylko po to, żeby dać linka. W tych pierwszych poziom jest wysoki, ale słowa kluczowe, jeśli się pojawiają, to przez przypadek. W tych drugich słów kluczowych jest ogrom, ale za to czytać się tego nie da.

Potem przychodzi update algorytmu Pingwin. I wszystko się zmienia.

Dzisiaj działa to inaczej. Duże strony płacą kupę pieniędzy ludziom piszącym teksty, żeby treści były zoptymalizowane pod SEO, a odpowiedni dobór słów kluczowych decyduje o „być, albo nie być” sklepu internetowego w wyszukiwarce. Z kolei zaplecza stale podnoszą jakość tekstów, żeby przypodobać się nie tylko wyszukiwarce Google, ale i użytkownikowi.

najważniejsze zasady seo copywritingu

Czy samo trafienie w intencję użytkownika i dostarczenie użytecznych, poprawnych merytorycznie treści wystarczy? Czy odpowiednie nasycenie fraz kluczowych wypchnie tekst SEO na pierwszą pozycję w Google? Już nie.

Dzisiaj w strategii content marketingowej trzeba zadbać o to, by tekst był także SEO friendly, czyli przyjazny dla robotów Google. Co to oznacza? Taki tekst musi mieć:

  • uzupełniony title tag zawierający główne słowo kluczowe,
  • nagłówek H1 z zawarciem frazy głównej,
  • wypełnione meta description zawierające słowo kluczowe,
  • „ładny” adres URL najlepiej z frazą kluczową (sprawdź adres artykułu, który właśnie czytasz),
  • słowa kluczowe w nagłówkach,
  • unikatowa treść,
  • akapity odpowiedniej długości,
  • poprawne wewnętrzne linkowanie,
  • strona spełniająca wytyczne Core Web Vitals,
  • użycie markupów schema (zaawansowane).

Nie musisz tego robić. Możesz umieścić tekst na swojej stronie bez optymalizacji i robot Google sobie poradzi, ale namęczy się, czytając Twoją stronę internetową. A że się namęczy, uzna ją za gorszą, niż ta, gdzie czytanie przebiegło bez problemów.

O to, aby tekst był SEO friendly, pomoże Ci zadbać np. wtyczka do WP – Yoast SEO albo Rank Math. Funkcja Grow Flow w Surferze też pomoże tego przypilnować.

Jakie zdobyć pierwsze doświadczenie w SEO Copywritingu? 

Tak naprawdę są różne sposoby na rozpoczęcie swojej przygody z SEO Copywritingiem. Pierwszym miejscem, do którego możemy się w tym celu udać jest oczywiście Internet. W końcu oferuje on cały szereg źródeł, z których w bardzo prosty sposób można czerpać potrzebną wiedzę. Nawet na moim blogu znajdziesz artykuł na temat: „Jak zostać copywriterem?”.

Blogi, kanały na YouTube, podcasty oraz kursy będą odpowiednim wyborem, aby mieć szerokie spojrzenie na kwestię tworzenia treści w odniesieniu do pozycjonowania stron internetowych. 

Ponadto, warto zauważyć, że niektóre kierunki studiów posiadają w swoim programie nauczania przedmioty, związane z komunikacją cyfrową, które w pewnym stopniu dotykają procesów optymalizacji witryny pod kątem SEO w celu zwiększenia jej widoczności i ruchu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. 

Na sam koniec nie zapominajmy o zdobywaniu doświadczenie poprzez różnego rodzaju praktyki czy staże. Agencje marketingowe czy software house bardzo chętnie przyjmują do siebie osoby zainteresowane pracą w tym odłamie branży. Szczególnie na początku ważniejsze dla Ciebie powinno być zdobywanie doświadczenia, niż pieniądze.

Jakie umiejętności powinien posiadać SEO Copywriter?

Jak już wiemy, SEO copywriter to osoba zajmująca się pisaniem tekstów na strony internetowe. Człowiek, który chce zajmować się tym zawodowo, powinien wziąć sobie za cel jak najlepszą optymalizację treści, tak, aby miały one realny wpływ na lepszą pozycję danej strony w darmowych wynikach wyszukiwania. 

Dlatego dobry specjalista od pisania tekstów SEO powinien posiadać następujące umiejętności.

Warsztat redaktorski

Osoby, dla których wyzwaniem jest stworzenie poprawnych językowo tekstów, mogą mieć spore trudności w tej branży. Jeżeli jednak wykażą się one samozaparciem w dążeniu do celu, istnieje szansa na usprawnienie ich warsztatu pisarskiego. Niezbędna będzie w ich przypadku dyscyplina, aby szlifować swoje rzemiosło i pracować nad swoim stylem. 

Kreatywność

Niezwykle ważne jest tutaj nieschematyczne myślenie, czyli tzw. out of the box thinking. W końcu aby w ogóle powstał tekst w jakiejś dziedzinie, trzeba mieć najpierw na niego pomysł. Często się zdarza, że copywriter dostaje zlecenia o podobnej tematyce. Chcąc wybrnąć jakoś z tej sytuacji, musi odnaleźć sposób na odmienne potraktowanie problemu, by stworzyć atrakcyjne treści na dany temat po raz enty.

Umiejętności analityczne

Często są potrzebne do opracowania koncepcji tekstu. Począwszy od wybrania najistotniejszych informacji dla czytelnika przez analizę słów kluczowych kończąc na przygotowaniu tekstu, który polubią zarówno roboty Google, jak i użytkownicy. Nieprzypadkowo ten proces nosi miano „analiza słów kluczowych”. Od właściwie dobranych słów kluczowych zależy trudność w wyjściu na wysokie pozycje.

Elastyczność

Naturalne wstawienie niektórych słów kluczowych wymaga nieco gimnastyki lingwistyczno-mózgowej. Jeśli nauczysz się pisać teksty SEO tak, żeby frazy kluczowe nie waliły po oczach, to wygrywasz.

Znajomość systemów zarządzania treścią

Praktyczne doświadczenie w ich obsłudze to obowiązek, szczególnie przy poważniejszych zleceniach. Nie należy się jednak martwić, ponieważ sposób, w jaki się z nich korzysta, jest w większości przypadków bardzo do siebie podobny. Na wstępie warto zacząć od jednego z bardziej popularnych, jak WordPress. 

Gdzie warto szukać zleceń jako SEO Copywriter? 

Osoby, które chcą już na poważnie zająć się SEO Copywritingiem, często zastanawiają się nad wyborem odpowiedniego miejsca, w którym mogłyby znaleźć swoje pierwsze zlecenia. Ich wyszukiwanie może czasem okazać się utrudnione, ponieważ informacje na ich temat w sieci są dość ograniczone. Z tego też względu postanowiliśmy przedstawić listę kilku popularnych serwisów, które mogą Ci w tym działaniu pomóc.

Czytaj więcej: Gdzie szukać zleceń dla copywritera?

Useme

Mam paru dobrych stałych klientów z Useme, więc mogę polecić. Useme daje niezła opcję budowanie portfolio dla początkujących osób. Profil na Useme możesz traktować jako „swoją stronę” podczas zgłaszania się na zlecenie także poza tym portalem.

Useme pozwala Ci nie tylko szukać zleceń lub podwykonawców, ale także umożliwia wystawienie faktury, jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej. Polecam szczególnie osobom, które dopiero zaczynają, jako że Useme, będąc pośrednikiem, jest niejako gwarantem wykonania umowy.

Grupy na Facebooku

Nie zapominajmy również o tym popularnym portalu internetowym, z którego obecnie korzysta aż 3,5 miliona ludzi na świecie. Warto systematycznie dołączać do specjalnych grup o nazwach, typu: 

  • zlecenia dla copywriterów, 
  • zatrudnię copywritera 
  • czy praca copywriting. 

W tego rodzaju miejscach proces pozyskiwania indywidualnych klientów jest trochę inny, ponieważ to my wychodzimy im naprzeciw, zamieszczając tam swoje prywatne ogłoszenia. I dodatkowo ustalamy z nimi swoje własne stawki, tak, aby obie strony czuły się usatysfakcjonowane. 

ważne!

Przy grupach na Facebooku nie chroni Cię portal. Masz tylko siebie. Zadbaj o to, żeby zleceniodawca Cię nie oszukał. Miej się na baczności.

SurferSEO Writers Directory

Coraz więcej klientów szuka osób, które sprawnie posługują się SurferemSEO. Twórcy Surfera wyszli tym oczekiwaniom naprzeciw i założyli bazę content writerów.

To jest jednak już kroczek wyżej i jako początkująca osoba możesz chcieć z tym zaczekać. Warto jednak się tam znaleźć. Żeby się tam wbić, potrzebujesz:

  • mieć Surfera,
  • zdobyć certyfikat Surfera.

Obecność w tej bazie świadczy o tym, że umiesz posługiwać się programem, więc klient, który szuka copywritera, zyskuje gwarancję jakości. Tym sposobem wygrywasz ze wszystkimi copywriterami, którzy nie mają Surfera.

Więcej o tej bazie przeczytasz tutaj.

Gdzie nie szukać zleceń jako SEO copywriter?

Kiedy chcesz zacząć jako copywriter SEO, wiele osób w Internecie powie Ci tak:

Wymienione strony nie są dobrym miejscem, żeby zarabiać jako SEO copywriter, a z pewnością nie są miejscem, by zaczynać jako copywriter. Pisząc za głodowe stawki, prędzej znienawidzisz tę robotę, niż się czegokolwiek nauczysz.

Jeśli potrzebujesz kasy, a chcesz zarabiać pisaniem, idź do normalnej roboty a copywritingu ucz się po pracy.

Jak się rozliczać, korzystając z platform copywriterskich? 

W zdecydowanej większości przypadków tego typu platformy oferują swoim użytkownikom zawarcie umowy o dzieło. Dzięki temu rozwiązaniu osoby początkujące w branży mogą odsunąć w czasie pomysł założenia własnej działalności gospodarczej w celu rozliczenia się z Urzędem Skarbowym.

Z reguły polega to na tym, że od całej uzyskanej kwoty za zrealizowane zlecenie odliczany jest podatek VAT, jak również dodatkowa prowizja dla wydawców. Warto w tym miejscu zauważyć, że osoby niemające ukończonego 26 roku życia, mogą w niektórych przypadkach otrzymać zwrot podatku PIT.

Podsumowanie 

Choć rozwój nowoczesnych technologii daje w jakimś stopniu możliwość tworzenia treści przez komputery, nie są one jeszcze na tyle zaawansowane, aby przed publikacją obyły się bez weryfikacji wykwalifikowanego SEO Copywritera.

W końcu teksty do sieci mają nie tylko odpowiadać oczekiwaniom algorytmów Google, ale również powinny być przyjemne w odbiorze dla użytkownika. Jeżeli pragniesz zacząć pisać wartościowe teksty SEO, zacznij od rzetelnego poznania teoretycznych podstaw i zdobycia swojego pierwszego doświadczenia praktycznego!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o SEO copywriting

Jaką wtyczkę SEO do WordPressa wybrać?

Używałem Yoasta przez dłuższy czas, ale wraz z nową stroną spróbowałem Rank Math, i ta wtyczka dla mnie bierze główną nagrodę. Daje o wiele więcej w podstawowym pakiecie.

Czy copywriter musi znać SEO?

Nie. Czy kierowca musi znać konstrukcję silnika? Też nie. Ale znajomość konstrukcji silnika będzie przydatna. Tak samo z SEO w copywritingu. Możesz dostać gotowe wytyczne od klienta i według nich pisać, ale zrozumienie zasad SEO w znaczący sposób Ci tę pracę ułatwi. Z czasem pisanie zgodnie z zasadami SEO stanie się Twoją drugą naturą.

Czy precle mogą być dobre jakościowo?

Mogą, ale to się nie opłaca. Taniej wychodzi AI. Wiele tekstów preclowych jakością szoruje po dnie i nawet w gimnazjum nie napisałem czegoś tak poniżej krytyki. Jeśli miałbym brać pieniądze za świadome pisanie gównianych tekstów, to wolałbym nie mieć pieniędzy.

Czy można połączyć pisanie tekstów pod SEO z użytecznością?

Owszem, nawet trzeba. Nadrzędznym celem Google jest dostarczanie użytkownikom wartości. Jeśli będziesz publikować treści bezwartościowe w oczach Google, to nie wbiją się na wysokie pozycje.

Ile zarabia copywriter?

To, ile zarabia copywriter czy ile zarabia SEO copywriter, zależy od stawki, ilości pracy, jaką przerobi, renomy, rodzaju treści i branży. Początkujący copywriter freelancer może zarobić poniżej 1000 zł miesięcznie, doświadczony weźmie 3-4 tysiące netto, a najlepsi zarabiają dobrze ponad 10 tysięcy miesięcznie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *