Jak zarabiać 5 tysięcy na rękę, nie wychodząc z domu i robiąc to, co kochasz? 

Jest kilka opcji. Streaming, nagrywanie filmów na Youtube, prowadzenie bloga. Ewentualnie normalna praca na etacie, gdzie praca zdalna w 100% jest akceptowalna, czyli IT, HR czy project management. 

Wszystkie mają ten sam problem – trzeba długo pracować na sensowne zarobki

Zawód copywitera jest jedną z profesji z niskim progiem wejścia, gdzie przy odrobinie talentu i samozaparcia, oraz dużej dozie ciężkiej pracy w dość krótkim czasie możesz dojść do naprawdę sensownych zarobków. 

Jak zostać copywriterem? Jak zarabiać na pisaniu dobre pieniądze? Jak zacząć pracę jako copywriter, żeby dobrze wejść w branżę, i nie rzygać literami za marne grosze?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak zostać profesjonalnym copywriterem i nie spalić się na starcie,
  • jak uczynić słowo pisane dochodowym zawodem,
  • jak znaleźć nowych klientów i utrzymać starych,
  • jak zdobyć pierwsze zlecenia i gdzie ich szukać,
  • jakie są najlepsze sposoby zdobywania wiedzy o copywritingu.

Zrób strategię

Powiem Ci teraz coś, czego nie powie Ci nikt z top 10 wyników wyszukiwania na frazę: „Jak zostać copywriterem”. To coś, czego nie robi 9 na 10 początkujących copywriterów, a nawet wielu doświadczonych. Ja to zrobiłem dopiero po 4 latach jako copywriter.

To strategia.

Podam Ci ją w podstawowej formie, ale przyłóż się.

Repozytorium zasobów

W repozytorium zasobów określasz, co masz, czego nie masz, czego będziesz potrzebować i co możesz zdobyć.

Podam Ci dwa przykłady z mojego życia.

W 2019 r. startowałem do pracy jako autor poradników o grach komputerowych. Czytając wymagania, analizowałem to, co mam:

  • znałem angielski,
  • grałem w LoLa od 2 lat,
  • miałem 10 lat doświadczenia na forum literackim Weryfikatorium.

Wykorzystałem to, żeby dostać tę robotę.

Kiedy zaczynałem freelancing w 2021 r., ponownie zrobiłem repozytorium zasobów, wchodząc na rynek copywriterski:

  • znam angielski,
  • mam kilkanaście poradników w top 3 Google,
  • od prawie roku prowadzę bloga, który zbiera ruch organiczny,
  • świetnie znam ubezpieczenia, bo pracowałem jako agent ubezpieczeniowy.

Repozytorium zadecyduje też o tym, w którą stronę pójdziesz. Na przykład jeśli masz na zbyciu 1000 – 2000 zł możesz zacząć od zaawansowanego kursu i od razu ruszyć na rynek z buta jako freelancer.

Jeśli nie masz kasy na inwestycję, musisz korzystać z darmowych materiałów. W tym momencie etat będzie najlepszą opcją, bo na etacie nauczą Cię pisać, dostaniesz feedback i stabilne zatrudnienie.

Badania rynku

60% firm upada w pierwszym roku działania, bo tworzą produkt lub usługę, na które nie ma zapotrzebowania.

Początkujący copywriterzy wchodzą na bardzo konkurencyjny rynek i często nie mogą się przebić.

Być może z repozytorium zasobów wyszło Ci, że doskonale znasz budowę koparek, ale nikt nie szuka copywritera w tym temacie?

Temu służą badania rynku – żeby nie wejść z biznes, w którym nie ma przyszłości.

W ramach badań zrób przynajmniej 2 rzeczy:

  • wejdź na największą grupę dla copywriterów na FB Copywriter poszukiwany i sprawdź, z jakiej branży zlecenia pojawiają się najczęściej,
  • sprawdź też, pod jakimi zleceniami jest najwięcej komentarzy ze zgłoszeniem.

To samo możesz zrobić na Useme – sprawdź, jakich zleceń jest najwięcej i pod jakimi jest najwięcej zgłoszeń.

Specjalizacja

Kiedy na konsultacjach pomagam wybrać specjalizację, pytam o 3 rzeczy:

  • wykształcenie,
  • doświadczenie,
  • hobby.

W moim przypadku wygląda to tak:

  • wykształcenie – ogólniak i studia na kierunku stosunki międzynarodowe. Useless.
  • doświadczenie – cztery lata w ubezpieczeniach, pół roku w sklepie i cztery lata jako copywriter,
  • hobby – NBA, MMA, zdrowe żywienie, filmy i seriale, literatura, gry komputerowe.

Z tych rzeczy wybierz to, co najtrudniej zdobyć. U mnie najtrudniej o cztery lata pracy w ubezpieczeniach.

Analiza SWOT

Czym jest SWOT?

  • Strengths – Twoje mocne strony.
  • Weaknesses – Twoje słabe strony.
  • Opportunities – Szanse.
  • Threats – zagrożenia.

Weź sobie teraz kartkę i narysuj na niej krzyżyk. O taki:

SWOT

W moim przypadku mogłoby to wyglądać tak:

  • Strengths – świetna znajomość ubezpieczeń i zasad optymalizacji treści pod SEO,
  • Weaknesses – lek przed brakiem stabilizacji,
  • Opportunities – ubezpieczenia to trudna nisza, potencjalnie dobrze płatna,
  • Threats – firmy ubezpieczeniowe są duże, więc mogą zlecać większość pracy agencjom. Konkurencja w Google jest ogromna.

Z analizy wynika, że powinienem szukać zleceń w miejscu, gdzie jest stałe zapotrzebowanie na treści, żeby mieć specjalizację, i jednocześnie powinienem unikać konkurencji agencji, bo nie mam zasobów, żeby z nimi walczyć.

Analiza konkurencji

Trzymajmy się tych ubezpieczeń. Ilu jest copywriterów zdolnych pisać na moim poziomie?

Pierwsze miejsce, gdzie sprawdzę, to top 10 wyników wyszukiwania na frazy związane z ubezpieczeniami. Sprawdzam autorów tych tekstów, wyszukuję ich na LinkedIn i patrzę, czy firma zatrudnia ich na stałe, czy nie.

Jeśli zatrudnia na stałe, to najpewniej mają zakaz konkurencji, i nie są dla mnie zagrożeniem. Jeśli zaś są freelancerami, to muszę ich brać pod uwagę.

Drugi sposób to ten z badań rynku. Wchodzę na Facebooka i sprawdzam zlecenia z tematyki ubezpieczeniowej:

  • kto się zgłasza,
  • jak się zgłasza,
  • jakie ma portfolio,
  • jaką ma stawkę,
  • jakiej jakości treści oferuje.

Unique Value Proposition

Unikatowa propozycja wartości to coś, co będzie Cię odróżniać od pozostałych.

Na moim przykładzie – 4 lata pracowałem jako agent ubezpieczeniowy. Wiem o ubezpieczeniach rzeczy, których nie da się wygooglać. To moje UVP.

Twoje UVP powinno wyniknąć po części z analizy konkurencji, a po części z analizy SWOT. Twoje mocne strony wstrzelone w lukę u konkurencji to Twoja unikatowa propozycja wartości.

UVP może się zmieniać w czasie. Na początku możesz się wozić na haśle, że dopiero zaczynasz i masz ponadprzeciętne zaangażowanie. Potem możesz się wozić na współpracy z dużą marką lub na sukcesie.

„OMG, nie chce mi się tego robić!”

… pomyślało 9 na 10 copywriterów.

I wiesz co? Jeśli to wszystko zrobisz, będziesz tym jednym copywriterem, który odrobił pracę domową i sobie radzi.

Pomyśl, jest książka, która ma 1000 stron i zawiera sekret bogactwa, ale musisz ją przeczytać całą.

Sprawdź swoje predyspozycje do pracy copywritera

Powszechnym błędem copywriterów jest założenie, że copywriting polega na pisaniu. A skoro literek uczymy się w podstawówce, to pisać każdy może.

To prawda. Każdy może, ale nie każdy powinien. Zawód copywritera to o wiele więcej, niż tylko składanie słów do kupy. Poniższe umiejętności z pewnością Ci w tym pomogą.

Talent Pisarski

Posiadanie warsztatu pisarskiego może bardzo pomóc w karierze copywritera – wiem po sobie. Uczyłem się kreatywnego pisania prawie 10 lat.

Wyrobiony styl pisania, umiejętność przekucia myśli w słowa, żonglowania emocjami czytelnika, tworzenia zajmujących historii, przykucia uwagi – wszystko to jest obecnie w cenie, a twórca treści z takim skillsetem łatwo znajdzie zatrudnienie.

Jeśli potrafisz stworzyć wciągające teksty, które zabsorbują czytelnika, to zdołasz stworzyć opis produktu czy artykuł, który zrobi dokładnie to samo. 

mem z drakiem storytelling gdy zaczynasz jako copywriter i storytelling gdy masz warsztat pisarski

Umiejętności Sprzedażowe

To ważne z dwóch powodów:

  1. W copywritingu sprzedażowym musisz sprzedać produkt.
  2. Copywriting to sprzedaż własnych usług.

Ja na przykład mam z tym problem. Brakuje mi pewności siebie, mam niskie poczucie własnej wartości, przez co często podaję zbyt niską stawkę za dane zlecenie. Ktoś, kto od zawsze idzie jak po swoje, poradzi sobie lepiej.

Dojścia

Mój ziomek z biura ubezpieczeniowego miał fajnie. Jego sąsiad prowadził firmę transportową. Teść siostry też. W wiosce kilka komisów samochodowych, ojciec byłej dziewczyny też miał jakąś firmę. Stąd bardzo prosta droga do zysku. 

Byłem na barcampie SEO Poland w Gdańsku, poznałem kilka ciekawych osób z branży. Teraz o wiele łatwiej byłoby mi zaoferować im swoje usługi, niż dobijać się, że tak powiem, na zimno. 

Znasz kogoś, kto ma firmę? Stronę internetową? Nie ma na niej treści? Zaproponuj swoje usługi. Na początek możesz wziąć nawet mniejszą kasę, niż chcesz. Pokaż tej osobie, że Twoja praca przynosi zysk, a stąd będziesz mieć prostą drogę do udanej kariery.  Umiejętność dotarcia do właściwych klientów przesądzi o Twojej przewadze nad konkurencją.

Umiejętność Długiego Przesiadywania Przed Komputerem

Za dzieciaka i nastolatka na wakacjach potrafiłem grzać kompa od 10 rano do 2 rano z przerwami na jedzenie, picie i kibelek. Czy się chwalę? Nie. 

Ale dzięki temu potrafię przesiedzieć od 8:00 do 22:00 przed kompem, stukać w klawiaturę i jeszcze ogarniać. 

dzieciak z lat 90tych kciuk w górę i napis gdy twoje przesiadywanie przed komputerem w końcu się na coś przyda gdy zostaniesz copywriterem

Zdecyduj, jakie treści chcesz pisać

Content marketing to szeroka branża. Obecnie tak szeroka, że niektórzy zleceniodawcy szukają specjalistów nie tylko w danej dziedzinie, ale także w danej formie treści. Nie ukrywam – artykuły blogowe wychodzą mi dużo lepiej niż np. maile.

Rodzajów treści jest dość sporo. Podział dotyczy ich charakteru. Można je podzielić na:

  • copywriting, 
  • content writing. 

Lub na treści:

  • sprzedażowe, 
  • edukacyjne,
  • wizerunkowe.

Omówimy je teraz krótko.

Treści Sprzedażowe

Wśród treści sprzedażowych w ofertach copywriterów znajdziesz:

  • maile sprzedażowe (pisane podczas kampanii marketingowych), 
  • teksty reklamowe na reklamy Google Ads i do mediów społecznościowych,
  • posty w mediach społecznościowych,
  • opisy produktów, 
  • opisy kategorii, 
  • oferty sprzedażowe, 
  • scenariusze do reklam,
  • sales letters.

Na początek nie polecam Ci pisania tekstów reklamowych. Bez znajomości psychologii sprzedaży, technik i formuł copywriterskich, technik perswazji, przeróżnych trików i patentów nie będziesz w stanie stworzyć skutecznego tekstu. Tak samo pisanie haseł reklamowych jest o wiele trudniejsze, niż się na początku zdaje. Hasła reklamowe to często różnica pomiędzy zyskiem a stratą, pozytywnym wizerunkiem a PR-ową klapą.

To od tych tekstów zależy zysk klienta i z mojego doświadczenia wiem, że klienci nie chcą ich oddawać osobom początkującym. Tutaj tekst musi działać, a nie po prostu być. 

Treści Edukacyjne

Tutaj niepodzielnie rządzą artykuły blogowe, nie ukrywam, moja domena. Osobiście lubię widzieć, jak napisane teksty internetowe wspinają się po drabinie wyników wyszukiwania na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, skąd zbierają ruch organiczny i zamieniają go na pieniądze.

Wpisy blogowe dzielą się na treści w jakości:

  • zapleczowej – nieco gorszej niż blogowe,
  • zwykłej blogowej – jak dla siebie,
  • artykuły eksperckie – treści o bardzo wysokiej wartości merytorycznej kierowane do specjalistycznego klienta.

Wśród innych treści, które pisze content writer, są:

  • e-booki,
  • white papery,
  • tekst tematyczny,
  • edulettery (newslettery edukacyjne).
Jak zostać copywriterem Treści sprzedazowe czy content writing

Treści wizerunkowe

Treści wizerunkowe to te, które nie mają na celu ani sprzedaży, ani niesienia wartości edukacyjnej. Mają znaczenie wizerunkowe dla firmy i są to:

  • notki prasowe,
  • teksty PR,
  • teksty tematyczne,
  • naming, slogany, claimy,
  • przemówienia,
  • sekcje „O firmie”.

Tych też nie polecam na początek. Tworzenie treści wizerunkowych to domena agencji i doświadczonych copywriterów. Teksty wizerunkowe są obarczone sporą odpowiedzialnością i początkujący copywriter może ich merytorycznie nie udźwignąć. To o wiele trudniejsze niż pisanie tekstów na zaplecza, opisów produktów czy postów do social mediów.

Copywriting SEO

Pod tą kategorią mieszczą się zarówno treści sprzedażowe jak i edukacyjne. Poprzez SEO copywriting rozumiem pisanie treści bardziej pod wyszukiwarki i pozycjonowanie stron, niż dla człowieka. Copywriter SEO tworzy głównie teksty zapleczowe na strony przygotowanie tylko po to, żeby wspierać główną domenę, ewentualnie opisy produktów, których nikt nie przeczyta. 

Wśród zleceń nadal pojawiają się wytyczne na teksty o „dużej ilości słów kluczowych”. W SEO już się trochę od tego odchodzi i ważniejsza jest po prostu użyteczność dla użytkownika, a SEO copywriting coraz częściej oznacza tworzenie wartościowej treści.

Polecam to na początek, bo tutaj wymagania co do jakości treści są najniższe i najmniej można skopać. A jak wyglądają zarobki SEO Copywritera? Jako SEO copywriter dużo nie zarobisz, ale też odpowiedzialność jest mniejsza. Jeżeli tylko tekst będzie miał sens i powstawiasz słowa kluczowe w miarę naturalnie, powinno przejść. 

jak zostać copywriterem jak zacząć seo copywriter słowa kluczowe smutny mężczyzna przy komputerze autor tekstów SEO

Wady i Zalety pracy copywritera

O zawodzie copywritera narosło dość sporo mitów. Część z nich to prawda, część nie. 

ZaletyWady
Nielimitowane zarobkiMusisz osiągnąć pewien poziom jakości, żeby myśleć o dobrych zarobkach
Pouczające zleceniaTrzeba nadążać za trendami i stale podnosić kwalifikacje
W zasadzie możesz pisać z dowolnego zakątka świataTrzeba dbać o portfolio
Odporność na kryzys i zmiany rynku pracy (jak np. pandemia)Często ma się do czynienia z upierdliwymi klientami, horrendalnymi wymaganiami itd. 
Nie wymaga specjalistycznych studiówNiezadowolony klient może Ci dobrze nabruździć
Dobry copywriter nie opędzi się od robotyPraca siedząca przed komputerem jest niebezpieczna dla zdrowia
Jeśli umiesz i lubisz pisać, to praca jest bardzo przyjemnaCzasem ciężko się zmotywować
Przyszłościowe zajęcieGówniane zarobki na początku

ciekawostka

Darek Puzyrkiewicz napisał kiedyś: „Nie ma braku natchnienia. Jest tylko brak przygotowania„.

Gdzie zaczynać jako copywriter?

Bardzo często, zwłaszcza w grupach na Facebooku, widzę posty w stylu: “Zaczynam jako copywriter, gdzie szukać zleceń dla copywritera?”. 

Musisz się wybić ponad przeciętniaków. Jak to zrobić? 

Staż

Wiele firm świadomie szuka osoby bez doświadczenia, wiedząc, że przy odrobinie pracy, jaką włożą w jej wyszkolenie, mogą zyskać solidnego pracownika. Wynagrodzenie z reguły jest niskie, ale zdobyte doświadczenie ma większą wartość w tym momencie, niż pieniądze. Część wynagrodzenia jest w szkoleniu. 

Po stażu zyskujesz referencje, kilka wpisów do portfolio i już masz coś, na czym możesz oprzeć swoje zgłoszenie na zlecenie freelancerskie. 

Junior Copywriter

To coś jak staż, tylko bardziej na stałe. Zgłaszając się do pracy na stanowisko junior copywritera dobrze już mieć jakieś realizacje na koncie albo chociaż predyspozycje, zwłaszcza umiejętności pisania. 

Firma, tak jak na stażu, zdaje sobie sprawę z Twoich braków i zapewni Ci szkolenie z zakresu marketingu i content marketingu. W końcu chcą mieć kompetentnego pracownika.

Czego się nauczysz, to Twoje. 

Agencja

Agencje, tak jak firmy, wyłapują początkujących copywriterów, organizują im onboarding, uczą, a następnie dają zlecenia. Zarobki w agencjach reklamowych i marketingowych są przeważnie słabe, ale agencje najczęściej zwracają feedback, więc dowiesz się, gdzie masz braki i co trzeba poprawić. 

Jeśli chodzi o zdobywanie doświadczenia, to prawdopodobnie najlepsza opcja na początek. Zwykła firma poszukująca copywritera może mieć dobre zaplecze szkoleniowe, a może go nie mieć. Agencja marketingowa na sto procent takie zaplecze posiada. Zaryzykuję stwierdzenie, że w agencji marketingowej czy agencji reklamowej nauczysz się najwięcej na początek.

Pod warunkiem że daje feedback, a nie tylko odpowiedź „Tak” lub „Nie”.

Copywriter Freelancer

W przypadku copywritera-freelancera poszukiwanie potencjalnych klientów jest najtrudniejsze. Copywriter pracujący na własny rachunek ma trochę niebezpieczny żywot (to dlatego pierwsze 4 lata w copywritingu przesiedziałem na etacie). Póki ma zlecenia i stałych klientów, to jest git. Ale jak źródełko wyschnie, to robi się nieciekawie.

Freelance na początek w copywritingu to trochę jak zaczynanie pracy od dupy strony – najpierw robota, a potem wykształcenie. 

Wyobraź sobie, że walka o klienta jako freelancer jest jak wyścig samochodowy. Przed Tobą na pole position stoją ludzie, którzy już jeździli autem, mają swoje auto, odbyli kursy jazdy i przejechali kilkaset tysięcy kilometrów. 

A Ty nawet jeszcze nie masz prawka. Myślisz, że ktoś powierzy Ci kierowanie jego limuzyną? 

Nie tędy droga. Bez realizacji nikt Ci nie zaufa

Bonus: Outreach

Outreach polega na wyjściu do kogoś i zaproponowaniu mu swoich usług. Początkujący copywriter bez doświadczenia będzie miał z tym ciężko, ale są w dzisiejszych czasach firmy, które nawet początkującego copywritera nie mają w swoich szeregach. I nie mają czasu go szukać. 

Możesz dać im się znaleźć. Nie weźmiesz za to dużo kasy, ale w tym przypadku doświadczenie jest ważniejsze. 

Gdzie szukać zleceń copywriterskich?

Ok, wiesz już, co masz robić i gdzie startować. Masz podstawy. Teraz skąd brać klientów? Opcji jest kilka. Poniżej wymieniam te, na które zdecydowałbym się, gdybym zaczynał jeszcze raz. 

Mam artykuł na ten temat, więc tylko je wymienię. 

  1. Po rodzinie i znajomych.
  2. Portale ogłoszeniowe.
  3. WhitePress i Linkhouse.
  4. Agencje marketingowe.
  5. Facebook – grupy dla copywriterów.
  6. Rekomendacje.
  7. Organicznie.
  8. LinkedIn.
  9. Facebook – grupy branżowe.
  10. Puszczaj reklamy.
  11. Znajdź firmę, która je puszcza i uderzaj.
  12. Znajdź firmę, która ma braki w treściach na stronie, nieregularne publikacje itp., i do niej napisz.
  13. Dołącz do społeczności.
  14. Networking – łaź po meetupach, konferencjach, poznawaj ludzi.
  15. Obcojęzyczne grupy na Facebooku.
  16. SurferSEO Content Writers Directory.
  17. Zlecenia na zagranicznych portalach ogłoszeniowe.

Jak zbudować portfolio copywritera, gdy dopiero zaczynasz?

Na początku przygody z copywritingiem stoisz przed ścianą. 

bez portfolio nie ma portfolio mem

Mam bardzo dobry wpis na temat, więc będę się streszczał.

  1. Załóż własną stronę – koszt założenia strony internetowej w pierwszym roku to jest kilkadziesiąt złotych. Naprawdę warto odżałować. 
  2. Opublikuj na Internetowym Portfolio – sprawdzę Twój tekst, dam Ci feedback, wrzucę na stronę i będziesz mieć się czym chwalić. Sprawdź Zasady Publikacji.
  3. Zdobądź wpisy gościnne – całkiem sporo osób w necie przyjmie darmowy tekst na swoją stronę, jeśli tylko będzie prezentował jakość. Na podobnej zasadzie działa całe Internetowe Portfolio.
  4. Stwórz kilka przykładowych tekstów – zapisz je w formacie PDF i trzymaj np. na dysku Google. To nic nie kosztuje, aczkolwiek w mojej opinii lepszą robotę zrobi wrzucenie ich na własną stronę. 

protip 1

Tworząc portfolio, skupiaj się na wynikach tekstów, jeśli tylko je masz. Wysokie pozycje w Google, dobra konwersja, wyniki sprzedażowe, ruch organiczny – to są realne dane. Większość klientów nie będzie w stanie ocenić jakości treści na podstawie samego tekstu.

protip 2

Zbieraj opinie zadowolonych klientów. Najczęściej wystarczy po prostu poprosić, ewentualnie zaproponować jakiś rabacik na przyszłe usługi.

Ile zarabia copywriter na początek?

Dam Ci teraz przyjacielską radę – na tym etapie zarobki na stanowisku copywritera to Twoje najmniejsze zmartwienie. Jeśli będziesz skupiać się na forsie, to daleko nie zajdziesz, a możesz nawet trafić do zakładu zamkniętego.

Zanim przejdziesz dalej, powiem Ci, jakie są trzy najważniejsze rzeczy na początku kariery copywritera:

  • nauka, 
  • rzetelny feedback,
  • realizacje, które możesz wpisać do portfolio.

Co do zarobków, mam wpis na temat tego, Ile zarabia copywriter w Polsce. Polecam Ci go przeczytać. 

Nadal Chcesz Zostać Copywriterem? Podsumowanie

  1. Copywriter mimo niskiego progu wejścia to praca wymagająca wysiłku, ale może przynieść zadowalające wyniki finansowe.
  2. Warto zrobić strategię, która obejmuje repozytorium zasobów (rozpoznanie swoich umiejętności), badanie rynku, wybór specjalizacji, analizę SWOT, analizę konkurencji oraz unikalną propozycję wartości (UVP).
  3. Zawód copywritera wymaga dużej ilości czasu spędzanego przed komputerem, co może być problemem dla niektórych osób.
  4. SEO copywriting polega na tworzeniu treści z myślą o wyszukiwarkach internetowych. Jest to dobre miejsce do rozpoczęcia pracy dla początkujących copywriterów, ponieważ wymagania dotyczące jakości treści są najniższe, jednak zarobki mogą być niskie.
  5. Praca jako copywriter ma swoje zalety, takie jak nielimitowane zarobki, elastyczność miejsc pracy, czy odporność na kryzysy rynku pracy. Wady to konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji, utrzymania portfolio, nierówny poziom zarobków, a także stresujące sytuacje związane z klientami.
  6. Startujący copywriter może zdobyć doświadczenie poprzez staż, pracę jako Junior Copywriter w firmie, pracę w agencji marketingowej, czy jako freelancer. Szukając zleceń, warto korzystać z portali ogłoszeniowych, agencji marketingowych, rekomendacji, sieci LinkedIn czy Facebook. Ważne jest również tworzenie i utrzymanie swojego portfolio oraz skupienie na wynikach, a nie na zarobkach.

FAQ – najczęściej zadane pytania o to, jak zostać copywriterem?

Czy warto kupić kurs copywritingu?

Na początek na pewno nie, choć takie odpowiedzi możesz znaleźć w Google. To oczywiste, że autorzy kursów copywritingu będą chcieli przekonać Ciebie, że bez ich kursu nie masz szans zostać copywriterem. Ale moja rada jest taka – przez pierwszy rok lub pół roku korzystaj z darmowej wiedzy, ile się da. Potem kup książkę lub e-booka. Najlepiej mojego, ale książka Artura Jabłońskiego bardzo dużo daje. A dopiero potem jak zaczniesz zarabiać lepszą kasę, pomyśl o kursie.

Jak nauczyć się copywritingu?

Najpierw warsztat językowy. Naucz się pisać poprawnie. Potem ucz się marketingu i sprzedaży. Poznaj techniki copywriterskie, sztukę perswazji, konstrukcję lejka sprzedażowego itd. Polecam Ci kanały na YT: Semstorm, Senuto, Artur Jabłoński. Zrób darmowy kurs SurferSEO Writing Masterclass.
Nie zapominaj także o narzędziach copywritera, które część pracy wykonają za Ciebie.

Chcę wejść w Copywriting. Jak zacząć, żeby się nie sparzyć?

Mogę Ci tutaj dać kilka rad – znajdź nudną, niezbyt angażującą pracę i ucz się w trakcie oraz ćwicz warsztat. Następnie idź na etat i dalej się ucz, ale już bardziej w praktyce. Wykorzystaj nabyte doświadczenie do łapania zleceń. Gdy zarobki ze zleceń zaczną przekraczać zarobki na etacie, idź na swoje.
Pamiętaj – nie musisz od razu zarabiać hajsu. Wręcz przeciwnie, idąc od razu na Goodcontent czy Useme, prędzej się zrazisz do zawodu i go rzucisz, niż się wybijesz, a praca copywritera jest naprawdę fajna.

Ile można zarobić na pisaniu tekstów na strony internetowe?

Początkujący copywriter zarobi grosze – od kilkuset złotych do niewiele ponad tysiąca miesięcznie. Doświadczony copywriter wyciągnie spokojnie ponad 2-3 tysiące. Zaawansowany copywriter, który obraca się w branży dłużej niż rok/dwa weźmie 4-6 tysięcy. Najlepsi zarabiają grubo ponad 10 k miesięcznie. 

Czy jako copywriter muszę mieć swoją stronę?

Teoretycznie nie, ale gdy pracujesz jako copywriter, strona WWW trochę ułatwia sprawę. Masz gotowy link dla klienta do portfolio, cennika, możesz prowadzić bloga o copywritingu, by pokazać, że znasz się na rzeczy, co dodatkowo przekona klienta, że rozmawia z właściwą osobą. Strona ma szansę wypozycjonować się na niektóre słowa kluczowe, które sprowadzą potencjalnych zleceniodawców.

Jak pozyskać stałych klientów na teksty?

Aby pozyskać klientów, którzy miesiąc w miesiąc będą coś zamawiać, musisz uderzać do podmiotów, które mają stałe zapotrzebowanie na treści. Przykładem takich klientów są firmy, które regularnie publikują na swoim blogu i w mediach społecznościowych, oraz agencje zajmujące się marketingiem internetowym. Od stałych klientów należy rozpocząć budowę stabilności finansowej.

Podobne wpisy

2 komentarze

  1. Bardzo ciekawy start-up zielonego copywritera. Można spokojnie znaleźć wskazówki do dalszego rozwoju.

  2. Ja mogę polecić osobom zainteresowanym powyższą tematyką zrobienie solidnej podyplomówki. Ja wybrałem WSKZ, bo zależało mi na nauce online i na dobrych materiałach, co otrzymałem. Rozpoczynam tworzenie własnego portfolio 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *