Treści na tej stronie wyświetlają się w Google na frazę “seo copywriter zarobki” przynajmniej kilkaset razy miesięcznie. Część osób sprawdza, na jakie zarobki może liczyć, i czy warto zostać copywriterem SEO. Część weryfikuje swoje obecne zarobki, myśląc o zmianie pracy lub negocjowaniu podwyżki. 

Niezależnie od celu (czy też powinienem napisać “intencji wyszukiwania”) postaram się najlepiej, jak umiem, opowiedzieć Ci o zarobkach copywritera SEO.
W dalszej części artykułu dowiesz się:

  • czym zajmuje się SEO copywriter, 
  • na czym SEO copywriting polega,
  • ile zarabia copywriter piszący pod SEO, 
  • na jakie zarobki może liczyć junior, a na jakie osoba z większym doświadczeniem,
  • od czego zależą zarobki SEO copywritera,
  • jakie są mity wokół zawodu SEO copywritera.

Czym się zajmuje SEO copywriter?

SEO copywriter zajmuje się tworzeniem treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki, co z założenia ma wspierać pozycjonowanie danej strony. Na czym polega ta optymalizacja? 

Posłużę się tutaj parabolą. Wyobraź sobie, że sprzedajesz samochód. Żeby łatwiej go sprzedać i uzyskać wyższą cenę, wykonujesz pewne czynności:

  • wstawiasz go do mechanika i robisz niedoróbki, 
  • dajesz go lakiernikowi, żeby się pozbył rudej szmaty,
  • wymieniasz opony, 
  • czyścisz wnętrze, 
  • kompletujesz dokumenty, 
  • przygotowujesz umowę kupna-sprzedaży, żeby nabywca nie czekał, 
  • przedłużasz polisę OC, jeśli się kończy itd. 

Tym sposobem, gdy potencjalny kupiec do Ciebie podejdzie, ma odpicowany, gotowy do jazdy samochód. Możemy to roboczo nazwać optymalizacją samochodu pod sprzedaż. 

Możesz też po prostu wyprowadzić swojego gruza z garażu i pojechać nim na giełdę. Pewnie też pójdzie, ale kupiec będzie bardziej podejrzliwy i da mniej kasy albo będzie się targował jak dziki.  

Jak zapewne się domyślasz, odpicowane auto jest w tej paraboli tekstem zoptymalizowanym pod SEO. Uzupełnienie dodatkowych rubryk i nasycenie tekstu słowami kluczowymi powiązanymi z tematem, na który piszesz, ułatwia Googlowi interpretację treści i porównanie jej do istniejących wyników wyszukiwania. 

W artykule o SEO copywritingu wymieniłem zasady pisania pod SEO:

  • fraza kluczowe w title i H1,
  • uzupełnione meta description (opcjonalnie), 
  • przyjazny adres URL, 
  • słowa kluczowe w nagłówkach, 
  • unikatowa, wysokiej jakości treść, 
  • krótkie, czytelne akapity, 
  • linkowanie wewnętrzne, 
  • uzupełniony alty obrazków, 
  • zastosowanie danych strukturalnych. 

Copywriter SEO może też optymalizować teksty wymagające aktualizacji za pomocą narzędzi content intelligence jak Contadu czy SurferSEO. Niekiedy do artykułu czy opisu wystarczy wstawić kilka słów kluczowych, by Google wypchnął go o kilka pozycji do góry. 

SEO copywriter może też zasugerować pewne rozwiązania osobie odpowiedzialnej za działania SEO. 

Profesja SEO copywritera coraz bardziej przecina się z content writerem, którego głównym zadaniem jest tworzenie treści na bloga. 

Jakie teksty pisze SEO copywriter?

Generalnie można przyjąć, że skoro SEO copywriter pisze teksty optymalizowane pod wyszukiwarkę, to będzie tworzył treści, które Google może zaindeksować. 

Najczęściej będą to:

  • artykuły blogowe, 
  • artykuły sponsorowane, 
  • opisy produktów, 
  • opisy kategorii, 
  • treści na landing page*,
  • słowniki, encyklopedie, glosariusze. 

* z treściami na landing page sprawa jest mieszana. Część twórców tworzy strony docelowe dostępne dla robotów Google. Część nie, i kieruje na landing tylko ruch z mailingu lub reklam. Jeśli strona nie będzie dostępna dla Google, nie ma sensu do niej zatrudniać SEO copywritera.

Inne zlecenia jak e-booki, maile czy teksty kreatywne również się trafiają, ale znacznie częściej na etacie niż na freelansie. Wiele zależy od potencjalnego klienta i specyfikacji danego zlecenia. Jeśli zlecenie jest na pełną komunikację we wszystkich kanałach marketingowych, może nie być sensu zatrudniać freelancera, skoro copywriter jest na pokładzie. 

Z uwagi na charakter tekstów, ich przeznaczenie i to, ile pieniędzy zarabiają dla klientów, SEO copywriter weźmie mniej kasy niż np. direct response copywriter.

Różnice pomiędzy klasycznym copywriterem a copywriterem SEO

W ciągu ostatnich lat usługi copywritingu zyskały na znaczeniu, a z klasycznego copywritingu wyrosło kilkanaście specjalizacji. 

Stawki copywriterów (w tym SEO copywriterów) też poszły do góry i algorytmy Google karzące za kiepską treść nie były tutaj bez znaczenia.

różnice pomiędzy copywriterem klasycznym a seo copywriterem-min

Połączenie klasycznego copywritingu i copywritingu SEO jest trudne, ale wykonalne. Najlepsi copywriterzy SEO nie mają z tym problemu. 

Ile zarabia SEO copywriter?

Kiedy wpiszesz w Google “ile zarabia SEO copywriter”, wyszukiwarka poda Ci zarobki copywritera bez podziału na SEO.

Ile zarabia SEO copywriter Google

Na pierwszym miejscu siedzi WhitePress z odpowiedzią, że mediana zarobków copywritera w 2021 roku to ok. 5300 brutto

Postanowiłem, że pójdę o krok dalej, i żeby sprawdzić stawki copywritera SEO, poszukam stosownych ofert pracy.

Poległem. Pracodawcy też tego nie wyszczególniają. 

Dlatego poszedłem jeszcze o krok dalej i przejrzałem pierwszych 20 ofert pracy dla copywritera na rocketjobs.pl, gdzie wśród wymagań jest znajomość zasad SEO

seo copywriter zarobki na etacie-min

PS. Ta oferta nadal tutaj jest.

asystentka adminki rocketa 2000 zł oferta pracy

Od czego zależą zarobki copywritera SEO?

Nie zarobisz od razu 10k na łapę, ale są rzeczy, które mają ogromne znaczenie podczas poszukiwań pracy.

Najważniejsze – zarobki SEO copywritera zależą od Ciebie

Jeśli znasz swoją wartość i nie weźmiesz oferty, która finansowo Ci uwłacza, to zarobisz więcej. 

A jeżeli dasz sobie wmówić, że jesteś gorszym autorem tekstów i nie zasługujesz na więcej pieniędzy, to ich nie dostaniesz. Są ludzie, którzy z radością zapłacą Ci 60% tego, co Ci się należy. 

Mogę Ci powiedzieć, na jakie oferty pracy warto patrzeć, jako SEO copywriter:

  • junior – doświadczenie do pół roku. Dopiero wchodzisz w zawód, więc brałbym, co dają i bardziej patrzyłbym na możliwości rozwoju, niż pieniądze, ale mniej niż 3500 brutto na UoP bym nie wziął, 
  • mid – powyżej roku do trzech lat. Masz już jakieś doświadczenie i portfolio, kumasz, jak działa wyszukiwarka, pewnie też znasz narzędzia. Poniżej 5k brutto nie bierz, 
  • senior copywriter – staż pracy powyżej trzech lat. Sporo umiesz, masz się czym pochwalić, masz na swoim koncie sukcesy. Wiesz, jak tekst powinien być napisany i nie musisz pytać o zdanie. Jesteś cennym zasobem dla firmy. Oferty poniżej 6-7k brutto nie powinny Cię interesować. 

Ilość pracy

Przy rozliczeniach za ilość, zawód copywritera staje się pracą na akord – im więcej przerobisz, tym więcej zarobisz

Jakość treści, jaką ma dostarczyć

Case study wymagające tęgiego researchu, badań i analizy danych będzie bardziej wymagające niż uzupełnianie pustych podstron po to tylko, żeby Google nie wlepił kary za thin content

Od tego z kolei zależała będzie stawka za treść. 

Jeśli piszesz precle po 5 zł za 1000 znaków to logiczne, że aby zarobić lepsze pieniądze, musisz ich nastukać więcej, niż w przypadku jednego artykułu specjalistycznego na bloga.

Doświadczenie

Szeroka znajomość SEO, dokładne wypełnianie wytycznych, dobry kontakt i solidny research stanowią silne argumenty przy negocjowaniu stawki. 

Branża

Napisanie tekstu SEO na temat popularny, powszechny i prosty naturalnie jest łatwiejsze niż stworzenie tekstu z użyciem specjalistycznej wiedzy i z wykorzystaniem słów kluczowych. Wielu doświadczonych twórców treści nie będzie chciało w ogóle bawić się ze słowami kluczowymi.

Język tekstu

Pisząc w obcym języku, zarobisz więcej, niż pisząc w języku polskim. 

Po pierwsze zagraniczne firmy mają więcej kasy. Konkurencja też jest wyższa. 

Po drugie, za granicą outreach marketing jest bardziej popularny, a teksty mają wyższą jakość, niż w Polsce, gdzie 90% link buildingu traktuje tekst po macoszemu. 

Oczywiście zarobek w dużej mierze zależy od tego, na jakim poziomie jest Twoja znajomość języków obcych. Zagraniczne firmy często wymagają poziomu C1, a nawet native. 

Poziom Konkurencji

W SEO to, co robi konkurencja, jest niejednokrotnie wyznacznikiem tego, co i Tobie należy robić. Pisząc artykuł pod dane słowo kluczowe, musisz przejrzeć, co mają w top 10, jak mają napisane, jaka gęstość słów kluczowych, struktura i ogólny poziom treści. 

Im lepsze teksty w top 10, tym bardziej Ty musisz się spiąć, i tym więcej możesz wziąć za taki tekst.

Znajomość narzędzi

Najbardziej znane narzędzia content intelligence, czyli SurferSEO, Contadu czy Semstorm, to oczywiste wybory. Pomagają w pracy, a i klienci nierzadko wymagają ich użycia. 

Jeśli dodatkowo posiadasz własne subskrypcje tych narzędzi, masz prawo dorzucić kilka złotówek do stawki. 

Mity wokół zarobków SEO copywritera

Przez lata o zawodzie copywritera SEO narosło wiele mitów i przekonań, które dzisiaj są w najlepszym razie nieaktualne, a w najgorszym wręcz krzywdzące. Przyjrzyjmy się im. 

Mit 1. SEO copywriter zarabia mało

Wiemy, że dobry copywriter może dużo zarobić. Jednak w wielu kręgach, szczególnie specjalistów od SEO, przyjęło się uważać, że jak copywriter pisze pod SEO, to bierze mniej kasy, niż pozostali. 

Jest w tym trochę prawdy. Copywriter sprzedażowy za teksty perswazyjne weźmie więcej kasy niż copywriter SEO za opisy produktów pisane z wykorzystaniem słów kluczowych. 

Ale to nie oznacza, że dobry copywriter SEO weźmie mało kasy. 

Mit 2. SEO copywriter nie musi dużo zarabiać

A raczej: “Nie trzeba mu dużo płacić”. 

Często spotykam się z opiniami, że “Co to jest usiąść i napisać?” albo “Po 5 zł za 1000 zzs jak napiszesz 4k zzs w godzinę to masz 20 zł”. 

Albo z takimi tekstami:

Dyskusja na FB 8 zł za 1000 zzs

Najlepiej wyjaśnił to Maciek Łozowski z Anatomii Słów.

Maciek Łozowski komentarz

Jeżeli ktoś płaci głodowe stawki, to nie ma prawa oczekiwać wysokiej, ani nawet przyzwoitej, jakości. A to z kolei również odbiera mu prawo narzekania na jakość i etykę pracy copywriterów. 

Gdybym zapłacił 100 zł za 1000 znaków ze spacjami i dostałbym syf, to mam prawo narzekać. 

Mit 3. SEO copywriter pisze teksty słabej jakości

Z tego poniekąd wynika pierwszy mit. 

W społeczności digital marketingu nadal pokutuje przekonanie, że SEO copywriter pisze precle po 2 zł za 1000 znaków, które nie mają wartości merytorycznej. Gdzieś to przekonanie zostało w świadomości. 

Ale to błędne przekonanie. Śmiało mogę określić siebie mianem SEO copywritera. 90% tekstów na tej stronie to tzw. teksty SEO, pisane z wykorzystaniem słów kluczowych, żeby zaspokoić wyszukiwarkę. 

Czy są słabe? 

Nie mnie to oceniać, ale powiedziałbym, że precle to to nie są. 

Mit 4. SEO copywriter pisze pod słowa kluczowe

Zacznijmy od tego, co to w ogóle znaczy “pod słowa kluczowe”. 

Mam wrażenie, że wiele osób rozumie to w różny sposób. 

Pierwszy sposób to po prostu umieszczenie słów kluczowych w tekście. Np. w tekście o zarobkach SEO copywritera mam za zadanie przynajmniej 9 razy użyć wyrażenia “zarabia copywriter”. 

Drugi sposób to pisanie tekstów, które będą zoptymalizowane pod wyniki wyszukiwania na konkretną frazę kluczową. A tutaj zabawy już jest trochę więcej, niż napisać 14k znaków i 9 razy wstawić jakąś frazę. 

Tutaj już wchodzi intencja wyszukiwania (ang. search intent), czyli odpowiedź na pytanie: “Czego szuka użytkownik, wpisując daną frazę w Google?”. 

Ten artykuł jest na temat tego, ile zarabia copywriter SEO. W 9 na 10 przypadków odpowiedzi szuka osoba, która chce zostać copywriterem SEO i pragnie dowiedzieć się, ile weźmie kasy. Ta 1 osoba na 10 to potencjalny pracodawca, który szuka informacji, ile takiemu copywriterowi zapłacić. 

Moim zadaniem dodatkowo jest lepiej odpowiedzieć na to zapytanie, niż konkurencja. Muszę zatem dać więcej informacji w bardziej skondensowanej formie albo dać informacje, których nie daje konkurencja. Taką informacją jest np. tabelka z zarobkami z rocketjobs.pl.

Mit 5. Na początku copywriter musi zarabiać mało

W środowisku przyjęło się uważać, że pierwsze teksty copywriter musi pisać za niską stawkę:

  • bo zdobywa doświadczenie, 
  • bo buduje portfolio,
  • bo pracuje na zaufanie, 
  • bo musi się przebić, pokazać zaangażowanie. 

To nieprawda. Zanim zacząłem podejmować zlecenia freelancerskie, przepracowałem dwa lata na etacie. Dzięki temu mogłem wywalić się na teksty na Goodcontent po 4 zł za 1000 znaków i przeskoczyć do następnego etapu. 

Nie daj sobie wmówić, że masz zarabiać mało. Zbudowanie w Tobie takiego przekonania leży w interesie potencjalnych zleceniodawców – im mniej Ci zapłacą, tym większy zysk.

Mit 6. SEOwcy gardzą copywriterami

To akurat nie jest mit. To fakt. 

Po wypowiedziach na żywo i w sieci widzę, że specjaliści SEO widzą w SEO copywriterach idiotów, którzy nie potrafią złożyć dwóch zdań do kupy z sensem. Wyrobników poniżających się za uwłaczające stawki na Goodcontent czy Textbookers.

Większość copywriterów godzi się na to, bo tworzenie tekstów pod SEO to ich dodatkowe źródło dochodu. Całkiem sporo osób pracujących w tym fachu po prostu nie wie, że może zarabiać więcej, a świadomość własnej wartości ma ogromne znaczenie. 

Zleceniodawcy zaś przyjmuję postawę: „I tak ktoś napisze”. I ktoś rzeczywiście pisze.

W miarę jednak jak świadomość copywriterów będzie rosła, rosły będą także ich stawki.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zarobki SEO Copywritera

Ile zarabia SEO copywriter freelancer?

Copywriterzy pracujący na etacie w firmie czy w agencjach marketingowych mają stałe zarobki, które wyszczególniłem w tabeli powyżej. Copywriter na własnej działalności gospodarczej zarobi tyle, ile przerobi. Oczywiście od przychodu należy odjąć koszty – ZUS, podatek dochodowy, subskrypcje narzędzi – ale zarobki ma nielimitowane. Dobry copywriter SEO jest w stanie zarobić ponad 10 000 zł miesięcznie.

Ile można zarobić na pisaniu tekstów SEO?

Powtórzę się – wynagrodzenie copywritera SEO zależy od stawki, poziomu jakości tekstu i ilości wykonanej pracy. Załóżmy, że piszesz 10k znaków dziennie przez 20 dni roboczych w miesiącu. To daje 200k znaków.

Ile zarabia początkujący copywriter?

Ktoś, kto dopiero zaczyna w branży, i ma szczęście zaczepić się na etacie, zarobi coś w okolicach minimalnej krajowej. Może trochę więcej. 
Początkujący copywriter freelancer będzie zarabiał marne grosze, kwestia kilkuset złotych miesięcznie. Dlatego też jeśli chcesz zacząć jako copywriter, lepiej poszukaj etatu. 

Co musi umieć junior copywriter?

Śmieszne są dla mnie oferty pracy dla juniora SEO copywritera z zarobkami w granicach 3-3,5k brutto i długą listą wymagań, a wśród nich znajomość Google Analytics, Google Search Console, link buildingu i narzędzi do SEO. Prawda jest taka, że junior copywriter ma prawo nie umieć niczego, a jego jedynymi kompetencjami powinny być chęci do pracy i znajomość języka. Tak że nie daj się dymać tylko dlatego, że dopiero zaczynasz. 

Kim jest copywriter SEO?

Copywriter jest autorem tekstów na strony internetowe, które będą zaindeksowane w Google. Celem copywritera SEO jest takie przygotowanie tekstu, żeby wyszukiwarka mogła go łatwo zinterpretować i osadzić w indeksie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *