Jak zarabiać 5 tysięcy na rękę, nie wychodząc z domu i robiąc to, co kochasz?
Jest kilka opcji. Streaming, nagrywanie filmów na Youtube, prowadzenie bloga. Ewentualnie normalna praca na etacie, gdzie praca zdalna w 100% jest akceptowalna, czyli IT, HR czy project management.
Wszystkie mają ten sam problem – trzeba długo pracować na sensowne zarobki.
Copywriter jest jednym z zawodów z niskim progiem wejścia, gdzie przy odrobinie talentu i samozaparcia, oraz dużej dozie ciężkiej pracy w dość krótkim czasie możesz dojść do naprawdę sensownych zarobków.
Jak zostać copywriterem? Jak zarabiać na pisaniu dobre pieniądze? Jak zacząć pracę jako copywriter, żeby dobrze wejść w branżę, i nie rzygać literami za marne grosze?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zostać profesjonalnym copywriterem i nie spalić się na starcie,
- jak uczynić słowo pisane dochodowym zawodem,
- jak znaleźć nowych klientów i utrzymać starych,
- jak zdobyć pierwsze zlecenia i gdzie ich szukać,
- jakie są najlepsze sposoby zdobywania wiedzy o copywritingu,
- jakie wykształcenie kierunkowe Ci się przyda,
- na co uważać w pracy.
Najpierw zastanów się, czy chcesz zostać copywriterem
Tego nikt Ci nie powie w Internecie. Jeśli chcesz się zająć pisaniem tekstów za pieniądze, robiąc research, w wynikach top 10 przeczytasz głównie: “Copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów to świetna praca, tu masz link do Goodcontent, zarejestruj się. Tu masz kurs copywriterski, kup. Będzie cudownie”.
To nieprawda.

Każdy zawód ma swoje ciemne strony. Kiedy chcesz zostać lekarzem, myślisz o ratowaniu życia, ale nie o tym, że pacjent może Ci zejść na stole. Kiedy chcesz zostać prawnikiem, widzisz siebie w todze na sali sądowej, jak poniewierasz przeciwnikiem niczym Chyłka albo Harvey Specter, ale nie widzisz stresu i żmudnej, mrówczej roboty.
Tak samo zawód copywritera. Myślisz, że będziesz tworzyć hasła reklamowe w stylu: “Pij mleko, będziesz wielki”, “Brawo Ty”, albo: “Takie rzeczy tylko w Erze” albo pracować przy tworzeniu zabawnych haseł reklamowych ze spotów Żubra. Nie myślisz o ślęczeniu po nocach, ciężkim, mozolnym researchu i kolejnym dniu bez kasy, bo klient znowu zapomniał zapłacić fakturę na czas.
Niekiedy pod ofertami pracy dla copywritera kryją się oferty pisania za psie pieniądze, stukania prac dyplomowych czy wręcz pisanie z facetami za pieniądze.
Copywriting jest jak piękna dziewczyna lub przystojny facet z wadami.
Z zewnątrz wygląda fajnie, ale to, co kryje w środku, albo weźmiesz na klatę, albo Cię zeżre. Z czym musisz się liczyć, zaczynając pracę w content marketingu? Jakie są wady pracy copywritera?
Klienci
To jest prawdopodobnie najczęstszy powód rezygnacji z pracy w branży. Klienci często:
- marudzą,
- spóźniają się z kasą,
- wymyślają cuda nie dziwy,
- wprowadzają poprawki, które niszczą tekst,
- twierdzą, że wiedzą lepiej,
- targują się.
Musisz skądś pozyskać klientów. Na początku Twojej kariery sami raczej nie przyjdą.
Sprzedaż własnych usług też wymaga pewnych zdolności interpersonalnych, odwagi, przekraczania granic i wychodzenia ze strefy komfortu. Pozyskiwanie klientów to prawdopodobnie najtrudniejsza część w copywritingu.
Walka z Brakiem Natchnienia
Są dni, kiedy robota po prostu się nie klei. Pisanie tekstów, niezależnie od tego, jak wtórnych, to zawsze praca kreatywna. Tworzysz. A do pracy kreatywnej potrzebujesz mieć w miarę świeży umysł i pomysł.
Jak tego nie masz, to się męczysz. A terminy gonią.
Żenujące stawki
Bardzo często przeglądając ogłoszenia na portalach do poszukiwania pracownika, platformach copywriterskich czy na Facebooku po prostu łapię się za głowę. Copywriterzy mają najgorsze stawki ze wszystkich freelancerów. Zleceniodawcy potrafią oferować śmieszne pieniądze, jak 4-8 zł za 1000 znaków.
I co w tym wszystkim najgorsze – ktoś te zlecenia bierze!
A klienci, widząc, że ktoś podejmuje zlecenie za psie pieniądze, dostają komunikat, że to jest ok.
To nie jest ok.
Jeśli ktoś uważa, że zarabianie 500 zł miesięcznie za równowartość pracy na 3/4 etatu jest w porządku, to jego sprawa. Ale mam nadzieję, że Ty, drogi czytelniku mojego bloga, masz większe ambicje.
Ciągły Rozwój
Jeśli chcesz zostać dobrym copywriterem, musisz być z branżą na bieżąco. Nie możesz się zatrzymać. Ciągle coś się zmienia. Pojawiają się nowe techniki sprzedażowe, wychodzą badania, informacje, aktualizacje algorytmów. Musisz to wszystko wiedzieć i stale podnosić swoje kwalifikacje.
Także branża, w której się specjalizujesz, ulega stałym ewolucjom. Moja koronna branża to ubezpieczenia. W 2022 r. zmienił się taryfikator mandatów, Allianz połączył się z Avivą, a ubezpieczyciele zyskali dostęp do informacji o punktach karnych i mandatach.
I ja muszę to wszystko wiedzieć. W przeciwnym razie jestem do tyłu i wyprzedzą mnie Ci, którzy wiedzą więcej ode mnie.
Praca siedząca
Coś, o czym rzadko się mówi w kontekście pracy copywritera, to konsekwencje długotrwałego siedzenia. Brak kondycji, bóle kręgosłupa, nóg, słabe stawy. Prędzej czy później to Cię dopadnie.
Podsumowanie
Copywriter to świetna praca i możesz mieć w niej jak pączek w maśle. Miej jednak świadomość zagrożeń. Każda praca ma wady i zalety. Nie jest sztuką znaleźć pracę bez wad. Sztuką jest znaleźć pracę z wadami i te wady zaakceptować.
Wiem, że spotkam na swojej drodze upierdliwych klientów, którzy będą podważali moje kompetencje (i oczekiwania finansowe). Wiem, że ktoś kiedyś może zechcieć mi nie zapłacić. To jest szara rzeczywistość branży i albo się z nią pogodzisz, albo szukaj innej branży.
Jakie treści chcesz pisać?
Ok, pokazałem Ci ciemne strony copywritingu. Jeżeli nadal chcesz zostać copywriterem, zdecyduj, co tak właściwie chcesz pisać.
Rodzajów treści jest dość sporo. Podział dotyczy ich charakteru. Można je podzielić na:
- copywriting,
- content writing.
Lub na treści:
- sprzedażowe,
- edukacyjne.
Omówimy je teraz krótko.
Treści Sprzedażowe
Wśród treści sprzedażowych w ofertach copywriterów znajdziesz:
- maile sprzedażowe (pisane podczas kampanii sprzedażowych),
- copy na reklamy Google Ads i do mediów społecznościowych,
- posty do social mediów,
- opisy produktów,
- opisy kategorii,
- oferty sprzedażowe,
- sales letters.
Na początek nie polecam Ci ich pisać. Bez znajomości psychologii sprzedaży, technik i formuł copywriterskich, technik perswazji, przeróżnych trików i patentów nie będziesz w stanie stworzyć skutecznego tekstu.
To od tych tekstów zależy zysk klienta i z mojego doświadczenia wiem, że klienci nie chcą ich oddawać osobom początkującym. Tutaj tekst musi działać, a nie po prostu być.
Treści Edukacyjne
Tutaj niepodzielnie rządzą artykuły blogowe, nie ukrywam, moja domena. Osobiście lubię widzieć, jak napisane teksty internetowe wspinają się po drabinie wyników wyszukiwania na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, skąd zbierają ruch organiczny i zamieniają go na pieniądze.
Wpisy blogowe dzielą się na treści w jakości:
- zapleczowej – nieco gorszej niż blogowe,
- zwykłej blogowej – jak dla siebie,
- artykuły eksperckie – treści o bardzo wysokiej wartości merytorycznej kierowane do specjalistycznego klienta.
Wśród innych treści, które pisze content writer, są:
- e-booki,
- white papery,
- tekst tematyczny,
- edulettery (newslettery edukacyjne).

Copywriting SEO
Pod tą kategorią mieszczą się zarówno treści sprzedażowe jak i edukacyjne. Poprzez SEO copywriting rozumiem pisanie treści bardziej pod wyszukiwarki, niż dla człowieka. Znajdą się tutaj głównie teksty zapleczowe na strony przygotowanie tylko po to, żeby wspierać główną domenę, ewentualnie opisy produktów, których nikt nie przeczyta.
Wśród zleceń nadal pojawiają się wytyczne na teksty o “dużej ilości słów kluczowych”. W SEO już się trochę od tego odchodzi i ważniejsza jest po prostu użyteczność dla użytkownika, a SEO copywriting coraz częściej oznacza tworzenie wartościowej treści.
Polecam to na początek, bo tutaj wymagania co do jakości treści są najniższe i najmniej można skopać. A jak wyglądają zarobki SEO Copywritera? Jako SEO copywriter dużo nie zarobisz, ale też odpowiedzialność jest mniejsza. Jeżeli tylko tekst będzie miał sens i powstawiasz słowa kluczowe w miarę naturalnie, powinno przejść.

Sprawdź swoje predyspozycje do pracy copywritera
Gdy lubisz kontakt z ludźmi, chcesz pracować z ludźmi – w sprzedaży, w ZOO, jako przewodnik czy wykładowca.
Gdy nie lubisz kontaktu z ludźmi, chcesz pracować w samotności – jako analityk, programista czy artysta.
Pracę dobierasz według temperamentu, zdolności, preferencji. W końcu chcesz mieć możliwie dobrą robotę, która nie będzie powodować mdłości i wrzodów żołądka, tak?
Co pomoże Ci w pracy copywritera?
Talent Pisarski
Posiadanie warsztatu pisarskiego może bardzo pomóc w karierze copywritera – wiem po sobie. Uczyłem się kreatywnego pisania prawie 10 lat.
Wyrobiony styl pisania, umiejętność przekucia myśli w słowa, żonglowania emocjami czytelnika, tworzenia zajmujących historii, przykucia uwagi – wszystko to jest obecnie w cenie, a twórca treści z takim skillsetem łatwo znajdzie zatrudnienie.
Jeśli potrafisz stworzyć wciągające teksty, które zabsorbują czytelnika, to zdołasz stworzyć opis produktu czy artykuł, który zrobi dokładnie to samo.
Jest jeszcze jeden wspólny element literatury i pisania do Internetu.
Reguła pierwszego zdania.
W literaturze musisz napisać pierwsze zdanie tak, żeby czytelnik chciał przeczytać drugie, potem całą pierwszą stronę, potem drugą, a wreszcie całą powieść.
W internecie masz 6-10 sekund na zainteresowanie czytelnika tekstem. Inaczej wyjdzie z tej strony i nigdy nie wróci.

Specjalistyczna Wiedza Z Danej Dziedziny
Marcin Cichocki z Kuźni Treści jest inżynierem z wykształcenia. Moja znajoma, Monika Krupska, jest po politechnice i robiła magistra ze sztucznej inteligencji.
Lekarze biorą po 200 zł za 1000 znaków za specjalistyczne artykuły, jeśli mają się podpisać swoim nazwiskiem.
Bogate Doświadczenie Zawodowe
Jeśli od 20 lat naprawiasz auta, będziesz pisać o samochodach jak nikt inny.
Jeśli masz własną pasiekę, stworzysz bezkonkurencyjny content o pszczołach i miodzie.
Prawnik napisze rewelacyjny tekst o prawie, lekarz o medycynie, farmaceuta o lekach, a elektrotechnik o sprzęcie elektronicznym.
Kumasz wzorzec.
Ja pracowałem cztery lata jako agent ubezpieczeniowy. Moje teksty możesz przeczytać na stronie rankomat.pl. Dzięki tej pracy jestem w stanie pisać lepsze teksty, niż ktoś, kto nie miał do czynienia ze sprzedażą ubezpieczeń.
Umiejętności Sprzedażowe
Potrafisz sprzedać lód Eskimosowi? Piasek mieszkańcowi Sahary? Opchniesz Elonowi Muskowi akcje Tesli? Świetnie! Podciągnij się w pisaniu tekstów sprzedażowych, a z Twoich opisów produktów, kategorii i ofert sprzedażowych klienci zarobią kokosy.
Sprzedaż poprzez tekst człowiekowi, którego nie widzisz i nigdy nie poznasz, jest nieco trudniejsza, niż atakowanie go na żywo, ale umiejętności sprzedażowe nabyte w trakcie pracy zawodowej z pewnością Ci to ułatwią.
Ciekawe Hobby
Mój kolega, Konrad Lippert, organizuje zawody łazików marsjańskich. Ile znacie osób, które organizują międzynarodowe konkursy łazików marsjańskich? Ilu znacie copywriterów, którzy byliby w stanie tworzyć ciekawe i merytorycznie poprawne teksty tematyczne o łazikach?
Dojścia
Mój ziomek z biura ubezpieczeniowego miał fajnie. Jego sąsiad prowadził firmę transportową. Teść siostry też. W wiosce kilka komisów samochodowych, ojciec byłej dziewczyny też miał jakąś firmę. Stąd bardzo prosta droga do zysku.
Byłem na barcampie SEO Poland w Gdańsku, poznałem kilka ciekawych osób z branży. Teraz o wiele łatwiej byłoby mi zaoferować im swoje usługi, niż dobijać się, że tak powiem, na zimno.
Znasz kogoś, kto ma firmę? Stronę internetową? Nie ma na niej treści? Zaproponuj swoje usługi. Na początek możesz wziąć nawet mniejszą kasę, niż chcesz. Pokaż tej osobie, że Twoja praca przynosi zysk, a stąd będziesz mieć prostą drogę do udanej kariery.
Umiejętność Długiego Przesiadywania Przed Komputerem
Za dzieciaka i nastolatka na wakacjach potrafiłem grzać kompa od 10 rano do 2 rano z przerwami na jedzenie, picie i kibelek. Czy się chwalę? Nie.
Ale dzięki temu potrafię przesiedzieć od 8:00 do 22:00 przed kompem, stukać w klawiaturę i jeszcze ogarniać.

Wady i Zalety pracy copywritera
O zawodzie copywritera narosło dość sporo mitów. Część z nich to prawda, część nie.
Zalety | Wady |
Nielimitowane zarobki | Musisz osiągnąć pewien poziom jakości, żeby myśleć o dobrych zarobkach |
Pouczające zlecenia | Trzeba nadążać za trendami i stale podnosić kwalifikacje |
W zasadzie możesz pisać z dowolnego zakątka świata | Trzeba dbać o portfolio |
Odporność na kryzys i zmiany rynku pracy (jak np. pandemia) | Często ma się do czynienia z upierdliwymi klientami, horrendalnymi wymaganiami itd. |
Nie wymaga specjalistycznych studiów | Niezadowolony klient może Ci dobrze nabruździć |
Dobry copywriter nie opędzi się od roboty | Praca siedząca przed komputerem jest niebezpieczna dla zdrowia |
Jeśli umiesz i lubisz pisać, to praca jest bardzo przyjemna | Czasem ciężko się zmotywować |
Przyszłościowe zajęcie | Gówniane zarobki na początku |
Gdzie zaczynać jako copywriter?
Bardzo często, zwłaszcza w grupach na Facebooku, widzę posty w stylu: “Zaczynam jako copywriter, gdzie szukać zleceń dla copywritera?”.
Musisz się wybić ponad przeciętniaków. Jak to zrobić?
Staż
Wiele firm świadomie szuka osoby bez doświadczenia, wiedząc, że przy odrobinie pracy, jaką włożą w jej wyszkolenie, mogą zyskać solidnego pracownika. Wynagrodzenie z reguły jest niskie, ale zdobyte doświadczenie ma większą wartość w tym momencie, niż pieniądze. Część wynagrodzenia jest w szkoleniu.
Po stażu zyskujesz referencje, kilka wpisów do portfolio i już masz coś, na czym możesz oprzeć swoje zgłoszenie na zlecenie freelancerskie.
Junior Copywriter
To coś jak staż, tylko bardziej na stałe. Zgłaszając się do pracy na stanowisko junior copywritera dobrze już mieć jakieś realizacje na koncie albo chociaż predyspozycje.
Firma, tak jak na stażu, zdaje sobie sprawę z Twoich braków i zapewni Ci szkolenie. W końcu chcą mieć kompetentnego pracownika.
Czego się nauczysz, to Twoje.
Agencja
Agencje, tak jak firmy, wyłapują początkujących copywriterów, organizują im onboarding, uczą, a następnie dają zlecenia. Zarobki w agencjach reklamowych i marketingowych są przeważnie słabe, ale agencje najczęściej zwracają feedback, więc dowiesz się, gdzie masz braki i co trzeba poprawić.
Jeśli chodzi o zdobywanie doświadczenia, to prawdopodobnie najlepsza opcja na początek. Zwykła firma poszukująca copywritera może mieć dobre zaplecze szkoleniowe, a może go nie mieć. Agencja marketingowa na sto procent takie zaplecze posiada. Zaryzykuję stwierdzenie, że w agencji marketingowej czy agencji reklamowej nauczysz się najwięcej na początek.
Pod warunkiem że daje feedback, a nie tylko odpowiedź “Tak” lub “Nie”.
Copywriter Freelancer
W przypadku copywritera-freelancera poszukiwanie potencjalnych klientów jest najtrudniejsze. Copywriter pracujący na własny rachunek ma trochę niebezpieczny żywot (to dlatego pierwsze 4 lata w copywritingu przesiedziałem na etacie). Póki ma zlecenia i stałych klientów, to jest git. Ale jak źródełko wyschnie, to robi się nieciekawie.
Freelance na początek w copywritingu to trochę jak zaczynanie pracy od dupy strony – najpierw robota, a potem wykształcenie.
Wyobraź sobie, że walka o klienta jako freelancer jest jak wyścig samochodowy. Przed Tobą na pole position stoją ludzie, którzy już jeździli autem, mają swoje auto, odbyli kursy jazdy i przejechali kilkaset tysięcy kilometrów.
A Ty nawet jeszcze nie masz prawka. Myślisz, że ktoś powierzy Ci kierowanie jego limuzyną?
Nie tędy droga. Bez realizacji nikt Ci nie zaufa.
Bonus: Outreach
Outreach polega na wyjściu do kogoś i zaproponowaniu mu swoich usług. Początkujący copywriter bez doświadczenia będzie miał z tym ciężko, ale są w dzisiejszych czasach firmy, które nawet początkującego copywritera nie mają w swoich szeregach. I nie mają czasu go szukać.
Możesz dać im się znaleźć. Nie weźmiesz za to dużo kasy, ale w tym przypadku doświadczenie jest ważniejsze.
Gdzie szukać zleceń copywriterskich?
Ok, wiesz już, co masz robić i gdzie startować. Masz podstawy. Teraz skąd brać klientów? Opcji jest kilka. Poniżej wymieniam te, na które zdecydowałbym się, gdybym zaczynał jeszcze raz.
Mam artykuł na ten temat, więc tylko je wymienię.
- Po rodzinie i znajomych.
- Portale ogłoszeniowe.
- WhitePress i Linkhouse.
- Agencje marketingowe.
- Facebook – grupy dla copywriterów.
- Rekomendacje.
- Organicznie.
- LinkedIn.
- Facebook – grupy branżowe.
- Puszczaj reklamy.
- Znajdź firmę, która je puszcza i uderzaj.
- Znajdź firmę, która ma braki w treściach na stronie, nieregularne publikacje itp., i do niej napisz.
- Dołącz do społeczności.
- Networking – łaź po meetupach, konferencjach, poznawaj ludzi.
- Obcojęzyczne grupy na Facebooku.
- SurferSEO Content Writers Directory.
- Zlecenia na zagranicznych portalach ogłoszeniowe.
Jak zbudować portfolio copywritera, gdy dopiero zaczynasz?
Na początku przygody z copywritingiem stoisz przed ścianą.
Mam bardzo dobry wpis na temat, więc będę się streszczał.
- Załóż własną stronę – koszt założenia strony internetowej w pierwszym roku to jest kilkadziesiąt złotych. Naprawdę warto odżałować.
- Opublikuj na Internetowym Portfolio – sprawdzę Twój tekst, dam Ci feedback, wrzucę na stronę i będziesz mieć się czym chwalić. Sprawdź Zasady Publikacji.
- Zdobądź wpisy gościnne – całkiem sporo osób w necie przyjmie darmowy tekst na swoją stronę, jeśli tylko będzie prezentował jakość. Na podobnej zasadzie działa całe Internetowe Portfolio.
- Stwórz kilka przykładowych tekstów – zapisz je w formacie PDF i trzymaj np. na dysku Google. To nic nie kosztuje, aczkolwiek w mojej opinii lepszą robotę zrobi wrzucenie ich na własną stronę.
Jak się zgłaszać na zlecenia freelancerskie jako początkujący copywriter?
To jest element, w którym przy odrobinie szczęścia możesz pokonać doświadczonych copywriterów z wykoksowanym portfolio.
Doświadczeni copywriterzy mają niekiedy tendencję do popadania w samozachwyt, niechlujnego zgłaszania się na zlecenia, jakby nikt inny nie aplikował. A klienci często oprócz dobrych tekstów poszukują niezrównanej obsługi klienta.
Nie będę tutaj wchodził w szczegóły. Po prawej stronie na pasku bocznym widzisz mojego e-booka. W nim zawarłem cały rozdział na temat tego, jak zgłaszać się na zlecenia. Pobierz go sobie, jest za darmo.
Nie ma znaczenia, czy jesteś doświadczonym copywriterem, czy dopiero zaczynasz. Pewne rzeczy pozostają bez zmian. Przede wszystkim w zgłoszeniu musisz pokazać:
- konkrety,
- zaangażowanie,
- szacunek,
- wolę dobrej współpracy.
Wyeksponuj Swoje Mocne Strony
Tak jak pisałem w e-booku “14 Sprawdzonych Patentów, By Zarabiać Więcej”, nawet jeśli nie masz niczego, musisz coś mieć.
Brzmi jak paradoks, ale prawda jest taka, że zawsze coś masz. Choćby jedynym Twoim zasobem był wolny czas i zaangażowanie.
Zaznacz, Że Jesteś Osobą Początkującą
Jeśli tego nie zakomunikujesz, a klient zobaczy poziom Twojego tekstu, będzie zawiedziony i zniesmaczony, a Ty stracisz zlecenie.
Tymczasem komunikując od samego początku, że jesteś osobą początkującą, wysyłasz jasną wiadomość:
- chcę się uczyć,
- wezmę mniej kasy,
- piszę nieco gorzej, niż doświadczeni copywriterzy,
- jestem uczciwą osobą, bo od razu o tym mówię.
Jak zostać copywriterem bez doświadczenia?
Jakiś czas temu jedna pani zapytała mnie o to, czy jako ponad czterdziestoletnia kobieta ma szanse w copywritingu? Czy opłaca się zaczynać w branży zdominowanej przez młodych, ambitnych i głodnych sukcesu? Odpowiedziałem, że jak najbardziej.
W dawnych czasach na forum WeryfikatoriuM czytałem historię mężczyzny, który wydał pierwszą książkę, skończywszy 70 lat.
I totalnie pozamiatał.
To był emerytowany weterynarz, który po prostu spisał historie i anegdoty ze swojej kariery. Wygrał z dwóch powodów:
- Miał niepowtarzalne doświadczenia – żeby przeżyć to, co on, ktoś musiałby być weterynarzem tak długo, jak on.
- Książka była autentyczna – wyobraź sobie kogoś bez doświadczenia piszącego taką książkę na podstawie informacji z Google.
Więc nawet jeśli nie masz doświadczenia stricte copywriterskiego, to nie jest tak, że nie masz doświadczenia w ogóle.
Coś musisz posiadać – pasję, hobby, zainteresowania, wiedzę, unikatowy zestaw doświadczeń życiowych.
Sprzedam Ci tutaj dwa szybkie patenty.
Czego się uczyć jako copywriter?
Pytanie o wykształcenie copywritera pada dość często i prawda jest taka, że wykształcenia typowo copywriterskiego… nie ma.
Są studia, które mogą Ci się przydać – dziennikarstwo, e-marketing, filologia polska.
Są też studia, które dają wiedzę niedostępną dla przeciętniaków – medycyna, prawo, cokolwiek z politechniki.
Czy warto iść na medycynę, żeby zostać copywriterem medycznym? Prawdopodobnie nie. Czy mając wiedzę medyczną popartą wykształceniem warto zostać copywriterem? Jeśli tylko lubisz pisać, to jak najbardziej.
Wykształcenie Kierunkowe
Tak jak wspomniałem wcześniej, o kierunek studiów stricte dla copywritera będzie ciężko. Zawodu copywritera jako takiego raczej się nie nauczysz. Trochę jak z artystami. Mimo to są kierunki, które mogą Ci się przydać. Czego warto się uczyć, gdy chcesz zostać copywriterem?
- Języki obce – Dlaczego? Znakomita większość Internetu jest po angielsku. Znajomość angielskiego to absolutna podstawa, chyba że chcesz całe życie spędzić w Polsce i pisząc dla polskich firm. Pamiętaj jednak, że w tym aspekcie ścigasz się z tysiącami copywriterów, którzy tworzą w swoim rodzimym języku. Znajomość wielu języków w stopniu umożliwiającym tworzenie treści na poziomie native speakera będzie nie lada wyzwaniem.
- Język polski – Nie trzeba kończyć filologii polskiej, by władać poprawną polszczyzną. Wielu osobom wystarczy to, że dużo czytają.
- Dziennikarstwo – Na studiach nauczą Cię, jak pisać i o czym pisać. Dziennikarstwo jest często “mile widziane” w ofertach pracy dla copywritera,
- Marketing – Pisać można wszystko, ale dopiero wtedy, gdy Twoje pisanie robi różnicę między sprzedażą a brakiem sprzedaży, pojawia się dobra kasa. Wiedza o marketingu internetowym to polecana umiejętność wśród osób pracujących w copywritingu.
- Psychologia – Duża część copywritingu, zwłaszcza sprzedażowego, to zrozumienie potrzeb odbiorcy i zaspokojenie ich. Dobry copywriter zawsze będzie miał jakąś wiedzę o psychologii.
- Public Relations – może się przydać przy copywritingu w mediach społecznościowych.
Tylko, na litość boską, na studiach masz się uczyć, a nie po prostu chodzić na wykłady albo figurować na liście studentów.
Po Zakończeniu Edukacji
Nauka nie kończy się wraz z otrzymaniem dyplomu. Jak to mówią, jeśli stoisz w miejscu, to tak naprawdę się cofasz.
Typowy Warsztat Copywritera
Są rzeczy, które każdy copywriter powinien wiedzieć. To swojego rodzaju podstawa, jak znajomość konstrukcji silnika dla mechanika, czy anatomia dla lekarza dowolnej specjalizacji. Bardzo dobrze punktuje to Tekściara w swoim wpisie “Jak zostać copywriterem?“:

Pozycjonowanie stron
SEO nigdy się nie kończy. Żadna strona, portal, platforma, firma nie osiągnie poziomu, w którym będzie mogła powiedzieć: “No, będzie tego SEO. Wszystko jest zrobione, już nic nie trzeba”.
Google wypuszcza przynajmniej jeden duży update algorytmu rocznie i kilkaset (lub nawet kilka tysięcy) małych. Ciągle coś trzeba poprawiać.
Zacząłem uczyć się SEO jeszcze w 2019 roku. Już wtedy wiedziałem, że dobry copywriter SEO powinien przynajmniej rozumieć.
I Tobie też pomoże. Poznanie terminów takich jak wyszukiwanie słów kluczowych, gęstość słów kluczowych, ruch organiczny, CTR, współczynnik konwersji itd. ułatwi Ci działanie. Słowem kluczowym są tutaj słowa kluczowe. Dosłownie i metaforycznie.
Pomoże także znajomość narzędzi.

Marketing
Znajomość SEO, łatwość pisania i lekkie pióro to przydatne umiejętności w pracy copywritera, ale trzeba jeszcze umieć sprzedawać. Bloga może pisać każdy, ale dopiero tworząc treści, które walczą o klienta, sprzedają produkty i generują dochód, pokazują, czy ktoś jest dobry w swoim fachu, czy nie.
Zainteresowanie marketingiem internetowym pozwoli Ci tworzyć treści dopasowane do strategii danej firmy, grupy docelowej, głosu marki czy specyfiki branży. Wiedza z zakresu marketingu internetowego pomoże Ci np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej na dobre stanowisko lub podczas rozmowy face to face z potencjalnym klientem na wideo lub w realu.
Kursy Copywritingu, E-booki i Webinary
Tego jest po korek. Praktycznie każdy copywriter, który coś umie, tworzy kurs, za który woła sobie siano. Jak już będę kozakiem kontentu, to też taki stworzę, ale na razie czasu brak.
Wiele kursów, poradników a w szczególności webinarów jest dostępnych za darmo jako lead magnet. Znacie to, “Zostaw maila, a wyślemy ci darmowe [tu_wstaw_coś_darmowego]”.
Co do płatnych kursów… Tutaj byłbym ostrożny. Głupio byłoby dać 1000 czy 2000 zł za kurs copywritingu, żeby w jego trakcie wyszło, że się nie nadajesz.
Książki (nie tylko na temat copywritingu)
Czytanie książek jest niemalże archaizmem, niemniej jednak zachęcam. Mam w głowie pewien cytat.
Dobry autor powinien 50% czasu spędzać, pisząc, a drugie 50%, czytając.
Stephen King “Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika” (cytat z głowy)
“Ale Daniel, dlaczego książki, skoro wszystko jest w necie?“. Odpowiedź jest bardzo prosta – wzrok masz tylko jeden. Czytanie stustronicowej książki na kompie czy telefonie to żadna przyjemność.
Czytanie papierowej książki daje Twoim oczom odpocząć, przede wszystkim od niebieskiego światła, i relaksuje. Polecam szczególnie przed snem.
Ile zarabia copywriter na początek?
Dam Ci teraz przyjacielską radę – na tym etapie zarobki na stanowisku copywritera to Twoje najmniejsze zmartwienie. Jeśli będziesz skupiać się na forsie, to daleko nie zajdziesz, a możesz nawet trafić do zakładu zamkniętego.
Zanim przejdziesz dalej, powiem Ci, jakie są trzy najważniejsze rzeczy na początku kariery copywritera:
- nauka,
- rzetelny feedback,
- realizacje, które możesz wpisać do portfolio.
Co do zarobków, mam wpis na temat tego, Ile zarabia copywriter w Polsce. Polecam Ci go przeczytać.
Na co uważać, jako początkujący copywriter?
Są rzeczy, na które musisz się wyczulić, a nigdzie w Internecie o tym nie przeczytasz.
Ludzie Będą Chcieli Cię Wykorzystać
Jak każdego początkującego.
“Dopiero zaczynasz, nie masz zleceń, więc pisz dla mnie za 2 zł za 1000 znaków albo szukaj se dalej”.
Nie daj się w to wkręcić. Nie jesteś niewolnikiem. Pamiętaj, że są klienci, których nadrzędnym celem nie jest wykorzystanie copywritera do maksimum. Szukaj ich i nie zrażaj się początkowymi turbulencjami.
Cierpliwością i pracą ludzie się bogacą.

Pilnuj Rozliczeń
Ochrona płatności znacznie się poprawiła w ostatnich latach, ale nadal trafiają się ludzie, którzy myślą, że za 300 czy 400 zł ktoś nie będzie ich ścigał.
Tutaj mam dla Ciebie kilka patentów, jak się przed tym bronić:
- Zaproponuj rozliczenie przez Useme – klient wystawia zlecenie, zgłaszasz się, klient akceptuje ofertę. Następnie opłaca fakturę pro forma i już masz pewność, że kasa dla Ciebie jest zabezpieczona. Gdy klient zacznie marudzić na pro formę, zrób w tył zwrot. Będzie kombinował.
- Zaproponuj podpisanie umowy – umowa jest słabsze niż Useme, bo nie wymaga przedpłaty, ale to nadal papier, a papier robi robotę w sądzie. Gros klientów, którzy mają zamiar kombinować, nie chce podpisać umowy.
Pracujesz z domu, ale to nadal praca
Wiele osób zakłada, że skoro nie ma nad sobą kierownika z batem, to nie musi pracować. Siedzą sobie, bimbają, fajnie płynie czas.
Musisz jednak pamiętać, że jak będziesz sobie bimbać, to deadline’y prędzej czy później ugryzą Cię w dupę.
Zawalone terminy to obok kiepskiego kontaktu najczęstsza przyczyna utraty zlecenia. Jeśli chcesz rozpocząć budowę stabilności finansowej, szczególnie jako freelancer, to nie możesz sobie na to pozwolić.
Sprawdź Klienta Przed Podjęciem Zlecenia
Idealnie byłoby sprawdzić go w KRD, ale umowa z KRD kosztuje blisko 200 zł miesięcznie.
Czasem jednak wystarczy przeszperać Internet, by znaleźć potwierdzenie, że z tym klientem nie warto współpracować. Sprawdź Facebooka, czy ktoś się na niego nie skarżył. Sprawdź opinie Google. Możesz sprawdzić też firmę zleceniodawcy na giełdach długów, czy nie wisi komuś kasy.
Nie Bierz Klientów, Jeśli Zapala Ci Się Czerwona Lampka
Zdarza mi się czasem w trakcie rozmowy z potencjalnym klientem, że jedno jego zdanie każe mi myśleć: “Oho, będą problemy”.
To jest bardzo trudne: powiedzieć klientowi, że nie chcesz dla niego pracować. Ale wierz mi, później sobie podziękujesz. Umiejętność dotarcia właściwych klientów i unikania tych złych uratuje Ci dupę, portfel i zdrowie psychiczne.
Weryfikuj Informacje, Nie Tylko Do Tekstu
Jedno z dziennikarskich niepisanych praw mówi, że aby uznać informację za wiarygodną, trzeba ją uzyskać z minimum dwóch źródeł.
Coś, czego nauczył mnie Sebastian Heymann i raper Łona – miej wątpliwość.
To ważne, ponieważ wiele osób, chcąc zacząć w copywritingu, wchodzi w Internet, googla: “Jak zostać copywriterem?” i trafia na platformy copywriterskie. A potem przez następny rok czy dwa myślą, że 10 zł za 1000 znaków to jest dobra stawka.
Ewentualnie kupują kurs za 300 czy 400 zł, gdzie również pada informacja, że platformy copywriterskie to szczytowe osiągnięcie w poszukiwaniu zleceń.
O tym, czy rozliczanie się za 1000 znaków ze spacjami to debilizm, czy wygoda przeczytasz w tym artykule.
Platformy Do Poszukiwania Zleceń
Skoro już jesteśmy przy platformach, muszę Cię jeszcze raz przed nimi ostrzec.
Platformy, i osoby je polecające (najczęściej z linków partnerskich), będą Cię przekonywać, że tam zarobisz pieniądze.
To prawda, zarobisz, ale ile? W przeliczeniu na ilość pracy – grosze.
I ważna rzecz: zarobki na platformach nie rosną wraz z doświadczeniem. Nawet jeśli masz 500 tekstów na Goodcontent i średnią 4,9 nadal bijesz się o zlecenia z kimś, kto mógł dopiero co zacząć.
Platformy to dobre miejsce, by napisać parę pierwszych tekstów według określonych wytycznych, wdrożyć się w zawód i uciekać stamtąd jak najszybciej.
Najważniejsze na platformach jest to, że napisanych tekstów nie możesz wpisać do portfolio. A na początku kariery budowanie portfolio powinno być dla Ciebie ważniejsze niż pieniądze. Zresztą, bez dobrego portfolio nie masz co liczyć na dobre pieniądze.
Zachłanność
Zachłanność copywritera działa na dwa sposoby:
- Bierzesz zlecenia z każdej możliwej branży – mnóstwo początkujących copywriterów popełnia ten błąd.
- Bierzesz wszystkie możliwe zlecenia, jakie Ci wpadają.
Zachłanność prowadzi do tego, że masz więcej roboty, niż możesz przerobić. To z kolei nieuchronnie skutkuje zawalonymi terminami. Zawalone terminy owocują niezadowolonymi klientami, utratą zleceń i zszarganą opinią. A z taką opinią pozostaje Ci walka o niskopłatne zlecenia na platformach, gdzie nikt nie pyta o imię i nazwisko.
FAQ – najczęściej zadane pytania o to, jak zostać copywriterem?
Czy warto kupić kurs copywritingu?
Na początek na pewno nie, choć takie odpowiedzi możesz znaleźć w Google. To oczywiste, że autorzy kursów copywritingu będą chcieli przekonać Ciebie, że bez ich kursu nie masz szans zostać copywriterem. Ale moja rada jest taka – przez pierwszy rok lub pół roku korzystaj z darmowej wiedzy, ile się da. Potem kup książkę lub e-booka. Najlepiej mojego, ale książka Artura Jabłońskiego bardzo dużo daje. A dopiero potem jak zaczniesz zarabiać lepszą kasę, pomyśl o kursie.
Jak nauczyć się copywritingu?
Najpierw warsztat językowy. Naucz się pisać poprawnie. Potem ucz się marketingu i sprzedaży. Poznaj techniki copywriterskie, sztukę perswazji, konstrukcję lejka sprzedażowego itd. Polecam Ci kanały na YT: Semstorm, Senuto, Artur Jabłoński. Zrób darmowy kurs SurferSEO Writing Masterclass.
Nie zapominaj także o narzędziach copywritera, które część pracy wykonają za Ciebie.
Jak zostać copywriterem bez doświadczenia?
Znajdź pracę, jakąkolwiek. Nie musi być w agencji marketingowej, ale dobrze by było. Potrzebujesz stabilizacji i czasu na naukę. To powinna być praca fizyczna. Po ośmiu godzinach pracy umysłowej nie będziesz mieć ochoty na naukę copywritingu.
Po pracy ucz się pisać. Na początek nic ambitnego, jeden krótki tekst dziennie. Oglądaj kanały, które wymieniłem.
Chcę wejść w Copywriting. Jak zacząć, żeby się nie sparzyć?
Mogę Ci tutaj dać kilka rad – znajdź nudną, niezbyt angażującą pracę i ucz się w trakcie oraz ćwicz warsztat. Następnie idź na etat i dalej się ucz, ale już bardziej w praktyce. Wykorzystaj nabyte doświadczenie do łapania zleceń. Gdy zarobki ze zleceń zaczną przekraczać zarobki na etacie, idź na swoje.
Pamiętaj – nie musisz od razu zarabiać hajsu. Wręcz przeciwnie, idąc od razu na Goodcontent czy Useme, prędzej się zrazisz do zawodu i go rzucisz, niż się wybijesz, a praca copywritera jest naprawdę fajna.
Czy z pisania tekstów za pieniądze można dobrze żyć?
Zdecydowanie tak. Kiedyś myślałem, że 3500 na rękę to dobry pieniądz. Ale kiedy po dwóch latach w copywritingu doszedłem do średniej krajowej, zmieniłem zdanie.
Ile można zarobić na pisaniu tekstów na strony internetowe?
Początkujący copywriter zarobi grosze – od kilkuset złotych do niewiele ponad tysiąca miesięcznie. Doświadczony copywriter wyciągnie spokojnie ponad 2-3 tysiące. Zaawansowany copywriter, który obraca się w branży dłużej niż rok/dwa weźmie 4-6 tysięcy. Najlepsi zarabiają grubo ponad 10 k miesięcznie.
Po jakim czasie zacznę dobrze zarabiać jako copywriter?
Wszystko zależy od Twojego zaangażowania i pracy włożonej w rozwój. Aktualnie pracuję w copywritingu niecałe 4 lata, a zarabiam więcej niż niektóre osoby z dwukrotnie lub trzykrotnie dłuższym stażem. Ale – pracuję po godzinach, uczę się, kupuję e-booki, kursy, książki, szkolenia, chodzę po webinarach. Spędzam w pracy 12 godzin dziennie – to mój sekret.
Czym jest content marketing?
Content marketing, czyli marketing treści, to szeroko pojęte tworzenie treści na potrzeby marketingowe firmy. Tworzona treść ma wiele zadań – budowa autorytetu i świadomości marki, sprowadzanie ruchu organicznego na stronę, edukacja, wzrost świadomości społecznej, ale na koniec dnia i tak prowadzi do zarobku. Działania content marketingowe mogą obejmować wszystkie kanały, na których istnieje możliwość tworzenia treści.
Jak znaleźć stałych klientów na pisanie tekstów?
Nieco wcześniej pisałem o dwóch rodzajach treści – sprzedażowych i edukacyjnych. Stałych klientów znajdziesz głównie w tych drugich. Gdy firma posiada stronę internetową, ma bloga, dodaje produkty, pisze teksty tworzone na potrzeby link buildingu, to ma stałe zapotrzebowanie na treści. Czasem też da Ci do napisania teksty reklamowe np. do kampanii Google Ads czy Facebook Ads. To domena sklepów internetowych.
Podobnie jeśli chodzi o tworzenie tekstów SEO. Agencje SEO i marketingowe też mają w miarę stałe zapotrzebowanie na treści.
Czy jako copywriter muszę mieć swoją stronę?
Teoretycznie nie, ale gdy pracujesz jako copywriter, strona WWW trochę ułatwia sprawę. Masz gotowy link dla klienta do portfolio, cennika, możesz prowadzić bloga o copywritingu, by pokazać, że znasz się na rzeczy, co dodatkowo przekona klienta, że rozmawia z właściwą osobą. Strona ma szansę wypozycjonować się na niektóre słowa kluczowe, które sprowadzą potencjalnych zleceniodawców.
Copywriter, marketer, memiarz. Założyciel firmy DBest Content. Pierwsze samodzielne kroki w marketingu stawiał na blogu Lekcja Życia. Autor gościnny artykułów o intencji użytkownika, wyszukiwaniu słów kluczowych, i guest postingu. Od maja 2022 autor artykułów blogowych porównywarki rankomat.pl.
Bardzo ciekawy start-up zielonego copywritera. Można spokojnie znaleźć wskazówki do dalszego rozwoju.
Ja mogę polecić osobom zainteresowanym powyższą tematyką zrobienie solidnej podyplomówki. Ja wybrałem WSKZ, bo zależało mi na nauce online i na dobrych materiałach, co otrzymałem. Rozpoczynam tworzenie własnego portfolio 🙂