Zostałem copywriterem przez przypadek.
W 2019 r. dostałem pracę przy poradnikach do gier online i wsiąkłem. Spodobała mi się ta praca i choć nadal marzę o powieści, sławie i ekranizacjach, to jednak copywriting daje dużo większą stabilizację.
Mimo to gdybym w 2019 r. chciał wyniuchać w Google, czy warto być copywriterem, nie znalazłbym informacji na ten temat.
Chcesz zostać profesjonalnym copywriterem? Freelancerem? Chcesz wiedzieć, czy to robota dla Ciebie, i czy w 2024 r. opłaca się zaczynać? Odpowiem Ci.
Po pierwsze – zastanów się, czy w ogóle chcesz być copywriterem
Odnoszę wrażenie, że wiele osób startujących w copywritingu wyszło z założenia: „Nie mam co robić, więc zostanę copywriterem„. Potem podejmują decyzje, najczęściej złe, które owocują brakiem sukcesu i frustracją.
Kim jest copywriter? Według mojej własnej definicji jest to osoba, która tworzy teksty mające odnieść efekt. A żeby ten efekt odniosły, potrzebna jest wiedza, umiejętności i doświadczenie.
Jeśli myślisz, że jutro zaczniesz pisać, i zaprojektujesz skuteczną treść, to bardzo możliwe, że jesteś w błędzie.
Copywriting to nie jest praca w przysłowiowym MacDonaldzie, gdzie wezmą ziutka z ulicy, dadzą mu książeczkę i w 5 minut nauczą robienia Burgera Drwala. Copywriter to praca, która wymaga myślenia, analizowania, poszukiwania informacji, sprawnego posługiwania się słowem i wiele innych.
Początkujący copywriter nie ma łatwo. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w branży, musisz nastawić się na to, że przez pierwsze miesiące czy lata nie zarobisz zbyt wiele. Tak jest w każdej pracy i to zawsze boli, ale trzeba przez to przejść.
Większość copywriterów nie dba o podnoszenie swoich umiejętności. W swojej pracy chcą tylko pisać teksty, publikować je na stronach internetowych, wziąć kasę i tyle. Tworzenie dobrych tekstów za dobre pieniądze zostawiają innym. Potem zaś narzekają na parszywą copywriterską dolę.
Brian Tracy powiedział, że „Umiejętność zdyscyplinowania się, by zrezygnować z natychmiastowej satysfakcji w zamian za większą nagrodę w dłuższej perspektywie, jest nieodzownym warunkiem sukcesu„.
Czy warto być copywriterem przy tym rozwoju sztucznej inteligencji?
Po premierze chatu OpenAI GPT 3.5 wiele osób zadaje sobie pytanie o sens istnienia copywritingu. Co ma do powiedzenia sam winowajca?
Brałem udział w kilku dyskusjach na ten temat i wnioski mam takie.
Osoby, które narzekają na pojawienie się chatu OpenAI, i sztucznej inteligencji jako takiej, po pierwsze nie rozumieją zasad działania AI. Algorytmy do generowania treści to modele wytrenowane na wsadzie. Mogą jedynie przetwarzać, a nie tworzyć. Tutaj rola copywriterów, póki co, się nie kończy.
Po drugie, te osoby nie rozumieją pracy copywritera. Myślą, że copywriter tworzy reprodukcje top 10 w Google na zadane słowo kluczowe, a to nie jest prawda. Jest jeszcze research, oryginalność, tworzenie treści lepszych niż ma konkurencja, a nie przetwarzanie tych treści. Copywriting sprzedażowy to analiza grupy docelowej, głosu marki, produktu, emocji.
Niedawny update algorytmu Google dodał literę „E” do E-A-T. Nowo dodane „E” oznacza „Experience”, czyli doświadczenie, którego AI z definicji nie może mieć. Sztuczna inteligencja prędko nie napisze takiego rankingu czy recenzji jak człowiek.
Ja z grubsza wiem, jak działa AI i na czym polega copywriting, dlatego o swoją pracę jestem spokojny.
Na co musisz uważać jako copywriter?
Wiele osób powie Ci, że praca copywritera jest zajebista, jak tylko się wkręcisz. Prawda jest taka, że nawet jak się wkręcisz, i nawet jak Ci się to spodoba, to stale trzeba uważać na parę rzeczy.
Klienci
To jest prawdopodobnie najczęstszy powód rezygnacji z pracy w branży. Klienci często:
- marudzą,
- spóźniają się z kasą,
- wymyślają cuda nie dziwy,
- wprowadzają poprawki, które niszczą tekst,
- twierdzą, że wiedzą lepiej,
- targują się.
Musisz skądś pozyskać klientów. Na początku Twojej kariery sami raczej nie przyjdą.
Sprzedaż własnych usług też wymaga pewnych zdolności interpersonalnych, odwagi, przekraczania granic i wychodzenia ze strefy komfortu. Pozyskiwanie klientów to prawdopodobnie najtrudniejsza część w copywritingu.
Walka z Brakiem Natchnienia
Są dni, kiedy robota po prostu się nie klei. Pisanie tekstów, niezależnie od tego, jak wtórnych, to zawsze praca kreatywna. Tworzysz. A do pracy kreatywnej potrzebujesz mieć w miarę świeży umysł i pomysł.
Jak tego nie masz, to się męczysz. A terminy gonią.
Żenujące stawki
Bardzo często przeglądając ogłoszenia na portalach do poszukiwania pracownika, platformach copywriterskich czy na Facebooku po prostu łapię się za głowę. Copywriterzy mają najgorsze stawki ze wszystkich freelancerów. Zleceniodawcy potrafią oferować śmieszne pieniądze, jak 4-8 zł za 1000 znaków.
I co w tym wszystkim najgorsze – ktoś te zlecenia bierze!
A klienci, widząc, że ktoś podejmuje zlecenie za psie pieniądze, dostają komunikat, że to jest ok.
To nie jest ok.
Jeśli ktoś uważa, że zarabianie 500 zł miesięcznie za równowartość pracy na 3/4 etatu jest w porządku, to jego sprawa. Ale mam nadzieję, że Ty, drogi czytelniku mojego bloga, masz większe ambicje.
Moją opinię o Goodcontent opisałem w całym artykule. Ale na szczęście GC zdechło.
Ciągły Rozwój
Jeśli chcesz zostać dobrym copywriterem, musisz być z branżą na bieżąco. Nie możesz się zatrzymać. Ciągle coś się zmienia. Pojawiają się nowe techniki sprzedażowe, wychodzą badania, informacje, aktualizacje algorytmów. Musisz to wszystko wiedzieć i stale podnosić swoje kwalifikacje.
Także branża, w której się specjalizujesz, ulega stałym ewolucjom. Moja koronna branża to ubezpieczenia. W 2022 r. zmienił się taryfikator mandatów, Allianz połączył się z Avivą, a ubezpieczyciele zyskali dostęp do informacji o punktach karnych i mandatach.
I ja muszę to wszystko wiedzieć. W przeciwnym razie jestem do tyłu i wyprzedzą mnie Ci, którzy wiedzą więcej ode mnie.
Praca siedząca
Coś, o czym rzadko się mówi w kontekście pracy copywritera, to konsekwencje długotrwałego siedzenia. Brak kondycji, bóle kręgosłupa, nóg, słabe stawy. Prędzej czy później to Cię dopadnie.
Digital marketing to o wiele więcej niż tylko copywriting
Wiem skąd Twoje rozterki. Chcesz pracować zdalnie, przy komputerze może jako freelancer. Nie mieć szefa, tylko ewentualnie klientów czy partnerów biznesowych. Wydaje Ci się, że pisanie tekstów jest łatwe, proste i przyjemne.
Na tym etapie przemyśl jeszcze raz, czy chcesz być copywriterem, czy po prostu pracować online? To pierwsze zawiera się w tym drugim, ale nie jest tym samym.
Co można robić w Internecie za pieniądze bez pokazywania się nago?
- Social media – prowadzenie profilu w dowolnym medium zżera ogrom czasu i nie każdemu odpowiada (mnie na przykład nie). To coś, co wiele firm z radością oddeleguje, aczkolwiek trzeba mieć na uwadze, że to dość odpowiedzialna rola,
- Płatna reklama – każde większe medium społecznościowe ma ekosystem reklamowy: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter. Dobrze ustawiona reklama przynosi zysk, którym firmy chętnie się podzielą. Próg wejścia jest wysoki, a błędy kosztowne, więc najlepiej zacząć od czegoś innego i ćwiczyć na sobie, a potem na etacie w agencji, by ostatecznie przejść na freelance i zarabiać kupę kasy,
- SEO – początki nie są łatwe i żeby dostać choćby stanowisko juniora, trzeba już coś umieć, ale robota jest ciekawa i po pewnym czasie nawet dobrze płatna,
- Wirtualna asysta – każdy biznes online ma te same bolączki. Człowiek chce robić biznes, a musi ogarniać maile, dokumenty, wysyłkę newslettera, publikację na mediach społecznościowych. Albo może to oddelegować osobie, która się w tym specjalizuje. Stawka godzinowa WA to ok. 40-100 zł,
- Montaż wideo – podobno ostatnie lata w marketingu były latami wideo. A dobre wideo powinno być dobrze zmontowane. Reklamy, kursy, szkolenia, filmy na Youtube, rolki na Insta, shorty na YT, TikToka itd. Jak widzisz, trochę tego jest. Narzędzia takie jak Canva, ClipChamp, CapCut czy FlexClip mogą się tu przydać, pozwalając na szybkie i łatwe edytowanie wideo. Do ambitniejszych rzeczy masz DaVinci Resolve, Final Cut Pro (na Apple) czy narzędzia od Adobe,
- Skład tekstów – dość niszowa branża, ale mimo wszystko e-booki i książki potrzebują składu. Jeśli dobrze umiesz w Worda, Canvę (ostatnio dodali edytor PDF), czy nawet Adobe InDesign, znajdziesz nabywców na swoje usługi,
- Korekta i redakcja – są ludzie, którzy zamiast pisać, wolą poprawiać. To świetna fucha dla absolwentów filologii polskiej lub dziennikarstwa,
- PR – to trudna i odpowiedzialna praca, obejmuje zarządzanie wizerunkiem, relacjami, budowanie nowych relacji, często także obsługę mediów społecznościowych, tworzenie notek prasowych czy wystąpienia publiczne. To trzeba lubić,
- Grafika komputerowa – filmiki potrzebują thumbnaili, posty na SM też powinny wyglądać fajnie, a o dobrych i terminowych fachowców dzisiaj trudno,
- Analityka internetowa/data science – tutaj próg wejścia też jest wysoki, ale i zapotrzebowanie na specjalistów spore.
Jakie umiejętności przydadzą Ci się w copywritingu?
To jest kolejne miejsce, w którym początkujący copywriter może popełnić błąd. Myśli, że w pracy zawodowej copywritera głównie się pisze. Istotnie, słowa są najbardziej widocznym efektem pracy copywritera, ale na te słowa składa się cały skomplikowany proces.
Rodzaje copywritingu wymieniłem w artykule pt.: „Copywriter: co to za zawód?”.
Umiejętności, jakie Ci się przydadzą w content marketingu, to:
- doskonała znajomość języka polskiego,
- znajomość zasad SEO i doświadczenie przy pozycjonowaniu stron,
- wiedza o social mediach,
- znajomość UX/UI,
- wiedza o psychologii podejmowania decyzji, sprzedaży,
- wiedza z zakresu marketingu,
- zrozumienie funkcjonowania lejków sprzedażowych i zachowań zakupowych,
- wiedza z konkretnych branż,
- wiedza o budowaniu marek i strategii komunikacji.
Zawód copywritera – wady i zalety
Gdy chcesz mieć piękną sylwetkę, musisz ćwiczyć, a to wiąże się z zakwasami, brakiem motywacji, może nawet kontuzją. Niemniej jednak zazdrosne lub pożądliwe spojrzenia i duma z samego siebie to wynagradzają.
Gdy chcesz schudnąć, to wiesz, że będziesz odczuwać głód, pokusy, zmęczenie i rozdrażnienie, ale malejąca liczba na wadze i pytania koleżanek i kolegów są tego warte.
Tak samo to wygląda, jeśli chodzi o content marketing. Gdy zaakceptujesz jego wady i nauczysz się z nimi żyć, zalety wynagrodzą Ci niedogodności. Jakie są wady i zalety pracy copywritera?
Zalety:
- nielimitowane zarobki,
- ciekawe wyzwania i pouczające zlecenia,
- nieograniczone możliwości biznesowe – każda firma w Internecie potrzebuje treści,
- możliwość pracy zdalnej,
- odporność na kryzys,
- niski próg wejścia,
- spore zapotrzebowanie na wysokiej jakości treści,
- idealna praca dla osób, które lubią pisać.
Wady:
- niepewność,
- czasem ciężko znaleźć zlecenia copywriterskie,
- konieczność stałego podnoszenia kwalifikacji,
- niekiedy konieczność podpisania NDA,
- klienci są różni,
- z wszystkich stron ludzie chcą Cię wykiwać,
- praca siedząca,
- konieczność automotywacji,
- potrzeba posiadania narzędzi copywritera,
- słabe zarobki na start,
- nie wiesz, jak wycenić tekst, przez co tracisz pieniądze lub klienta.
Szerzej o wadach i zaletach pracy jako copywriter piszę w artykule pt.: „Praca jako copywriter: jak zacząć?„
Podsumowanie – czy warto zostać copywriterem?
Identyfikacja predyspozycji jest jak stawianie diagnozy – każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.
Ja żałuję, że zająłem się tym tak późno. Dla mnie to jest świetna praca, lubię ją i obecnie nie wyobrażam sobie podejmowania innego zajęcia. Gdybym w okolicach matury wiedział, czym jest copywriting, i wtedy się tym zajął, dzisiaj byłbym o wiele dalej.
Czy dla Ciebie to też będzie dobra praca? Nie wiem.
Miej świadomość wad i myśl o zaletach. Jeśli godzisz się na niedogodności w tej pracy i mimo to chcesz spróbować, bo Cię to jara, to praca copywritera może być dobrym wyborem.
Ale jeżeli znasz wady, z pisania tekstów nie czerpiesz frajdy i myślisz o copywritingu, bo po prostu szukasz pracy, to może nie być dobrym wyborem. Jeśli nigdy w życiu nie ciągnęło Cię do pisania, a stworzenie prostego posta na social media sprawia Ci trud, to to nie jest droga dla Ciebie.
Czy warto zostać copywriterem? Tego nie wiem, ale wiem, że warto żyć w zgodzie ze sobą. Jeśli to dla Ciebie – tak jak dla mnie – oznacza pracę jako copywriter, to śmiało.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o to, czy warto zostać copywriterem?
Ile zarabia copywriter freelancer?
Zależy od tego, jak przeliczymy jego zarobki, ale najprostszy wzór to ilość pieniędzy na godzinę pracy razy czas pracy. I tak jeśli copywriter zarabia 50 zł na godzinę i popracuje 160 godzin w miesiącu (jak na etacie), to mu wyjdzie 8 000 przychodu, a więc ok. 5 500 zł na rękę. 50 zł na godzinę to 2 tysiące znaków po 25 zł za 1000.
Czytaj więcej: Freelancer – co to? Jak zarabiać jako freelancer?
Czy z zawodu copywritera można wyżyć?
Tak, i prawdę powiedziawszy, całkiem sporo osób z niego żyje, w tym ja. Nie mam tutaj na myśli początkujących i wyrobników po kilkaset złotych na platformach, którzy dorabiają po godzinach do wypłaty. Mam na myśli osoby, które czy na etacie, czy na freelansie zarabiają niezłe pieniądze.
Jakie teksty pisze copywriter?
Do tekstów, jakie pisze copywriter, należą artykuły blogowe, opisy produktów, opisy kategorii, treści na strony docelowe, maile, oferty sprzedażowe, microcopy, e-booki, white papery. Najczęściej są to treści na strony internetowe, ale trafiają się też slogany, claimy, nazwy firm czy hasła reklamowe na reklamę zewnętrzną.
Gdzie szukać zleceń jako copywriter?
Na początku, kiedy możliwość zdobywania wiedzy i wpisów do portfolio jest ważniejsza od pieniędzy, szukaj zleceń wśród fundacji, organizacji pozarządowych, po rodzinie i znajomych, ewentualnie zatrudnij się w agencji reklamowej. Potem możesz uderzać na portale typu Useme lub Facebook.
Gdy zdobywanie doświadczenia przestanie być priorytetem, dobry copywriter będzie miał zlecenia poprzez własną stronę internetową, polecenia i reklamy.
Mam o tym cały artykuł: 17 sposobów jak znaleźć zlecenia jako copywriter.
Czy jako copywriter freelancer muszę mieć własną działalność gospodarczą?
Nie. Pracę copywritera możesz zacząć tworzenie treści na własny rachunek na tzw. nierejestrowanej działalności, gdzie nie płacisz ZUS-u, tylko podatek dochodowy.
Czytaj więcej: Jak się rozliczać z copywritingu?
Ile wynosi mediana zarobków copywriterów w 2023 r.?
W 2023 r. zarobki copywriterów według portalu Gowork.pl to 3900 zł brutto. Natomiast portal wynagrodzenia.pl podaje średnie zarobki copywritera na poziomie 4240 zł brutto.
Czytaj więcej: Ile zarabia copywriter w Polsce?
Copywriter, marketer, memiarz. Założyciel firmy DBest Content. Pierwsze samodzielne kroki w marketingu stawiał na blogu Lekcja Życia. Autor gościnny artykułów o intencji użytkownika, wyszukiwaniu słów kluczowych, i guest postingu. Pisał dla Rankomatu, PKO Ubezpieczenia, Marketu Ubezpieczeń, Surfera SEO czy Komputronika.