15 lat temu myślałem, że 3500 na rękę to jest dobry pieniądz. Kiedy 4 lata temu pracując za granicą, zarobiłem 4600, myślałem, że złapałem Pana Boga za nogi. Dzisiaj po ponad trzech latach jako copywriter wspominam tamte myśli i śmieję się do siebie. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, ile zarabia copywriter w Polsce.

Dobry copywriter. Zarobki zależą od efektu, jaki klientowi dają treści. Im wyższa skuteczność Twoich działań, tym lepsza kasa, a górnej granicy zarobków nie ma.

Z perspektywy czasu mogę Ci powiedzieć drogi użytkowniku Internetu, że stajesz przed szansą wejścia we wspaniały świat słowa i pieniędzy.

No właśnie – ile tych pieniędzy tutaj jest? E-commerce to największy biznes świata zdaniem edudwar.com. Analizy firmy Gartner podają, że firmy wydają średnio 6% przychodu na reklamę, z czego 25% na treści. Dla firmy InPost z 4,6 mld zł przychodu w 2021 r. daje to odpowiednio 276 milionów złotych na reklamę 69 milionów na content. Według interaktywnie.com firmy w Polsce wydały na reklamę 2,9 mld w 2021 r.

Aktualnie reklama kręci się wokół słowa. Reklamy wideo potrzebują scenariusza. Reklamy bannerowe potrzebują haseł i sloganów. Artykuły blogowe, opisy produktów, maile i oferty sprzedażowe – to wszystko tekst. A pisaniem tekstów zajmuje się copywriter.

Pytanie, jak w przypadku każdej pracy brzmi, czy warto być copywriterem? I drugie najważniejsze pytanie – ile zarabia copywriter? Zarobki w tej branży nie są regulowane i zależą od stażu pracy, umiejętności, doświadczenia, portfolio i czasami zwykłego szczęścia. Dzisiaj poopowiadam Ci trochę o hajsie w branży.

W dalszej części artykułu odpowiem na pytania:

  • Ile zarabia copywriter w Polsce,
  • Od czego zależą jego zarobki,
  • Jak określa się jego stawkę,
  • Ile trzeba zapłacić za jakościowe treści,
  • Jak wywalczyć sobie lepsze zarobki.

Zapraszam.

Ile zarabia copywriter w Polsce?

Zawód copywritera pokrywa bardzo szerokie spektrum zatrudnienia. Głównym zadaniem copywriterów jest tworzenie treści, które mają charakter komercyjny. Mamy tutaj ludzi, którzy piszą hasła reklamowe, scenariusze do reklam, artykuły na bloga, opisy produktów, opisy kategorii etc. Jedni skupiają się na rodzimym rynku, pisząc w języku polskim, inni pracują online dla ludzi z całego świata. 

Zarobki osób zajmujących się pisaniem za kasę to szeroki temat, bo nie ma tutaj regulacji. Dla freelancera nie ma płacy minimalnej, a wiele zależy od tego, ile sam sobie wywalczy.

Copywriter – zarobki na etacie

Ok, to ile płacą za to tworzenie treści o charakterze komercyjnym?

Na początek sprawdziłem portal wynagrodzenia.pl. Badanie na próbie 239 copywriterów dało wynik, że mediana zarobków copywriterów wygląda tak:

zarobki copywritera - wynagrodzenia.pl

Kiedy rok temu pisałem ten artykuł, mediana wynosiła 4000 zł brutto, co oznacza wzrost o 240 zł, czyli 6%. Można stwierdzić wprost, że zarobki copywriterów w Polsce nie nadążają za inflacją.

4240 zł brutto to nie jest pieniądz, który dostaniesz na początek, ale w zawodzie copywritera jest ważniejsze to, co umiesz, więc jak potrafisz się sprzedać i masz dobrze gadane, to możesz celować w górę widełek ogłoszenia o pracę. 

Zajrzałem na rocketjobs.pl. Po krótkim researchu mogę stwierdzić, że to najlepsze miejsce do szukania stałej pracy jako copywriter.

Junior copywriter zarobki:

Rocketjobs copywriter junior zarobki -

Zarobki doświadczonego copywritera.

Rocketjobs copywriter zarobki mid specjalista -

Tutaj już pojawiają się kwoty, za które przeciętny copywriter może się utrzymać.

Copywriter senior – zarobki:

Rocketjobs copywriter zarobki senior -

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że to jest szczyt tego, co copywriter może zarobić w Polsce na etacie. Ten poziom i takie zarobki są zarezerwowane dla copywriterów z wysokim poziomem specjalizacji.

Na tym etapie powinna też nastąpić decyzja – piąć się dalej po szczeblach kariery czy iść na swoje. Mniej więcej tutaj Twoje zarobki z pracy na freelance będą przekraczać stawkę godzinową z pracy na etacie.

Jest jeszcze level manager, ale powiedziałbym raczej, że na tym poziomie praca ma niewiele z copoywritingiem wspólnego i polega bardziej na zarządzaniu projektami, niż pisaniu.

Sprawdzałem oprócz tego pracuj.pl, ale ich system chyba nie umie odsiać ofert. Po wpisaniu „copywriter” w wyszukiwarkę wyrzuciło mi specjalistów SEM, Social media i PR.

Zajrzałem na Olx.pl. Większość to oferty stażu lub praktyk za minimalną stawkę godzinową. Nie ma o czym mówić.

Jest jeszcze raport Useme Freelancing w Polsce 2022, który prezentuje ciekawe dane… ale dla copywriterów bezużyteczne. Raport skupia się na freelancerach i choć copywriterzy stanowią największą grupę freelancerów (26,9%), to mamy tam np. grafików i programistów, którzy zawyżają zarobki.

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że wielu freelancerów łączy freelance z pracą na etacie, co każe się zastanawiać, czy z samego freelansu można się utrzymać.

W artykule o tym, jak zacząć jako copywriter również zwracam uwagę na tę ścieżkę, jako najbezpieczniejszą. Piszę o tym także nieco niżej.

Ile zarabia copywriter na własnej działalności?

Własna działalność gospodarcza sprawia, że nie ma limitu zarobków – ile wyrobisz, tyle zarobisz. Są wady, z którymi musi się liczyć każdy przedsiębiorca, ale to temat na osobną historię. Niemniej jednak kwota na fakturze może być imponująca.

Przyzwoity copywriter freelancer za pisanie tekstów weźmie, powiedzmy, 30 zł za 1000 znaków ze spacjami. Załóżmy, że pisze 10 000 zzs dziennie i 5 000 w sobotę, a w niedzielę wolne. To nam daje 55 000 zzs tygodniowo i ok. 220 000 miesięcznie. 220 x 30 = 6 600 zł netto. Według kalkulatora wynagrodzeń B2B wychodzi ~4500 na rękę. 

Jeżeli chcesz wiedzieć, ile Ty zarobisz, jako copywriter na własnej działalności gospodarczej, weź swoją stawkę, przemnóż przez ilość tekstu, którą jesteś w stanie napisać, odejmij ZUS i podatek dochodowy (jeśli płacisz) i gotowe. 

Ile ty zarobisz jako copywriter?

Kluczowe pytanie. To właśnie to pytanie przywiodło Cię na mój blog – chcesz wiedzieć, ile Ty konkretnie zarobisz za pisanie. Mediana zarobków copywritera Cię nie obchodzi, bo to jest to, co zarabiają inni.

Nie znam Cię, nie widziałem Twojego portfolio, nie mam informacji nt. Twoich umiejętności i doświadczenia, ale spróbuję oszacować Twoje zarobki. 

Zakładam, że nie masz dużego doświadczenia. Doświadczony copywriter nie powinien zadawać takich pytań. Siedzisz w tym biznesie rok, maks dwa, ewentualnie chcesz zacząć zarabiać na pisaniu tekstów i zastanawiasz się, czy warto.

Jeśli nie masz dużo doświadczenia, przygotuj się na to, że musisz odrobić pańszczyznę i na początku będziesz klepać teksty za dosłownie kilka złotych za 1000 zzs. Ciężko będzie Ci liczyć na więcej na start.

Jakiś czas temu napisałem artykuł „Jak zostać copywriterem?

Wspomniałem tam o trzech drogach, jakie może obrać początkujący copywriter:

  1. Etat – Tutaj junior lub entry level weźmie nieco ponad minimalną. Umowa o pracę da Ci doświadczenie i stabilizację.
  2. Freelancer – Na początku to będą grosze. Możesz to potraktować bardziej jako sposób na dorobienie. 
  3. Etat + freelancer – Weźmiesz wypłatę i traktujesz freelancerkę jako dodatkowe źródło dochodu

Początkujący copywriterzy często wpadają w pułapkę zachłanności. Chcą od razu pisać za duże pieniądze, może nawet ktoś się pomyli i im te duże pieniądze zapłaci. Znam osoby początkujące, które brały 70 – 110 zł za 1000 zzs. A przynajmniej chciały.

Jakie jest prawdopodobieństwo, że znajdziesz takiego klienta? Znikome.

W większości przypadków (powiedziałbym 98%) klient nie zapłaci początkującemu dużo. A nawet będzie skłonny dopłacić, żeby wynająć kogoś bardziej doświadczonego.

Widziałem ludzi na Useme czy na Facebooku, którzy aplikowali na każde zlecenie dotyczące pisania. I to nawet ludzie, którzy przeczytali mojego e-booka, gdzie piszę, żeby pod żadnym pozorem tego nie robić.

Nie jest sztuką napisać wszystkie teksty na świecie. Im więcej zleceń, tym mniej czasu, by je należycie wykonać, a ty chcesz konkurować jakością, nie ceną.

Ok, ale w takim razie skąd brać zlecenia, żeby zbudować portfolio?” – spytasz.

Odpowiadam – nie potrzebujesz zleceń, żeby je zbudować. Przeczytaj mój artykuł:

Dzięki radom tam zawartym Twoja sytuacja może się zmienić. Żeby zobrazować to, o czym mówię, posłużę się wykresem.

Zarobki copywritera-min

Warto też dodać, że gdy zaczynasz od klepania pańszczyzny za psie pieniądze, jest duże ryzyko, że znienawidzisz copywriting. Jednocześnie zaczynając od kilku tekstów nawet za free:

  • dostaniesz feedback, który jest absolutnie bezcenny,
  • masz większą swobodę tworzenia i mniejsze ciśnienie.

A to ma ogromne znaczenie dla Twojej kariery w tym zawodzie.

Od czego zależą zarobki copywritera?

Wysokość zarobków copywritera w dużej mierze zależy od niego samego. Za tę samą ilość pracy możesz wziąć dwa razy więcej kasy. Stawki copywriterów różnią się w zależności od rodzaju treści, doświadczenia czy umiejętności autopromocji. Widziałem copywriterów piszących dobre, merytoryczne teksty po 10 zł za 1000 znaków i widziałem patałachów za dwukrotność lub trzykrotność tej kwoty.

Zarobki copywritera na etacie

Junior copywriter zarobi coś w okolicach minimalnej, może trochę więcej. Mid – 1,5 – 2 minimalne, czyli w przypadku umowy o pracę 5-6k brutto. Senior copywriter bez piątki na rękę nie ruszy się do roboty i będzie miał rację, aczkolwiek większość osób na poziomie seniora będzie mieć własną firmę zamiast etatu.

Mój dobry znajomy zwykł mawiać: „Jeśli tkwisz gdzieś dwa lata i się nie rozwijasz, zmień otoczenie„. Pracownik z czasem nabiera doświadczenia i sam z siebie pracodawca powinien mu zaproponować podwyżkę.

Niestety w Polsce to tak nie działa. U nas najczęściej pracodawca siedzi cicho i modli się, że pracownik się nie upomni o swoje. A potem dostaje wypowiedzenie umowy o pracę i jest wielkie zdziwienie.

Niemniej jednak na swoim jesteś w stanie wyciągnąć więcej, bo nie ma limitu zarobków. Ile przerobisz, tyle zarobisz.

Oprócz tego dla zarobków na etacie znaczenie mają takie czynniki jak:

  • wielkość firmy – większa z reguły zapłaci więcej,
  • staż pracy – wiadomo,
  • wyniki w pracy – premie liczą się do zarobków,
  • umowa o pracę czy umowa zlecenie – pierwsza ma lepsze benefity, druga nieco wyższe zarobki.

Ilość treści i liczba zleceń

Praca copywritera to nie stanie na taśmie w fabryce, jak słusznie powiedział gość z geekwork.pl. Ile roboty jesteś w stanie przerobić

Żeby Ci dać perspektywę, powiem tak:

  1. Mój rekord to 7800 zzs w godzinę, gdy nie potrzebowałem żadnego researchu. 
  2. Jeśli chodzi o słowa, 300-400 słów porządnej treści na godzinę nie stanowi dla mnie problemu. 
  3. W pracy twórczej potrafię posiedzieć ok. 10 godzin z przerwami na gimnastykę, memy, WC, jeść itd. Po 10 godzinach z reguły mam dość.
  4. Realistycznie jestem w stanie napisać ok. 2000 – 2500 znaków w godzinę ze średnim researchem. 
  5. Czasem mam godziny lub dni, gdzie nie jestem w stanie napisać nic sensownego. 
  6. Piszę 15-20 tysięcy słów lub 100-150 tysięcy zzs miesięcznie, aczkolwiek bywa to momentami męczące. 

Załóżmy, że jestem średnio rozgarniętym copywriterem i pracuję tylko 40h tygodniowo.

40h x 2500 zzs x 4 tygodnie x 30 zł za 1000 zzs = 12 000 netto

Załóżmy, że to działalność gospodarcza. Poniższy obrazek pokazuje, na jaki zarobek mógłbym liczyć w obecnym i w nowym ładzie. Na podstawie tego wzoru możesz obliczyć swoje potencjalne zarobki. 

ladnepodatki kalkulator nowy ład ładne podatki ile zarabia copywriter

Jak zrobić więcej roboty jako copywriter – sprawdzone patenty:

  • Nie pij na tygodniu – Nic tak nie zabija we mnie weny jak tęgi kac. 
  • Zadbaj o jakość snu – Jak się nie wyśpię, mam cały dzień do dupy. 
  • Ogarnij drugi monitor – Sporo pracy copywritera to research. Dużo szybciej się pisze, gdy na jednym ekranie masz informacje, a na drugim artykuł. 
  • Zastosuj technikę Pomodoro – Sprawdziłem, działa, dzięki temu przerobisz więcej, mniej się rozpraszasz i nie zdychasz na koniec dnia. Przerwy w Pomodoro co 25 minut dają okazję, by pójść do WC, po wodę, jedzenie lub zrobić krótką gimnastykę.
  • Dbaj o work-life balance – Jeżeli będziesz zasuwać 10 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu, zarobisz fajny pieniądz, ale znienawidzisz swoje życie. 
  • Usuń dystraktory – Masz długi artykuł na ciężki temat, a co chwilę ktoś pisze SMS? Wywal telefon. Nazwalało maili? Odłóż to. Ktoś się dobija na WhatsAppie? Wyłącz go. Daj znać domownikom, że jesteś w pracy, nakarm zwierzęta, połóż dzieci spać. 
  • Nie słuchaj muzyki – Po pewnym czasie pracy jako copywriter złapałem się na tym, że słowa piosenki potrafią mnie rozproszyć, oderwać od zadania, więc przerzuciłem się na biały szum. 
  • Trzymaj się za mordę – Nikt tego za Ciebie nie zrobi. 

Co się dzieje w przypadku, gdy masz więcej roboty, niż możesz przerobić? Wtedy szukasz podwykonawców. Jeśli umiesz w usługi copywritingu i masz pracy zatrzęsienie, możesz krzyczeć sobie wyższą stawkę za umowy. Najczęściej ta stawka wystarczy, by zlecić tekst komuś innemu i żeby Ci jeszcze zostało. Najlepsi zarabiają najwięcej właśnie w ten sposób. 

Jakość treści

Wiem z doświadczenia, że każdy klient musi kupić gówniane treści przynajmniej raz. Dopiero wtedy zaczyna szukać jakości. Ale to właśnie jakość pozwoli Ci podnieść stawkę za 1000 zzs, słowo lub projekt. Jak rozpoznać jakość? Jeśli Twoje teksty ściągają ruch, zbierają leady i dają konwersje oraz wysoką sprzedaż, to masz potwierdzenie ich jakości. To, że komuś tekst się podoba, jeszcze nie świadczy o jakości.

Innym sposobem dowiedzenia swojej jakości jest używanie SurferaSEO. Im lepiej nim władasz, tym więcej możesz zażądać. Jest darmowy kurs SurferSEO Masterclass.

W tym momencie ten artykuł ma taki wynik:

surferseo wynik 92/100

Ale wiem, że mogę go podciągnąć do takiego wyniku:

surferseo 100/100

Czy Content Score z Surfera jest wyznacznikiem jakości treści? W żadnym wypadku. Ta metryka ocenia ogólną strukturę i nasycenie słowami kluczowymi na tle konkurencji na dany keyword. Trzeba jednak przyznać, że 100/100 robi wrażenie i zrobi wrażenie na kliencie. 

Pamiętaj jednak, że na końcu zawsze jest użytkownik i treść musi być dla niego użyteczna. Ja wiem, że będzie to czytał nie tylko robot Google, ale i człowiek i w ocenie tak Google, jak i potencjalnego klienta, to opinia użytkownika ma znaczenie. Dokładam zatem wszelkich starań, by ten artykuł był dla ciebie pomocny. 

Czy to musi być Surfer? Też nie. Są inne narzędzia jak Contadu, Semstorm czy Senuto. Cokolwiek to jest, ma uczynić Twoje treści (i zarobki) lepszymi.

Doświadczenie, umiejętności i portfolio

Cennik copywritera, który jest dopiero na początku swojej kariery, będzie się diametralnie różnił od kogoś, kto siedzi w branży od lat.

Ten blog to moje portfolio. Piszę luźnym tonem, wpycham mnóstwo memów, pewnie wyglądam na niepoważnego człowieka, ale taka jest prawda. 

joker i mam dosyć udawania że jest inaczej

Niemniej jednak siedzę w tym już jakiś czas i mniej więcej kumam, co, gdzie i jak powinno być napisane w określonym celu. Mam kilka artykułów tu i tam, paru stałych klientów, dobrą, stałą pracę i więcej roboty, niż mogę przerobić. 

Mam wyniki. Artykuły na moim blogu klikają się. Obsługiwałem klientów z Polski i ze świata. Odbyłem dziesiątki szkoleń, przeczytałem setki artykułów, mam też własne doświadczenia. Bardzo dobrze znam Surfera, który zdaje się być trendem. Dodatkowo wiele osób poleca moje usługi. 

Na początku kariery stwierdziłem, że jeśli chcę być dobrym copywriterem, muszę się uczyć SEO, żeby zrozumieć, jak działa i czego chce wyszukiwarka. Znajomość zasad SEO oznaczać będzie z reguły wyższe zarobki. 

Uzupełniam portfolio co jakiś czas o nowe pozycje. Na samym początku walczyłem o zlecenia przy stawce ok. 6,50 zł za 1000 zzs, żeby tylko mieć jakieś realizacje. Dzisiaj robota sama do mnie przychodzi i biorę dużo więcej. 

Język tekstów

Polskie firmy, których nie zarżnie polityka fiskalna rządu, wchodzą czasem na rynek zagraniczny. Potrzebują więc treści w obcym języku. Niektóre decydują się na tłumaczenia i w jakiś sposób to działa, ale te, które inwestują w SEO, wolą pisać treść od podstaw. Jeśli pochodzisz z Polski, a masz pisać po francusku, włosku lub hiszpańsku, zarobisz więcej, niż pisząc po polsku. Znajomość języków obcych bywa pożądana, a nawet wymagana, w wielu firmach tworzących treści po polsku.

Specjalizacja i znajomość tematu

Gdybym dzisiaj miał siąść i napisać artykuł o zakładaniu spółki Ltd. w Wielkiej Brytanii w kontekście Brexitu i wpływie nowych regulacji na rozliczenia podatku VAT w wymianie handlowej UE, spędziłbym nad tym kilka dni. Autentycznie miałem taki artykuł do napisania – mordęga. 

Gdybym jednak miał napisać artykuł o tym, jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela dotyczącej wyceny szkody z OC, stworzyłbym go w jeden dzień. Moja specjalizacja, wiedza i doświadczenie gwarantuje jakość i brak błędów merytorycznych, dzięki czemu mógłbym sobie zaśpiewać więcej, niż student stosunków międzynarodowych. 

copywriter zarobki mem

Rodzaj zlecenia, Przeznaczenie copy lub tekstów

Jaki efekt ma wywołać treść? Czy to ma być zwykły wypełniacz na stronę, aby tylko Google widziało, że coś jest? Specjalistyczny, branżowy artykuł, który ma zebrać ruch organiczny z wyszukiwarki? A może sprzedażowa, marketingowa treść na landing page? 

W zależności od tego, do czego ma służyć treść, i jaki efekt ma wywołać, możesz wołać inną cenę. Warto wiedzieć, że za teksty, które docelowo mają przynosić sprzedaż, możesz krzyczeć więcej. 

Teksty zapleczowe, które jedynie mają wspierać pozycjonowanie są wyceniane niżej, niż teksty wymagające ogromnego researchu, specjalistycznej wiedzy i wysokiej jakości przygotowane przez kogoś z większym doświadczeniem. Precle na textbookers.com można dostać za niecałe 4 zł netto, z czego 1,5 – 2 zł trafia do autora, a i wartość merytoryczna takich tekstów zapleczowych jest stosunkowo niska.

Dla porównania ktoś, kto pisze artykuły eksperckie, bez 40 zł za 1000 zzs przy pojedynczych zleceniach nie weźmie się do roboty. I słusznie. Teksty kreatywne i naming to w ogóle osobna bajka.

Kraj pochodzenia

Zabawmy się – wejdź na stronę freelancer.com i wybierz dowolne zlecenie na pisanie tekstów dla copywritera. Gwarantuję Ci, że większość ofert wykonania będzie pochodziło z Pakistanu, Bangladeszu, Indii itd.

Podobnie na forach black hat SEO, gdzie ogłaszają się copywriterzy do pisania tekstów w cenie ułamka centa za słowo. 

Wynika to głównie z sytuacji w danym kraju. Twórca jest skłonny zaakceptować niższą stawkę z uwagi na warunki, w jakich żyje, a zleceniodawcy bez skrupułów to wykorzystują. Dla człowieka z Wenezueli 10$ to miesiąc jedzenia. Dla przeciętnego Polaka – jedna dobra flaszka.

Jak zarabia copywriter?

Wiemy, czym zajmuje się copywriter. Teraz pomówmy o tym, w jaki sposób zarabia, jakie są stawki copywritera i jak się z nich rozlicza. Ten rozdział pomoże także Tobie wycenić tekst.

Stawka za 1000 zzs – To najpopularniejsza forma rozliczania się za pisanie tekstów w Polsce i właściwie nigdzie indziej. W mojej opinii bardziej uczciwa wobec zleceniodawcy. 

Zleceniodawcy często narzekają, że copywriterzy kantują zarówno na znakach ze spacjami, jak i na słowach. Z jednej strony trudno się z tym nie zgodzić. Pełno wszędzie kombinatorów. Widziałem specjalistów, którzy wstawiali puste spacje albo białe kropki. Z drugiej strony tekst powinien się bronić niezależnie od tego. Najlepiej zawsze sprawdzać dzieło.

Stawka za słowo – O wiele bardziej popularna za granicą. Znajomi z Ameryki Południowej, Azji i Australii rozliczają właśnie za słowo. Ma to sens, ponieważ większość narzędzi zlicza słowa, w szczególności Google. 

Też ma swoje wady. W zależności od narzędzia różnie się to liczy. Posłużę się przykładem. Spójrzcie na te dwa zdania. 

Takie o niby nic nie znaczące zdanie złożone z wielu krótkich słów ma 25 słów i w tym 115 znaków, w sam raz na zysk.

Wysublimowana, skomplikowana, wielokrotnie złożona, niepotrzebnie rozwleczona sentencja ma 117 znaków, słów dwanaście. 

(Pozwoliłem mechanizmowi Google Docs zliczyć słowa i znaki ze spacjami). 

Widzisz zależność? Praktycznie tyle samo znaków ze spacjami, przy rozliczeniu za słowa za pierwsze wziąłbym dwa razy więcej kasy. Pomijam kwestie jakości i wartości językowej obu przykładów. 

W języku niemieckim, gdzie słowa są stosunkowo długie, możesz się narobić, a nie zarobić. Z kolei w języku wietnamskim, gdzie większość słów ma 2-6 zzs, przeciwnie – średnie wynagrodzenie za tę samą liczbę znaków będzie wyższe. 

Dla perspektywy – gdy piszę po polsku, stukam średnio 6,5-7 znaków na słowo. 

Stawka za stronę – Z tym spotkałem się jedynie na rynku pisania prac dyplomowych. Licencjat i magisterka powinny mieć określoną liczbę stron. Nikt się nie bawi w liczenie znaków czy słów. 

Stawka godzinowa – W pracy copywritera stawkę godzinową stosuje się dość rzadko z kilku powodów:

  1. Nie wiesz, ile ci zejdzie z tekstem – Są tematy, gdzie nie potrzebujesz researchu i jego napisanie zajmie Ci dwie godziny. Są takie, że posiedzisz tydzień. Są case study (jak np. moje o płatnych ankietach), gdzie samo zebranie danych zajęło mi 90 dni. 
  2. Zleceniodawca przeważnie nie chce płacić za czas – To jest odwieczna prawda, że jak pracujesz na godziny, to kombinujesz, żeby wykonanie danego zlecenia zajęło Ci jak najwięcej czasu. Nie wszyscy tak robią, ale robi tak dość dużo osób, by zleceniodawcy nie chcieli płacić za godzinę. 
  3. Copywriter przeważnie nie chce mieć płacone za czas – Nie oszukujmy się, praca za stawkę godzinową stoi w sprzeczności z zarabianiem dużych pieniędzy za szybkie wykonywanie zadań. Tym bardziej, że większość klientów będzie chciała copy jak najszybciej – raz, że terminy, a dwa, że wówczas zapłacą mniej. Jaki masz w tym interes? 

Stawka za projekt – W przypadku haseł reklamowych, sloganów, nazw marek itd. stawka za projekt jak najbardziej ma sens. Szybka umowa o dzieło i siema. Jeśli chodzi o projekty, gdzie treści jest dużo, np. portal, sklep czy blog firmowy – trochę mniej. Przede wszystkim trudno oszacować potrzebną ilość treści. Poza tym umowa na cały projekt przypomina pracę na etacie, a to nie wszystkim odpowiada po obu stronach umowy.

Ciekawostka: kwoty za arkusz/stronę maszynopisu znormalizowanego

Pojęcia “arkusz” oraz “strona maszynopisu znormalizowanego” używa się w drukarstwie, korekcie i wydawnictwach, w copywritingu raczej nie. Arkusz wydawniczy ma sens w wydawnictwach, gdzie nie drukuje się artykułów po 4 tysiące znaków ze spacjami, a obraca się powieściami i publikacjami po kilkaset tysięcy znaków. Obejmuje (wg danych z Wikipedii):

  • 40 000 znaków typograficznych prozy (ze spacjami), lub
  • 700 linijek poezji, lub
  • 800 wierszy obliczeniowych (po 50 znaków), lub
  • 30 dm² powierzchni ilustracji.

Jak zarabiać więcej jako copywriter?

Zawód copywritera to wdzięczna praca, jeśli wiesz, co robisz, do czego zmierzasz i co chcesz osiągnąć. Działając na oślep, możesz w najlepszym razie stać w miejscu. A jeszcze nikt nie wygrał wyścigu, stojąc w miejscu.

Tym właśnie jest zarabianie w copywritingu – wyścigiem.

  • Wyścigiem zbrojeń – kto odbędzie lepsze szkolenie lub przerobi ich więcej, kto dotrze do wiedzy niedostępnej dla innych,
  • Wyścigiem po klienta – kto zgłosi się szybciej, lepiej, kto skuteczniej go przekona do zatrudnienia,
  • Wyścigiem po sukces – kto napisze skuteczniejsze treści, wyżej wyjdzie w Google, sprzeda więcej.

Jak zarabiać więcej jako copywriter? Na początek jedna ważna rzecz – nie musisz być najlepszym copywriterem w historii. Prawdopodobnie żadne z nas nie będzie.

Ale musisz być lepszy niż większość copywriterów. A to już nie jest takie trudne:

  • Stale podnoś jakość swoich treści, ucz się, zdobywaj nową wiedzę nie tylko z zakresu tworzenia treści, ale i z marketingu, biznesu, SEO czy UX,
  • Zdobywaj potwierdzenia swoich umiejętności – wpisy do portfolio, polecenia, opinie, certyfikaty, dane na temat skuteczności (konwersja, ruch, pozycje, pieniądze),

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zarobki copywritera

Ile zarabia copywriter?

Dobry copywriter zarobi od 5 000 zł na rękę. Kiepski lub niedoświadczony może zarobić nawet poniżej 500 zł miesięcznie. Topowy copywriter stawki uzależnia od rodzaju i trudności tekstu, dzięki czemu może zarobić dobrze ponad 10 000 zł miesięcznie.

Od czego zależą zarobki copywritera?

To, ile wynosi wynagrodzenie copywritera, zależy od wielu czynników:
– ilość pracy, jaką wykona, 
– stawka,
– doświadczenie i ogólna jakość treści,
– kraj pochodzenia, 
– język, w jakim tworzy, 
– przeznaczenie copy.

Ile zarabia copywriter na godzinę?

Zależy od tego, jak szybko pisze. Mój rekord to 7,8k znaków w godzinę, ale przeciętnie piszę ok. 2-3k znaków. Przemnóż swoją stawkę przez liczbę znaków na godzinę, to wyjdzie Ci stawka godzinowa.

gdzie copywriter zarobi najwięcej?

Najlepsze zarobki są w copywritingu sprzedażowym. Za jeden tekst można wziąć od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Darek Puzyrkiewicz opowiadał na FB, że najwięcej wziął 9500 zł za jeden landing page. Naming, claimy i slogany też dobrze płacą. Jedna nazwa dla marki czy produktu to od 1000 zł z w górę. Potem jest content writing, gdzie na pewnym poziomie weźmiesz kilkaset złotych za jeden artykuł. Na końcu umieściłbym SEO copywriting, który ludzie traktują trochę po macoszemu, ale też wymagania są najniższe.

Czy warto pracować dla agencji marketingowej?

Może na początku dla zdobycia doświadczenia i jakiejkolwiek kasy. Niemniej jednak nie siedziałbym tam zbyt długo. Agencja marketingowa najczęściej płaci mało, wymaga dużo, a kontakt z docelowym klientem jest utrudniony. No i nie możesz przyznać, że jesteś autorem tekstów.

Ile zarabia SEO copywriter?

Copywriter ze znajomością SEO zarobi mniej więcej tyle samo, co zwykły copywriter, czyli junior 3500 brutto, mid 5000-6000, a senior od 7000 wzwyż.
Szerzej piszę o tym w artykule: „SEO copywriter – zarobki„.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *